under bettet?

C

CK_

Ja som rubriken beskriver,hur vet man att hästen går under tygel eller under bettet,alltså inte i form?Hur vet man det från ryggen,och hur ser man det?

Och hur skall man få bort ovanan bockning?En häst i stallet,bockar så gott som varje dag..

Sv: under bettet?

Jag tycker att det känns när hästen går bakom hand och inte går ärligt fram till handen. Ryggen jobbar inte och den tar inte stöd på bettet, jag hoppas du förstår vad jag menar, är inte speciellt bra på att förklara:angel:
Och det som jag brukar göra när hästen krullar ihop sig är att driva och göra ett uppresande tygeltag och lätta i handen.

Bockningar kan vara svåra att bli av med, beroende anledningen till bockningen. om det är smärta, ovana, glädjebock eller av spänning mm. Börja med att låta vetrinär kolla igenom hästen så att den inte har ont.

Jo detta med bockningen vill jag förklara mer om.
Det är en ex-travare i vårt stall som jag med rider.Den hade en opassande sadel(som jag tror är orsaken till bockandet).Och den har även för stort bett,och jag vet inte när den senast blivit raspad,säkert över ett år redan.
Den har nyligen börjat bocka och sparka bakut,och ägaren tror det bara är något som den jävlas med,även de andra i stallet.De tror så för att,en annan lite tyngre ryttare som red den,då bockade den inte.De sade att de tror att den inte har ont,för att om den skulle ha ont,så skulle den ha bockat med denne lite tyngre ryttaren med.
Det har gått så långt att ägaren överväger att sälja den,för att hon inte vet vad hon skall göra.Jag har fått i uppgift att hjälpa henne(rider hästen 2gånger i veckan).Jag har förklarat om allt detta jag tror orsaken kan vara.Så hon kanske skall ta ut massör och kolla igenom hästen.
Men har ni några tips på hur jag skulle kunna hjälpa?
Det hjälpte lite när jag red mycket fram och lyfte händerna när den bockade..
Hoppas på svar:)

Vill även tillägga att havren har tagits bort och den får annan mat nu,och sadeln har bytts mot en mer passande

Skulle låta vet kolla igenom och även kolla tänderna, jag hade en pålle förut som bockade så snabbt något var fel och en av gångerna var när jag hade bytt till ett rakt gummibett som tryckte på en lös vargtand som gjorde skitont!:( jag flög av två gånger det passet:S så tänderna kan spöka och om hästen har haft en opassande sadel så kan den ha spänningar i ryggen som bör kollas upp. Skulle kolla så att den absolut inte har ont innan jag skulle börja spekulera om den bara är olydig.

En häst som bockar mer eller mindre konstant skulle jag säga att det är fel på. Sen är det frågan om vilket fel, men det är närmast en vet. som får avgöra.

Sen går en häst inte "under bettet", den kan gå över eller under lodplan, eller vara "bakom hand". Oftast då har hästen släppt stödet både i rygg och hand för att komma undan påverkan.
Inte att blanda ihop med unghästens låga form, som den behöver för att kunna arbeta med ryggen.

En halv sanning kan vara att när du inte kan se nackstycket på tränset framför dig när du rider, så går hästen "bakom hand". Plus att som Ponnyfantast skriver, den släpper stödet i handen.

Jo,får prata med ägaren om detta.
Jag är övertygad om att den har ont någostans och har pratat med de andra om det.Men de tror inte på mej,eftersom att hästen inte bockade med den tyngre ryttaren..:S
Varför tror ni att den inte bockade med denne tyngre ryttare?
Obs,hästen bockar så fort man tar tyglarna och börjar trava

Huvudets placering är det jag tkr man ska bry sig om sist, när hästen går och jobbar med ryggen känner du att hästen "växer", den blir mjukare att sitta på och är avslappnad, hästen är med dej.
Går hästen "under bettet" lr bakom hand lr vad man kallar det så blir hästen ofta framtung och går på bogarna

Nu vet inte jag hur mycket tyngre den tyngre ryttare var, eller om det helt enkelt var en skickligare ryttare som kunde hindra hästen.

Men problem med rygg, eller mun känns som en första gissning.

Den tyngre ryttaren var inte så hemskt mycket tyngre,ca 10kg tyngre än mej.Men saken är den att hästen överhuvudtaget inte ens hade en tanke på att bocka..Det är därför de tror att eftersom den inte bockade med henne,så då bara jävlas hästen med de andra..
Jag har föreslagit till ägaren att hon börjar ta ridlektioner av en skicklig tränare nu,eftersom jag känner att inte mina kunskaper längre räcker och jag vill inte göra fel med denna häst!
Jag märkte häromdagen när jag red hästen,att ju fort som jag släppte längre tyglar och pratade mycket med hästen så bockade den inte,men ju fort jag tog tyglarna igen började bockarna komma!

ang bockningarna. kan hästen inte bara vara inne i en "test"period? Eftersom den inte bockar med alla ryttare så kan det ju vara att den tar friheter med dom som den känner inte säger emot. Hade den haft ont så borde den ju ha ont och därmed bockat oavsett vem som rider, 10kilos skillnad är ju inte direkt mycket.

ang bockningarna. kan hästen inte bara vara inne i en "test"period? Eftersom den inte bockar med alla ryttare så kan det ju vara att den tar friheter med dom som den känner inte säger emot. Hade den haft ont så borde den ju ha ont och därmed bockat oavsett vem som rider, 10kilos skillnad är ju inte direkt mycket.

Det är det som vi inte vet,om den bara testar,eller om den verkligen har ont..
Den skulle raspas för ett par dagar sen,men det gick inte på några vis att få lugnande i den..Ryggen skall förhoppningsvis nu kollas!:)

Så den hade vassa kanter eller ojämnheter? Eftersom den skulle raspas.
Tills ni får ut någon som kollar ryggen så kan ni ju checka lite själva genom att dra fingrarna längs ryggraden. sänker hästen ryggen så har den troligtvis ont.

Hur är den att sadla? reagerar den på smärta då?

Vet ej om den har ojämnheter eller vassa kanter i munnen,eftersom inte vet. slapp in och kolla i munnen.
Sadlingen tycker jag har blivit värre,för ett halvt år sedan tyckte jag den gick någorlunda normalt,men nu så är öronen på nacken hästen går i från en när man skall sadla och tränsa,och hästen sparkar även bakbenen upp mot magen när man skall spänna sadelgjorden.Men ägaren säger att den alltid gjort så,kanske det stämmer,jag var inte så mycket i kontakt med denna hästen för ett halvt år sen..
Jag har även känt lite lätt på ryggen,jag märkte inget,men en som kände lite hårdare sade att hästen reagerade negativt på det..

Ta ut en hästtandläkare istället som kollar tänderna åt er. Jag har erfarenhet av att många veterinärer åker ut och raspar oavsett om det behövs eller inte. Jag har haft ut en jätteduktig hästtandläkare som kommer vartannat år då han tycker att det inte behövs oftare. Och inte ens då kan det vara något som behöver åtgärdas.

Det där med ryggen lät inte alls bra. Så skippa ridningen tills ni kollat upp den ordentligt.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 811
Senast: soom
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar