Under hull!

Sv: Under hull!

Immuna blir det mer och mer efter åren JO, om man avmaskar de bland annat i onödan, har själv pratat med vetrinärer.

Ska kolla upp detta med bandmask, nu har vi ju skickat in ett prov så ser vi vart det bär!

NEJ! Ring en parasitolog, SVA kan du ringa och prata med.

Många avmaskar i onödan, men hästarna blir aldrig immuna mot maskmedel eftersom medlet inte påverkar hästen utan masken.

Lilla blodmasken har stor resistens mot den verksamma substansen i Axilur och Rintal.
Spolmasken uppvisar resistens mot ivermektin-preparat.

I USA finns rapporter om att lilla blodmasken visar resistens mot pyrantel.

Hej!

Du skriver i första inlägget vad du ger för foder och hur mycket men inte vilka värden detta innebär. Skriv gärna ut hur mycket MJ och smältbart råprotein hästen får så är det lättare att ge tips och råd.

Shofräs bukefolket! :) Jo, nu är det så att jag har en c-ponny som bara går ner i vikt hela tiden!! :eek:Jag skulle verkligen uppskatta tips vad som kan vara felet och vad jag kan göra åt det.

Motion/Häst: Han är en 13 årig c-ponny som rids i 1 timma om dagen, 6dagar i veckan med en vilodag. Vi tränar varierat, alla olika grenar. Han är en welsh av den lättare typen och går välidgt lätt upp och ner i vikt. Han går i en liten rasthage och rör sig nästan ingenting i hagen. Han är en het och tittig häst (har alltid varit) så foder som innehåller havre funkar inte..

Nuvarande foderstat:
Han får 7kg hösilage om dagen
Och 20dl müsli, eggersmann müsli för magra hästar
Aminoral, som innehåller alla mineraler
fri tillgång till vatten & salt.

Han har en enorm matlust, och äter upp allt han kommer över. Han har blivit avmaskad men eftersom att vi mistänker att han har blivit immun mot masken så ska vi skicka in en analys så att dom kollar detta.

Vi haer gjort en foderanalys, och han får mer mat än vad han egentligen borde ha. men det är också så att hösilaget är extra dåligt i år :crazy: Lucerne funkar inte på honom, det är för mkt energi i, och förstör hans balans.

behöver nått tips! han blir bara magrare och magrare :confused:

jag skulle öka stråfoder en del till då hösilage har mkt vatten i sig... och så skulle jag kolla tänderna för sitter det vassa tänder "långt" in kan inte hästen tillgodogöra sig sitt foder oavsett om du ger 1 eller 10 kilo kraftfoder. har egen erfarenhet av detta. till mina hästar ger jag hösilage, lusern, betfor,havrekross, grund och mineraler detta har vart jättebra för vikt och inga som helst problem med för mkt energi.. lycka till=)

Emn, jo precis som jag skrev så har han börjat bli mager men är pigg som han brukar, det funkar INTE med lucerne så sluta skriva det överhuvudtaget.

Kornkross har jag mkt fett och sådant, men problemet är att det blir ju dåligt efter ett tag, om man inte då köper hel korn och köper en krossmaskin. men tror att det blir lite dyrt :s

svenska foder säljer 18kgsäckar som är jättebra och håller hög kvalite. värt att prova!

Jag kör linfröpellets till min häst, 2-3 dl/dag samt 2 dl olja per dag. Vissa hästar är svårfödda och då får man bara ge så mkt grovfoder den behöver. Våra hästar går på fri tillgång på hösilage (en shettis, en NewForest och två halvblod). Glöm inte att kolla tänderna med. Hoppas att detta kan hjälpa dig.
Kia

Om han har en enorm matlust och äter allt han kommer över så är väl det bästa att börja ge han fri tillgång på hösilage? 7kg är inte mycket särskilt inte om det är dåliga värden på det. Alltid bäst att börja med att justera grovfodergivan innan man börjar stoppa i dom massa annat.

