Underbar kista - någon som har mer kunskap?

bettysmatte

Trådstartare
Idag gick jag upp på vinden i mitt nya lilla hus och hittade denna:

Det enda jag i princip har koll på är att värdet inte brukar vara i princip något alls på kistor. Men JAG tyckte att den var superfin och undrar ju självklart till exempel hur gammal en sådan kan vara? Vad den har använts till? Och så vidare! Till min förtret kan jag inte få ner den från vinden om vi inte gör en större vindslucka.... :(

... hur fick de upp den då? O_o Såvida de inte byggde den på plats? :D

För att vara lite hjälpsam: jag gissar också på en brudkista. Ser helt klart ut som något där bruden kunde ha sina dukar/lakan/osv i :)

... hur fick de upp den då? O_o Såvida de inte byggde den på plats? :D

För att vara lite hjälpsam: jag gissar också på en brudkista. Ser helt klart ut som något där bruden kunde ha sina dukar/lakan/osv i :)
Det har - i alla fall som det ser ut - funnits en annan uppgång till vinden tidigare från köket. Förmodligen en trappa, för jag antar att folk faktiskt sov där uppe förr i tiden.

Ser ut som en brudkista som redan skrivits.

Har en liknande men är nog lite mindre.
Den gjordes 1834 av en släkting på farmors sida. Är signerad av denne med datum och år. Jättehäftig, och fin!

Idag gick jag upp på vinden i mitt nya lilla hus och hittade denna:

Det enda jag i princip har koll på är att värdet inte brukar vara i princip något alls på kistor. Men JAG tyckte att den var superfin och undrar ju självklart till exempel hur gammal en sådan kan vara? Vad den har använts till? Och så vidare! Till min förtret kan jag inte få ner den från vinden om vi inte gör en större vindslucka.... :(
Tror den kan vara ganska gammal faktiskt, 1700-tal? tycker beslagen och formen tyder på det. Men en brudkista är det nog inte, de brukar vara målade med namn och årtal.

Ibland går det att ta isär dem ganska enkelt.

Vi använder fortfarande de gamla kistorna som finns här, perfekta att proppa in allt möjligt i som behöver förvaras, särskilt textilier är de bra för tycker jag.

Senast ändrad:
@bettysmatte: Jag håller med @labb ovan, det är nog inte en brudkista just för att de brukar ha årtal. Jag skulle absolut försökt få ner den, den är väldigt vacker. Jag bor ju i knätofsland och här är det inte ovanligt att kistor är dekorerade och med årtal även om det inte är en brudkista. Jag har en kista från 1825 som matchar mitt barskåp (kronskåp från 1838) bra :p

Värdet är som du säger med största sannolikhet noll men på vissa ställen har allmoge börjat stiga i pris men då ska det vara något speciellt och helst med årtal.

Helst hade jag velat se baksida och lådbottnar, samt beslagen i närbild men jag tycker det ser ut som en ganska typisk sekelskiftesbyrå, delvis avlutad och slipad.
Fast avlutad vet jag inte? Den är däremot sliten, men har kvar lite grann av ett målat mönster. Det borde den väl inte ha om den var avlutad?

Fast avlutad vet jag inte? Den är däremot sliten, men har kvar lite grann av ett målat mönster. Det borde den väl inte ha om den var avlutad?
Det är svårt att säga utan att ha sett den i verkligheten men jag tycker det ser ut som att man använt lut/slipat, är det enbart slitage från användning är den nog betydligt äldre än sekelskiftes.

Så fin. Vi har.. låt mig räkna.. 4-5 sådana kistor, tre enorma och en liten här inne varav den minsta är min mormors hon köpte när hon flyttade hemifrån på 40-talet :) Sedan har vi en eller ett par i källaren också.

De är utmärkta att förvara och gömma saker i ;)

Fönster sitter ju i karmar som kan lyftas ur. Lättare än att göra ett större hål upp till vinden tror jag.
Operation "Rädda kistan från vinden" kan börja.
Fast när jag säger att fönstrena är små, så menar jag SMÅ.
Jag skulle vilja ha en större lucka, för då hade man ju kunnat både ta ner och upp större saker = mycket bättre förrådsutrymme!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 550
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
2 306
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V