Under lodplan.

T

trullslitenmedtuff

har en ponny dam som nästan är för abetsvillig, såfort man atr tyglarna så är hon loss, tramapr undersig & arbetar med ryggen, det dumma är att hon vill helst gå under lodplan med huvudet, altså aldelses för långt in med nacken/huvudet, försöker då få hon att söka sig neråt , ut från nacekn 6 det funakr ibland, vet ni något bra sätt att få hon att söka sig rätt istället ? ponnyn är i fråga 8 år & kan i stort sett grunderna ( inte rygga, skänkelvikning å det.)
 
Sv: Under lodplan.

Eftersom det är en ganska viktig grund kan det vara bra att lägga stor fokus på just det. Dvs inte fästa sig på formen så mycket utan börja med att få hästen följa och acceptera bettet. Det man kan tänka på är att hästen spänner nacken och underhalsen när den går så, ett steg åp vägen kan vara att få den slappna av i nacken. Lirkande är aldrig fel, men se till att den får eftergift och att du provar länga tyglarna när den mjuknar i nacken! Målet är ju inte att lirka ihop den ännu mer, därför kan jag rekommendera att du länger tyglarna så du har yttetygeln lös, och lirkar i innertygeln men håller den hyfsat lång så du har lätt att ge eftergift.
Du får gärna luta dig liiite framåt när du gör detta för att förstärka "framåt"-känslan och kännas lite lättare för hästens rygg. Den kommer onekligen bli framtung, men om den inte lär sig slappna av i rygglinjen kommer du ändå aldrig få en ÄRLIG form.

När du väl fått fram nosen på hästen kan du nöja dig med det och hålla dig inom ett "felsäkert läge" där du känner att den kan hålla kvar det. Det du kan göra är att prova länga/korta tyglarna och se om hästen hänger med. Även kan det vara bra att "förböja" halsen åt ett håll i taget för att få den släppa i HELA halsen inte bara nacken. Men även detta bara tillfälligt för att få en ärlig framåt/nedåtsökning och noga med eftergift när hästen ger efter i sidled.

Orsaken till att hästar går innanför lod är som sagt nästan uteslutande spänningar. Som antingen kan komma från ofräschet i hästen, sadeln, att ryttaren spänner sig/sitter "dåligt" och inte blir tillräckligt följsam i sitsen. Försök eliminera så många tänkbara anledningar som möjligt. Om den gör så för att den är spänd mentalt kan man också vara väldigt konsekvent och fokuserad på att så snart hästen spänner sig går du tillbaka till att få sökningen istället för att fortsätta med övningen som gjorde hästen spänd. Till slut blir hästen förhoppningsvis så van vid det och såpass avslappnad att den kan behålla sökningen även när du begär saker (övergångar, sidvertsrörelser osv) men det är som sagt viktigt att du inte spänner dig själv så du provocerar hästen att göra det.
 
Sv: Under lodplan.

En häst som springer bakom hand är inte loss. Punkt slut!

Den ska ridas lösgörande med ett erbjudet stöd, det är faktiskt ingen skillnad om den sprang som en giraff, det är samma problem.

I övrig kan jag hålla med Totola, att jag skulle nog också försöka leda ner en såndan häst på innerhanden.

Och som vanligt, ta hjälp av en tränare.
 
Sv: Under lodplan.

sak köra på det som totolax sa, just denna hästen har varit hos malin Bayard, då tjejen jag köpte henne av jobbade där, de hade samma problem i perioder då med, men ska ut å köra på.
 
Sv: Under lodplan.

Och icke att förgäta; driv fram formen!!

Det skulle jag INTE ha skrivit, nej.
Form kommer inte från drivningen. Hästen får såklart inte stå emot, men är den inte bekväm i att gå framåt nedåt är det oftast bäst att låta hästen gå i lugn takt tills den hittat balansen. Annars blir det lätt spänningar eller att hästen inte hittar sin balans.

Sen beror det såklart på hur man rider, måste man absolut korta tyglarna och manuellt "höja" hästens form kan det vara bra att se till att den har framåtbjudning. Själv prioriterar jag dock skjutkraften väldigt lågt.
 
Sv: Under lodplan.

om hästen inte vill söka sig fram ordentligt mot bettet utan krullar ihop sig skulle ja kolla munnen för säkerhetsskull och byta bett en period. Enligt många hästtandläkare ska man variara bettet för att undvika att ha samma tryckpunkter i munnen hela tiden. Känns det bra att söka stöd framåt gör de flesta hästar det, förutsatt att de inte är vana att ridas i en "knäckt" form.
 
Sv: Under lodplan.

jag tror det förhållandesevis sällan är tänderna problemet sitter i (helt klart värt att kolla upp, men knappast det vanligaste) det man får tänka på är att ett bett är hårt och ligger på nervpunkter som fäster i nacken. om hästen är spänd någonstans i ryggen/halsen eller t o m har låsningar kommer bettet kännas mycket mer obekvämt i munnen.
 
