Under hull!

S

Sofia-J

Shofräs bukefolket! :) Jo, nu är det så att jag har en c-ponny som bara går ner i vikt hela tiden!! :eek:Jag skulle verkligen uppskatta tips vad som kan vara felet och vad jag kan göra åt det.

Motion/Häst: Han är en 13 årig c-ponny som rids i 1 timma om dagen, 6dagar i veckan med en vilodag. Vi tränar varierat, alla olika grenar. Han är en welsh av den lättare typen och går välidgt lätt upp och ner i vikt. Han går i en liten rasthage och rör sig nästan ingenting i hagen. Han är en het och tittig häst (har alltid varit) så foder som innehåller havre funkar inte..

Nuvarande foderstat:
Han får 7kg hösilage om dagen
Och 20dl müsli, eggersmann müsli för magra hästar
Aminoral, som innehåller alla mineraler
fri tillgång till vatten & salt.

Han har en enorm matlust, och äter upp allt han kommer över. Han har blivit avmaskad men eftersom att vi mistänker att han har blivit immun mot masken så ska vi skicka in en analys så att dom kollar detta.

Vi haer gjort en foderanalys, och han får mer mat än vad han egentligen borde ha. men det är också så att hösilaget är extra dåligt i år :crazy: Lucerne funkar inte på honom, det är för mkt energi i, och förstör hans balans.

behöver nått tips! han blir bara magrare och magrare :confused:

Sv: Under hull!

1. ge hästen så mysket mat den vill ha (grovfoder!) man ka inte säga att "han får mer mat än vad han egentligen borde ha", eftersom det är olika på olika hästar. hellre att det finns mat kvar på morgonen än att den står hungrig.

2. Prova ett annat avmaskninsmedel, vissa i vårt stall har man varit tvungen att ge dubbel dos av, för at det ska ta.

Vadå förstör hans balans ? Alla hästar är INTE tabellhästar och måste gå efter uträknade siffror. Har ni tagit träckprov INNAN ni maskade ? Om inte, hur kan då veta att han blivit immun mot vissa maskar...vilka maskar ? VAD avmaskade ni med ?

Har ni kollat tänderna ? Varför duttar ni med dl givor ?

HUR har NI satt foderstaten egentligen ? Ditt inlägg säger inte så mycket nämligen.

Fri tillgång om man har dåligt grovfoder kan ge sämre effekt. Vad tänkte du dom skulle byta till för maskmedel egentligen ? Dubbel dos, Banminth menar du. Den är ju för bandmasken.

7 kilo hösilage är inte inte så mycket om det är en svårfödd ponny och det dessutom är dålig kvalitet. Ge honom mer, gärna fri tillgång. Min svårfödda lilla B-ponny behövde ca 8 kilo bra hö för att hålla vikten.

hejsan! Vi har ringt till massa olika "foderföretag" och de säger att det är mkt energi i lucerne, och eftersom att det redan finns tillräckligt med detta i müslin så, blir han för het, och vi har testat! Resultatet blev INTE bra!

Tyvärr så gjorde vi det stora misstaget att vi inte gjorde träckprov! :S men nu så ska vi skicka in detta och se om det finns någon mask eller maskägg.

Eftersom att vi provat oss fram med foderstaten så var detta den foderstaten som vi tycker har passar bäst på vår ponny. Mat vi har provat med innan har han blivit annorlunda i ridningen (negativt sett..)

mer grovfoder skulle jag ge, 7 kilo hösilage är inte mkt, speciellt inte dåligt hösilage. Skulle byta till bra grovfoder.

7 kg hösilage låter väldigt lite för en c ponny.. Bros ju på hur blött det är med men ja skulle öka till 10-12 kg dag och sen ge 1-3 kg lusern på det.
Är silaget blött?

Tänkte börja öka lite sakta.. Hösilaget är väldigt torrt i år, nästan som hö. Har tyvärr inget tillfälle att ge annat grovfoder eftersom att dom inte tillåter det på ridklubben (där min ponny står uppstallad) eftersom dom inte har plats..

Min omedelbara tanke är att om han äter allt han får och ändå magrar så behöver han naturligtvis mer mat. Om ensilaget har dåliga värden behöver han nog mer protein. Varför kan han inte få lusern? Om det hade gett mer energi än vad han behöver hade han väl knappast gått ner i vikt?

Grovfodret är inget du måste öka succesivt eftersom han redan äter 7kg av det. Ge fri tillgång på en gång!

Har ni provat olja? kornkross?

Anledningen till att han går ner är pga för lite energi, så antagligen är inte han någon "tabellhäst" så då får man börja använda ögonen lite mer och sunt förnuft.

Emn, jo precis som jag skrev så har han börjat bli mager men är pigg som han brukar, det funkar INTE med lucerne så sluta skriva det överhuvudtaget.

Kornkross har jag mkt fett och sådant, men problemet är att det blir ju dåligt efter ett tag, om man inte då köper hel korn och köper en krossmaskin. men tror att det blir lite dyrt :s

Ett problem är att han knappt hinner med att äta 7kg, men tänkte öka till 9kg, för mer är ingen ide, eftersom att jag måste slänga resten.

Förresten, det här med olja.. vad innebär det? :) Vilken olja?

Han har blivit avmaskad men eftersom att vi mistänker att han har blivit immun mot masken så ska vi skicka in en analys så att dom kollar detta.

Hästen blir inte immun, det är maskarna som kan bli resistenta. Vad använde du för medel?

Avmagring såhär års är ofta bandmask.

Immuna blir det mer och mer efter åren JO, om man avmaskar de bland annat i onödan, har själv pratat med vetrinärer.

Ska kolla upp detta med bandmask, nu har vi ju skickat in ett prov så ser vi vart det bär!

Emn, jo precis som jag skrev så har han börjat bli mager men är pigg som han brukar, det funkar INTE med lucerne så sluta skriva det överhuvudtaget.

Kornkross har jag mkt fett och sådant, men problemet är att det blir ju dåligt efter ett tag, om man inte då köper hel korn och köper en krossmaskin. men tror att det blir lite dyrt :s

Jag måste ändå undra. Om det inte fungerar med lusern för att det innehåller för mkt energi förstår jag inte varför det skulle fungera bättre med korn.
Annars finns det proteinkoncentrat. Men först måste du nog bestämma dig för vad det är som saknas.

nejnej, har provat korn och det blev inte heller så bra du :)
jo, jag funderar på vad som saknas..

blir kornkross dåligt efter ett tag? :eek:
Efter hur lång tid då? varför?

Inte kan du ge honom bara 7 kilo !!!!
Det är ju samma som typ 3½kilo hö per dygn ,,det käkar våran lättfödda shettis.

Ge hästen fri tillgång på grovfoder (hö-hösilage) och prova kornkross + solrosfrön.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka