Under 18 år och skriva avtal?

D

dockan_

Får jag stå som ägare på hund, eller behöver min pojkvän som är över 18 stå som ägare på den hund vi ska köpa. Tänkte fråga om de är någon som vet, då min pojkvän står som ägare annars.

Ska fixa köpeavtal på en vovve ikväll och jag undrar, då jag är 17.

Sv: Under 18 år och skriva avtal?

Du kan stå som ägare trots att du är under 18år!
Jag stod som ägare på min hund när jag var 16 :)

Klart det går! :)

Jag skrev på ett avtal i våras och jag är endast 14 år gammal.;)

Japp, man kan stå som ägare när man är under 18år. Däremot så måste någon som är över 18 skriva på köpekontraktet! :)

Du får stå som ägare, men du får inte skriva avtal.

Ägarregistrering skickas ofta in till SKK i efterhand, men det är just bara en registrering och inget bindande, eftersom köpeavtalet gäller. Alltså blir den myndige den juridiske ägaren.

Det var väl det jag trodde :)

Kan vara bra för ts att tänka på.. särskilt med tanke på alla de trådar om "vårdnadstvister" ang hundar som varit på sistone. Bättre att låta en familjemedlem skriva på kanske?

Det är ju absolut att föredra. Eller att TS skriver på tillsammans med vårdnadshavare.

Jag som skrev på avtalet. .
Detta handlar om en 2åring så jag tror inte det är reggat i SKK i efterhand..

Registrering av hunden görs ju när den är valp. Men ägarregistrering görs ju ny för varje ägarbyte.

(Förutsatt att det är en SKK-registrerad hund.)

min kompis var 11 eller 12 och hon fick skriva på
Det finns många som låter minderåriga skriva på avtal. Dock är avtalet inte juridiskt giltigt, eftersom mideråriga enl. lag inte får skriva på avtal.

Får jag stå som ägare på hund, eller behöver min pojkvän som är över 18 stå som ägare på den hund vi ska köpa. Tänkte fråga om de är någon som vet, då min pojkvän står som ägare annars.

Ska fixa köpeavtal på en vovve ikväll och jag undrar, då jag är 17.

Som uppfödare skulle jag aldrig teckna ett avtal med en minderårig.

Säg t ex att en tonåring sparat ihop egna pengar och ska köpa en hund. Så långt så bra.
Men jag skulle ändå kräva att en förälder (eller vem det nu är som är vårdnadshavare) skriver på köpeavtalet.
Hur dom sen gör med äganderätten på papper dom emellan lägger jag mig inte i, men jag säljer inte en hund till en person som inte myndig.

Jag har en hund ute på foder hos en något utvecklingsstörd person, men där finns en god man, föräldrar, boendestöd och kontaktpersoner m m runt om, och både god man o mamman i det här fallet, har fått skriva på. I gruppen runt denna person finns bland annat en läkare, som råkar äga en annan hund från mig:D

Nu drar jag inte parallelen utvecklingsstörd-minderårig, men med tanke på rätten att skriva avtal och också ta fullt rättsligt och ekonomiskt ansvar, så kan jag inte se att det är så stor skillnad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
950
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross