Under hull!

Sv: Under hull!

åhh alla säger ju olika -.- vem har rätt egentligen?

Rent ut sagt, VAD TÄNKER DU MED?!!!!!!!!!
Tror du att jag är helt dum i huvudet så att jag ger min häst för lite mat för att han ska vara snäll? emn nej, jag älskar min häst och jag gör ju verkligen allt för att han ska må så bra som möjligt, så därför lägger jag ner extremt mkt tid på att kolla upp detta "foderproblem"!! Och du känner inte ens min häst, du vet inte ett skit om hur han blir när han får mkt energi. Han får nu redan ganska så för mkt energi än vad han egentligen ska ha, och det är ju verkligen inte bra med för mkt! :@ Han bli ju svår att hantera tillslut, så att det bara går sämre! Du, du behöver inte svara på detta för jag struntar i vad du skriver!

Ursäkta mitt upprörande inlägg.. Jag pallar helt enkelt inte så människor som förstör mer än vad de hjälper till.

Börja med att försöka förstå skillnaden mellan energi som pigghet och energi som nödvändiga kalorier för att hålla/gå upp i hull.

Det din häst behöver är mer energi - kalorier alltså, du vill inte ha en piggare häst säger du. En för smal häst är ofta piggare än en i lagom hull, troligtvis pga stress.

Något som ger mycket kalorier utan att få hästen mer piggelin (undantag finns, som med allt) är olja. Majsolja brukar hästarna tycka är smakligast. För att få med proteinet upp kan man ge lite sojamjöl.

Jag minns inte om du skrivit när hästen avmaskats och med vad. Bandmask kan ge avmagring såhär på vårkanten.

Emn, jo precis som jag skrev så har han börjat bli mager men är pigg som han brukar, det funkar INTE med lucerne så sluta skriva det överhuvudtaget.

Kornkross har jag mkt fett och sådant, men problemet är att det blir ju dåligt efter ett tag, om man inte då köper hel korn och köper en krossmaskin. men tror att det blir lite dyrt :s

Bara för att lusern innehåller energi blir inte hästen piggare. (Kornkross innehåller dessutom mer energi än lusern) Det är stor skillnad på energi, som hästen äter, och energi, som man känner av när man rider. Hoppas du hittar en bra foderstat som fungerar! :)

Senast ändrad:

Haha okej?? Det är massa som sagt det till mig, men dom har säkert fel då xD Så jag har varitv ute och cyklat hela tiden..

Max har också problem med det
Mer förut
Han får kornkross och lucernstå vilket har fungerat mkt bra

Testa det :idea:

jag har ungefär samma problem som dig.. Min ponny ( maxad D-ponny, Welsh med fullblod i stammen) är väldigt smal. Hon får just nu 7-9 kg kraftigt hö, 1 ½ kg cool, ½ kg lucern, 3 msk mineraler och en halv msk salt. har nyss ökat höet och börjat med lucern. hon är också väääääldigt pigg men verkar funka väldigt bra på det hon får nu :D hoppas det löser sig för dig!:)

Energi tas upp på olika sätt i hästens mage. Havre tas upp tidigare i tunntarmen, därför blir endel hästar för pigga av havren. Kornkross tas mestadels upp i grovtarmen (inte allt, men det mesta), därför blir de feta av kornkrossen.

Din häst behöver definitivt mer energi för att lägga på sig hull. Börja med att öka upp grovfodret, ge fri tillgång. Komplettera sen med kraft. Kan korn vara något?

Norrland

Men acceptera att lucern inte fungerar och att hon har provat det?
Och tror du verkligen att hon ger hästen mindre foder bara för att han är snällare?
Tror du att hon är dum i huvudet på riktigt?
:crazy:
Buke i ett nötskal.
Hästen fungerar inte på för energirikt foder - blir jobbig i hanteringen och ridningen och kanske till och med farlig för oförsiktiga? Vilket det finns många av på en ridskola, där hästen står uppstallad.
Bara för att det blir missuppfattningar behöver ni inte hoppa på människan som om hon plågar sin häst!
Ursäkta reaktionen.
Tackåhej. ;)

:bow::bow::bow:

Varför bugar du ett inlägg där den som skriver inte förstår att det är energi som får hästen att få hull? Att det finns energi som kalorier och energi som pigghet, och att ge tillräckligt med kalorier inte behöver betyda en piggare häst. I många fall är det tvärtom, hästar som får den mat de behöver lugnar ner sig.

Att det är energi som gör att hästen får hull vet jag. :)
Sen vet jag även hur Sofias häst fungerar då jag står uppstallad i samma stall.

Ang olja så är linfröolja bra, men för att få upp dom i hull funkar vilken olja som helst. Matolja på dunk är billigaste allternativet. Ge 1/2-1dl per dag. Soja är ett annat alternativ.
Jag gav min ponny som var svårfödd Derby-pellets på vintern, men det innehåller mkt energi så han kanske blir för het?? Annars lägger dom på sej himla snabbt. (Ska tillägga att min c-ponny fick 15-18 kg bra hö/dygn under vintern. Nej...hon va inte sjuk utan behövde så mkt grovfoder)
Börja ta ett träckprov. Hittar ni inget på det kanske det är dax att ändra kraftfoderstaten + mer grovfoder. Kornkross kan du ge utan att ponnyn blir pigg. Dessutom kan du stoppa i den ganska mkt, så då blir inte krossen så gammal om du köper färdigkrossad. ett alternativ är att köpa hel korn och förvälla den hemma så blir den mjuk.;)
Lycka till!!

Ta bort muslin och lägg på ett par kg lucernpellets som du blöter tillsammans med nått kg betfor och 2 dl olja.

jaha, ursäkta formuleringen.
nu orkar inte jag göra det här till världens diskussion - vilket jag vet att det blir, om jag säger något mer. vi är ju ändå på buke.
skit samma - kolla sofias svar istället.

min häst är tyvärr underviktig pga sin ålder. jag hade ute en veterinär för ett tag sedan och vi kollade tänderna. så kolla först tänderna med veterinären inte hästtandläkare. !!!
tänderna på min häst var fina. fick sedan ut ett recept på avmaskning. och sedan nu får hon nästan fri tillgång på hö. 3,5kg luserpellets och betfor och mineraler. men som sagt va det bästa är att du ger mkt hö och ger lusernpellets för det är naturligt foder för hästen med ett bra näringsinehåll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka