Under hull!

Sv: Under hull!

jaha, ursäkta formuleringen.
nu orkar inte jag göra det här till världens diskussion - vilket jag vet att det blir, om jag säger något mer. vi är ju ändå på buke.
skit samma - kolla sofias svar istället.

Jag läser allas svar, och grunden till att det blir otrevliga svar från vissa är just för att begreppen blandas ihop. Använder man korrekta namn för saker underlättar det så alla förstår varandra och ingen behöver bli sur eller känna sig påhoppad. ;)

De allra flesta bråk uppstår pga att man inte förstår varandra.

men människor jag kan inte ge honom lucerne! Nu har jag varit väldigt tydlig så förstå. Sluta ifrågasätta, vi har ringt till flera foderförsäljare och foderuträknare och alla säger att det förstör balansen i den mat som han redan nu får. (som dessutom innhåller lucerne!) Okej? :) Sedan så undrar jag hur mkt olja ni brukar ge era hästar?

men människor jag kan inte ge honom lucerne! Nu har jag varit väldigt tydlig så förstå. Sluta ifrågasätta, vi har ringt till flera foderförsäljare och foderuträknare och alla säger att det förstör balansen i den mat som han redan nu får. (som dessutom innhåller lucerne!) Okej? :) Sedan så undrar jag hur mkt olja ni brukar ge era hästar?

Nu orkar jag inte läsa allt igen. Men om du har ringt och pratat med flera foderförsäljare och foderuträknare(vad är det?) vilka alla verkar vara personer som du har stort förtroende för så förstår jag inte varför du startar en tråd?

Ta bort müslin ett tag och prova ge lucerne och olja så ska du se att han blir lite rundare. Vet att du skrivit att han inte kan äta lucerne men det är väl värt ett försök. Du kan även köpa kornkross på granngården, du kan ge rätt mycket så den hinner inte bli dålig. dom tre sakerna rekomenderar jag alltid till tunna hästar. och det har hjälpt varenda en. Och så klart fri tillgång till grovfoder. Jag gav min typ 2-3 dl olja per dag. Vet inte vad andra ger. Lycka till och hoppas han blir lite rundare snart.!

Senast ändrad av en moderator:

håller med - för lite grovfoder. Funkar inte det, kolla upp symptomen för stress

Men vad säger de foderförsäljarna att du ska göra då? Och vad säger de om att du tänker ge olja, DET om något rubbar balansen i den foderstat man har om man inte balanserar upp med mer protein.

Är balansen bra i foderstaten du ger nu får du se till att hålla balansen men öka av allting.

Jag har också en häst som har lätt för att bli mager. Han får fri tillgång till ett bra hö (vilket innebär att han äter ca 10-11 kg om dagen har vi räknat ut, mer orkar han inte stå och tugga i sig) Han är 168 cm halvblod av den "ädlare" typen. Tränas och tävlas i dressyr. Rids 6 ggr per vecka. Dessutom får han 2-3 dl olja och HESTEKRAFT som är ett helfoder med mycket fett och ganska mycket protein. Man kan även ge det som ett tillskott om man vill ge annan mat också. Jag är annars en förespråkare av Lusern, men kan inte ge det till min häst pga att han får proteinutslag av det! Jag tycker det låter som din häst får för lite både kraft- och grovfoder, om han är så mager. Alla hästar följer inte tabellerna och böckerna. Min häst får MYCKET mer mat än vad rekommendationerna säger, men han behöver det! Totalt: ca 11 kg hö, 3 kg Hestekraft, 2 kg Mustang original havrefri, 2-3 dl olja, hälften Linfröolja och hälften majsolja från matbutiken, samt hovmineraler, vitaminer och jäst. Och han är absolut inte tjock eller för pigg om han rids 6 dagar i veckan! Prova att öka maten!