Ett problem är att han knappt hinner med att äta 7kg, men tänkte öka till 9kg, för mer är ingen ide, eftersom att jag måste slänga resten.

Förresten, det här med olja.. vad innebär det? :) Vilken olja?

Om han inte äter mer än 9kg så är det säkert lagomt.
Man kan prova ge rasp- eller majsolja. Det är rätt så mycket energi i det och fungerar bra på vissa hästar.

Man får prova sig fram vilken mängd som är lagom, min häst bli lös i magen om hon får mer än 1 dl. Min förra häst kunde äta 3dl/dag utan problem... Borde vara lagomt med att börja med 0,5dl/dag om du tänkt prova.

Man kan ge mycket mer än så, OM man introducerar det under en lång tid. Sen spelar det ingen roll vad oljan heter..bara den inte heter motorolja ;)..Menas: Mat-raps-solros-oliv, spelar ingen roll.

Jaa, eftersom att det redan är "delat" så håller det ju alls lika länge. men om man ger det till många hästar så går det ju åt fortare och då är det ju bra :) Jag vet inte exakt hur länge det håller men han som sålde fodret sa att efter 2veckor så börjar det tappa sin "effekt".

då kanske jag ska svara på vad är bäst - en mager häst eller en häst som blir svår för mig att kontrollera i både ridning och skötsel?

emn inget tack!

Missuppfattar jag dig, eller menar du att du inte vill ge så mycket foder som behövs för att hästen blir för pigg? Det är lätt att tolka så att du ger lite för lite mat eftersom hästen blir "snäll" då.

Men jag hoppas att jag har fel.

Norrland

Du verkar ju inte vilja ta åt sig så mycket av tipsen du får. Varför funkar inte lucern? Okej, det innehåller energi, men det finns ju inget foder som innehåller enbart protein och noll med energi. Och som någon annan sa, ger du hästen lite foder för att han är snällare då?
Lucern och olja har hjälpt min häst flera gånger, likaså betfor till detta.

Men acceptera att lucern inte fungerar och att hon har provat det?
Och tror du verkligen att hon ger hästen mindre foder bara för att han är snällare?
Tror du att hon är dum i huvudet på riktigt?
:crazy:
Buke i ett nötskal.
Hästen fungerar inte på för energirikt foder - blir jobbig i hanteringen och ridningen och kanske till och med farlig för oförsiktiga? Vilket det finns många av på en ridskola, där hästen står uppstallad.
Bara för att det blir missuppfattningar behöver ni inte hoppa på människan som om hon plågar sin häst!
Ursäkta reaktionen.
Tackåhej. ;)

Men jag bara undrar vad hon ska ha för foder då, om hon tycke rlusern har för mycket energi? Det är ju mer protein, och det kanske är det hon behöver för att få upp hästen i hull?
Jag bara undrar VARFÖR hon säger att lusern inte funkar, en ren fråga.

Hänvisar till inlägg #34, där finns förkalringen varför jag undrar om hon ger hästen för lite foder pga. att hon vill ha snällare häst.

Det är ju precis det hon frågar! Vad hon ska ha för foder, det är ju därför tråden är skapad. För att hon undrar!
Undrar du fortfarande varför lucern inte fungerar? Då säger jag det igen: Hästen blir jobbig i hantering och ridning.
Skulle du LÄST inläggen så skulle du förstått det från första början.

Hänvisar till inlägg #34, där finns förkalringen varför jag undrar om hon ger hästen för lite foder pga. att hon vill ha snällare häst.
Jaha? :crazy:

"en mager häst eller en häst som blir svår för mig att kontrollera i både ridning och skötsel?"
Vad skulle du valt? En häst som blir svår att hantera eller en lite mager häst som mår fint endå?

Hästen fungerar inte på för energirikt foder - blir jobbig i hanteringen och ridningen och kanske till och med farlig för oförsiktiga? Vilket det finns många av på en ridskola, där hästen står uppstallad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka