Sv: Konstigt sätt att få hästen "i form"?
Fast styrka i sitsen sitter inte i benen, nu menar jag inte att kritisera dig utan bara att hjälpa
'Styrka' i sitsen sitter liskom i att ha en stadig sits som alltid är i balans, ovasett hur hsäten rör sig. Man ska def. inte behöva använda benen för att ha detta utan det kommer ifrån att ha centrum i bäckenet kan man säga, ett jättebra sätt att träna det här är att få ens tränare, eller kompis, att longera hästen med dig på, helt utan stigbyglar eller tyglar först, och bara träna på att inverka på hästen med sitsen.
Först kanske man behöver träna på att bara kunna sitta avslappnat (mycket viktigt) och korrekt, och inte tänka på att 'styra' eller nåt sånt, sen när man kan det utan problem så kan man gå över till att inverka på hur pass fort eller sakta hästen ska gå, och vilken väg. Man kan göra volter mindre och större men hjälp av inner och yttersänkel och vikthjälper. Man kan träna på att stanna eller sakta ner med sitsen BARA, man kan träna på att ändra tempo, och att göra galoppfattningar med sitsen bara på ett kontrollerat sätt utan tyglar, för att lära sig att sitta balanserat och rida med sitsen.
Sen, när det funkar hyfsat, så kan man börja använda tyglar igen
, fast ändå skippa stigbyglarna.
Det är skitjobbigt först, men jag lovar att det ger bästa resultaten utan att fuska
Detta är jättebra träning både för dig och hästen, nu blir mer samspelta och båda två lär sig att rida med mindre hjälper och att inte kommunicera lika mycekt med tygeln, detta ger också effekten att även att man som jag beskrev ovan kan använda tygeln för att visa ramen till hästen i formen, och till att ställa etc. så blri det inte att man sitter och 'fusk rider' i 'form', eftersom man blir så van att inte 'rida med tyglarna' så att säga, utan att bara använda dom till korrigeringar, och korrigering är ju en kortvarig sak, sen så ger man eftergift snabbt och då rider man helt med sätet igen
Min gamla tränare, som var stenhård men underbar, lät mig bara longeras (och efter halva passet rida utan tyglar men ingen lina, MEN, det var dom som hade utbildad hästen och den var väldigt välriden redan, men sitsen bara) i flera veckor innan jag fick börja rida med tyglar eller stigbyglar igen hihi!
Som hon säger, sitsen är centrum och utan det som grund så är det ingen ide att träna resten, eftersom det blir fel signaler till hästen om man inte sitter rätt när man gör andra saker/ kommunicerar.
Denna tränare har inom familjen så att säga, fått en ryttare som kommit 2a i SM flera gånger och varit med i OS landslaget i dressyr, så jag litar helt på henne och är väldigt tacksam att jag i mina yngre dagar fick chansen att träna för henne regelbundet.
Vad jag menar med det är att en bra tränare är guld värt, och jag tycker att om en tränare ska vara bra så måste dom jobba på sånna här grundsaker, eftersom det är faktiskt så att man kommer ingenstans om man hoppar över saker.
Jag hoppas att din är bra, eller att du hittar nån annan som är det.
Som andra har sagt, det är viktigt att fråga mcyekt om varför man ska göra saker och hur det inverkar på hästen etc. och om tränaren inte kan förklara bra, elelr alls, då är dom inget att ha eftersom då lär du dig inte tanken bakom och då kan man aldrig få hela bilden.
Hoppas det hjälper. Lycka till!
JosefineFreed: Tack, är så trevligt när nån säger det för sånna här saker är så svåra att formulera i ord tycker jag, och jag hoppas att utbilda mig till ridlärare och tränare så då måste man ju kunna förmedla saker annars är man ingen bra lärare, så...där är nåt jag brukar oroa mig för. Så tack igen