Du har flera gånger fått frågan om varför det inte fungerar med lucern och flera har talat om för dig att lucern = grovfoder. Jag förstår därför inte heller varför du inte kan ge lucern. Andra har också sagt till dig att hästen behvöer mer mat. Ja jag tror också det. HAr själv en welsch och skulle jag ge honm 7 kg silage ja då vore han ett vandrande spjälstaket och toppad pga stress. För lite mat och stress kan ge magsår. Frågan är åter
du ger 7 kg silage - vilka värden har silaget och vilka värde och hur mycket annat foder ger du obs att du ska ange vikt inte dl....

Om du haft kontakt med foderrådgivare - vilken foderstat räkande de ut? 7 kg silage - förlåt men det tror jag inte på, det blir stråfoder till max 150 kg häst....

Sofia-J;10367021 [B skrev:
Nuvarande foderstat:[/B]
Han får 7kg hösilage om dagen
Och 20dl müsli, eggersmann müsli för magra hästar
Aminoral, som innehåller alla mineraler
fri tillgång till vatten & salt.

Skriv ut foderanalysen så är det lättare att ge råd.
Jag kan bara hålla med alla andra som skrivit ang. öka grovfodergivan. hade jag varit i din sits skulle jag ha skippat muslin helt och bara gett grovfoder (så mkt som han kan dunka i sig), lusern (som också är ett grovfoder- antingen uppblötta pelletsar eller hack) samt mineraler. Ge honom några veckor på den foderstaten och se om han verkar lägga på sig hull. träckprov ska ni givetvis ta, jag har dock för mig att bandmasken inte automatiskt kollas, då måste man skriva det speciellt (där kan säkert ngn mer avmaskningskunnig ge dig råd). Lycka till!

Jag hade absolut gett med hösilage! Magrar hästen och dessutom är hungrig så behöver den mer mat. Öka på ngt kg/vecka och övergå gärna till fri tillgång åtminstone på natten.

Vad gäller kraftfodret så kan du väl ge 1 dl sojamjöl och 1 dl olja om det inte fungerar med lucern. Hur mkt lucern fick han då ni testade? Kanske ni kan ge lite mindre?

Det viktigaste är trots allt att hästen får rejält med hö/hösilage. 7 kg är inte mkt ens för en ponny och särskilt inte om den rids så pass mkt. Har hösilaget dessutom dåliga värden är det inte konstigt att hästen magrar. Har ngn räknat foderstat åt ponnyn? Är silaget analyserat?

Börja som sagt med att ge mer hö bums och sluta inte utöka mängden förrän hästen börjar se bättre ut i sitt hull. Tillskott på E- och B-vitamin kan också vara bra dels då hästen kan behöva hjälp under fällningen och dels kanske behöver lite hjälp att bygga muskler om den är i underhull och inte har ngt att ta av.

Lycka till!

Hej!
Jag hade som flera andra påpekat ökat grovfodergivan. Har du kollat tänderna? Tog över en ponny för 2år sedan som var supertunn och som inte tog sig hur mycket mat jag än tryckte i honom. Visade sig att han var hemsk i munnen..Med tandvård och fri tillgång på ensilage är han nu en rund och glad pålle!
Lycka till!::bump:

Vi ifrågasätter för att du inte ger någon förklaring till varför lusern inte funkar. Varför inte bara svara på det så är det också lättare att ge vidare råd på vad som KAN fungera.

Du behöver inte krångla med nya fodermedel- det du behöver göra är att ge honom mer mat

Öka hösilage-givan i första hand. 7 kg är alldeles för lite.
Öka även müslimängden.

Vi ifrågasätter för att du inte ger någon förklaring till varför lusern inte funkar. Varför inte bara svara på det så är det också lättare att ge vidare råd på vad som KAN fungera.

Hon har redan svarat på det ett antal ggr!

Hon har redan svarat på det ett antal ggr!

"För mycket energi och förstör hans balans" är vad jag läser är anledningen till att hon inte vill ge lusern.

Energi är vad som behövs för att han ska gå upp i vikt. Balansen kan man korrigera på andra sätt och VILKEN balans är det som störs av just lusern men inte andra foder?

Så återigen; varför kan han inte äta lusern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka