Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Immuna blir det mer och mer efter åren JO, om man avmaskar de bland annat i onödan, har själv pratat med vetrinärer.
Ska kolla upp detta med bandmask, nu har vi ju skickat in ett prov så ser vi vart det bär!
Shofräs bukefolket! Jo, nu är det så att jag har en c-ponny som bara går ner i vikt hela tiden!! Jag skulle verkligen uppskatta tips vad som kan vara felet och vad jag kan göra åt det.
Motion/Häst: Han är en 13 årig c-ponny som rids i 1 timma om dagen, 6dagar i veckan med en vilodag. Vi tränar varierat, alla olika grenar. Han är en welsh av den lättare typen och går välidgt lätt upp och ner i vikt. Han går i en liten rasthage och rör sig nästan ingenting i hagen. Han är en het och tittig häst (har alltid varit) så foder som innehåller havre funkar inte..
Nuvarande foderstat:
Han får 7kg hösilage om dagen
Och 20dl müsli, eggersmann müsli för magra hästar
Aminoral, som innehåller alla mineraler
fri tillgång till vatten & salt.
Han har en enorm matlust, och äter upp allt han kommer över. Han har blivit avmaskad men eftersom att vi mistänker att han har blivit immun mot masken så ska vi skicka in en analys så att dom kollar detta.
Vi haer gjort en foderanalys, och han får mer mat än vad han egentligen borde ha. men det är också så att hösilaget är extra dåligt i år Lucerne funkar inte på honom, det är för mkt energi i, och förstör hans balans.
behöver nått tips! han blir bara magrare och magrare
Emn, jo precis som jag skrev så har han börjat bli mager men är pigg som han brukar, det funkar INTE med lucerne så sluta skriva det överhuvudtaget.
Kornkross har jag mkt fett och sådant, men problemet är att det blir ju dåligt efter ett tag, om man inte då köper hel korn och köper en krossmaskin. men tror att det blir lite dyrt :s
Ett problem är att han knappt hinner med att äta 7kg, men tänkte öka till 9kg, för mer är ingen ide, eftersom att jag måste slänga resten.
Förresten, det här med olja.. vad innebär det? Vilken olja?
Jaha?Hänvisar till inlägg #34, där finns förkalringen varför jag undrar om hon ger hästen för lite foder pga. att hon vill ha snällare häst.
Vad skulle du valt? En häst som blir svår att hantera eller en lite mager häst som mår fint endå?"en mager häst eller en häst som blir svår för mig att kontrollera i både ridning och skötsel?"
Hästen fungerar inte på för energirikt foder - blir jobbig i hanteringen och ridningen och kanske till och med farlig för oförsiktiga? Vilket det finns många av på en ridskola, där hästen står uppstallad.