Sv: Under lodplan.

i Galoppp har jag inga alls problem att rida henne i lång/låg form elelr hög form, det är mäst i traven.., då hon blir uppstresad, (vilket hon är cirka (90% av dagen..) lite för mkt. högt blod i henne.., ett liten nervknippe <3
 
Sv: Under lodplan.

Hästen är inte loss eller arbetar under sig som du beskriver. Dels att hon dessutom är spänd och stressad, det för mig, är en omöjlig ekvation om vi pratar lösgjord häst. vad exakt menar du med att hon är "loss"? :confused:
 
Sv: Under lodplan.

jag upplever inte heller att ponnyn är loss. när du kortar tygeln och den viker in näsa och krullar ihop halsen så är det ett sätt för den att komma undan. Precis på samma sätt som om den skulle köra upp huvet.

i ridningen skulle jag försöka tänka låååång och låååg hela tiden för att få fram nosen. jag skulle träna mkt avsakningar och igångsättningar. Om den blir het så ska du variera rörelsena.
sen så kan det ju vara bra att intrudusera skänkelvikningar och öppna. så att du kan aktivera bakbenen genom det och på så sätt få den mer loss och i handen.


men det bästa tipset är nog att ta hjälp av en duktig tränare!

lycka till:D
 
Sv: Under lodplan.

Hästen är inte loss eller arbetar under sig som du beskriver. Dels att hon dessutom är spänd och stressad, det för mig, är en omöjlig ekvation om vi pratar lösgjord häst. vad exakt menar du med att hon är "loss"? :confused:

Om du läser det senaste inlägger som jag skrev, så är det bara i traven när hon blir uppstressad som hon går bakom lod, annars går hon finfint. eller om det är mycket nytt att kolla på.
 
Sv: Under lodplan.

jag tycker fortfarande inte att "loss" är det du beskriver, om hon per automatik går bakom lod så fort du plockar upp och börjar jobba henne... Om du har svårt att lägga henne framför lod eller lägga henne över huvud taget som du vill, dvs framåt/lägre, så är ocksåd et ett tecken på att hon inte helt är loss...beskriv lite ytterligare hur hon känns och vad du definierar som "loss".? Du säger att hon i princip bara är grundriden rakt fram? är du säker på att hon är loss utifrån det? Hur agerar hon när du höjer ribban och gör andra saker som tex flyttar, eller rent av bara vänder upp och svänger? är hon lika balanserad och frigjord i kroppen då? eller vad händer?
 
Senast ändrad:
Sv: Under lodplan.

Det skulle jag INTE ha skrivit, nej.
Form kommer inte från drivningen. Hästen får såklart inte stå emot, men är den inte bekväm i att gå framåt nedåt är det oftast bäst att låta hästen gå i lugn takt tills den hittat balansen. Annars blir det lätt spänningar eller att hästen inte hittar sin balans.

Sen beror det såklart på hur man rider, måste man absolut korta tyglarna och manuellt "höja" hästens form kan det vara bra att se till att den har framåtbjudning. Själv prioriterar jag dock skjutkraften väldigt lågt.

Form kan visst mycket väl komma från drivningen. Form kommer från en aktivering av bakbenen och bäckenet, vilket är väldigt svårt att få fram på en ovillig häst. Därigenom kommer också nosen fram och en ärlig form utan knäppt nacke uppträder. Från ett bra bak-arbete kan man då sakta men säkert arbeta mot en högre och kortare form med mer och mer bärkraft och vinkling.
 
Sv: Under lodplan.

Vi pratar inte om samma form. Grundformen är framåt/nedåt med lång avslappnad rygglinje. I den formen behöver hästen hitta sin balans, och visst, vill man kan man istället ge hästen ett femte ben (handen) som man driver fram den till men då hindrar man hästen från att hitta sin egen balans. Formen som kommer efter grundformen, den samlade, är för mig inte en sådan form man kan driva in i. Är hästen lat kan man såklart behöva bättre på framåtbjudningen, så visst kan hästen ha lättare att hamna framför lod om man driver och den behöver framåtbjudning för att kunna få bra form. Men framåtbjudning betyder inte att hästen behöver gå i högt tempo eller vara under konstant drivning. Hästen vinklas INTE under bak för att man driver.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 361
Senast: Jolo
·
Träning ponnyn jag har är riden men inte utbildad, en lågställd ponny....när man rider så stretar den med huvudet framåt(blir nästan framtung)...
Svar
1
· Visningar
944
Ridning Jag vet att folk diskuterar hästens form osv mkt redan i detta forum, men jag har hittills inte hittat en tråd som riktigt rör detta...
2
Svar
37
· Visningar
3 258
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp