Under hull!

Sv: Under hull!

jag har ju förklarat :) men tar det igen nu då,
lucernen förstör balansen med müslin, och den vill jag helst inte byta ut eftersom att han funkar jätte bra på det, lagom pigg och glad! dessutom så innehåller denna müslin lucerne i sig! (det är eggersmann) och när vi gav honom lucernet också, så fick han för MYCKET energi och blev nästan jobbig att hantera och rida. :s
och började även att bli mer rastlös. So, That's it! :D

lucernen förstör balansen med müslin, och den vill jag helst inte byta ut eftersom att han funkar jätte bra på det, lagom pigg och glad! dessutom så innehåller denna müslin lucerne i sig! (det är eggersmann) och när vi gav honom lucernet också, så fick han för MYCKET energi och blev nästan jobbig att hantera och rida. :s

Jag är kanske heldum men vad är det för balans du pratar om? Vad är det för lusern du ger? Orkar inte läsa allt en gång till. Om lusern ska kunna tillföra energi så att din häst blir så pass pigg att den blir jobbig borde den i så fall innehålla en hel del melass. Lusern i sig kan väl knappast innehålla snabb energi? Det är ju ett grovfoder där det mesta av energin bör sitta i fibrerna och gå ut långsamt i kroppen. Det finns lusern utan melass som du kan ge.

VAD för balans är det som störs? Om han funkar bra på müslin varför inte öka den?

Om du menar att kvoten i foderstaten blir fel, så kanske det inte gör så mkt? Uppenbarligen har du ändå fel foderstat.

Din häst behöver tydligen så mkt mer. Räkna om och lägg den på en högre kvot.

Norrland

Nej tyvärr du har inte förklarat. Du säger att lucern förstör balansen med müslin. Du kan inte jämföra balansen mellan varje fodermedel som ingår i foderstaten. Balansen mellan mineraler, energi och protein räknas i hela foderstaten.

Tyvärr verkar det som att du inte har riktig koll på foderstatsberäkning och inte heller verkar det som du egentligen vill ha hjälp.

Flera har bett om värdena på ditt grovfoder t ex för att kunna hjälpa dig och vad jag kan se har du inte delat med dig av den viktiga informationen.

Instämmer sedan med dem som säger att lucernet inte kan vara orsaken till att hästen blir pigg - mer än möjligen om hästen äntligen får tillräckligt med mat.

Grejen är att man måste hålla reda på vad energi är. Ger du din häst för lite energi går den ner i vikt. För mycket energi lagras i kroppen som fetterserver, vilket din häst behöver för att gå upp till en bra vikt. Så du måste ge "för mycket" energi. En del hästar är sådana till naturen att de blir lite mer vilda och heta av extra energi, men det kan man bara styra till viss del om de blir piggare eller om det lägger sig på hullet. Genom att undvika tex havre och diverse sportkraftfoder kan man undvika det värsta. Men en häst som går ner i vikt och som får för lite mat är lite mer foglig än en häst som får tillräckligt, men man har ingen rätt att snåla för den sakens skull, så dessvärre får du stå ut med en lite livligare häst om du ska ha den till en hälsosam vikt. Det handlar mycket om uppfostran och det värsta går över efter ett tag när hästen fått tillräckligt att äta en längre tid. Din foderstat som du angav i första inlägget var ofantligt snål och till och med min lilla c-ponny som är kallblod skulle se ut som ett benrangel på så lite mat.

Protein är jätteviktigt också, för att hästen inte ska tappa muskelmassa och bli underviktig.

Jag har ett sto som är jättehet, men jag måste ge henne tillräckligt med mat för att annars går hon ner i vikt direkt. man kan inte snåla med fodret bara för att hon ska hålla sig lugn, man kan bara välja sorter så man inte spetsar till temperamentet för mycket. Sedan är det träning och uppfostran som gäller för att få hästen snäll och trevlig att ha och göra med. Hon äter mycket hö, lusern och korn, olja. Ingen havre för att hon blir helt prillig av det.

Du sa att ni räknat ut foderstat? Grejen är den att man kan inte gå efter tabellvärdet och tro att de klara sig. Mina båda hästar äter nästan dubbelt så mycket som de "borde", och de är smala och fina, minskar jag går de ner i vikt.

Du måste se till att han kan äta mer hösilage det han går på nu är ju rena svält dieten!!

Min häst äter både lucern och musli,och det funkar aldeles utmärkt...

Du måste ge mer grovfoder,7kg silage är ingenting!

Du behöver inte krångla med nya fodermedel- det du behöver göra är att ge honom mer mat

Öka hösilage-givan i första hand. 7 kg är alldeles för lite.
Öka även müslimängden.

musli brukar man ge hästar för att de ska få mera energi framåt eller till högpresterande hästar. ta bort muslin och ge fri tillgång till hö först och främst. kornkross kan vara bra med. mitt sto som jag har är en väldigt pigg dam men hon omsätter energin från lusernet på ett bra sätt alltså på hullet.

förresten har du kollat så inte häster han ont nånstans så det är därför han är pigg när du rider.

förresten har du kollat så inte häster han ont nånstans så det är därför han är pigg när du rider.

AH! Att jag inte tänkte på det! Just att hästen haft obehag har varit en av huvudorsakerna när någon av mina varit prillig! Bra poäng!

Tänkte lägga in en fråga här om min häst som också är mager.
Ett varmblod på 13 år valack men är fortfarande mycket hinstig blev kasterad när han var 7 år.
Han får fritillgång till hösilage(värdet är bra på det) men han han kanske bara äter mellan 6-8 kg sedan stör han runt resten.
2,5 kg kraft foder specielt till hästar som har svårt att hålla vikten, 2kg kornkross.
Några tips på foder ?

Fast om han fick för mycket energi skulle han inte vara mager eller hur? Så då kanske nuvarande foderstat inte är så välbalanserad och perfekt i alla fall. Får han tillräckligt eller tillochmed överskott av energi och protein och ändå går ner i vikt då är han sjuk.

jag skulle lägga om foderstaten iaf och ta bort muslin. höj höet till 10 kg. 2kg lusern, linfrö olja och typ kornkross. och kom ihåg att det kan ta tid.

KL

I vissa trådar framgår det tydligt att det skulle behövas någon form av "hästkörkort". Eftersom ts inte vill ha kloka råd från någon annan tänker jag inte lägga ner någon energi på att svara, men tragisk läsning har det allt varit.

:bow::bow::bow:

Satt just och undade VARFÖR i hela friden ts startat denna tråd?! Inte vill hon ha hjälp iaf!

Håller med du - hästkörkort vore kalas!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka