Men lita alltid på Hedinn och Niyama?
Jag tycker precis tvärtom om jag jämför med hur det var när jag började läsa lekar och spela. Då upplever jag att det inte var ovanligt att onda vann i några raka omgångar, d v s att goda lynchades DL efter DL, käket lyckades - finito. Undantag förekom. Det viktigaste för att vara en bra spelare var att man var bra på att luras. Att bli bra som god var jättesvårt för det baserades i myckethög grad på att känna till spelstilar.
Idag, med rätt balanserade specialroller, har båda sidor lika stora chanser. Spelet är mer analyserande och det gäller att vända och vrida på olika möjligheter. Visst spelar erfarenhet fortfarande roll, men när man ser hur många nya spelare vi fått som supersnabbt blivit jätteduktiga - tror jag att den delvis fått vika för analytisk förmåga och kreativitet. Och det gör spelet mer öppet och inbjudande för fler.
Och inte spännande? Du har naturligtvis din åsikt, men om man läser inläggen runt samtliga DL senaste leken tror jag att det framgår att spänning finns även i Bukes ulvspel 2015.
Och visst var väl folk mer förvirrade kanske, men vari ligger det som är spännande med det? Att skjuta från höften och hoppas på det bästa?
Som jag ser det nu är utmaningen för LLs att spelarna det senaste året eller så har blivit så duktiga att det att det kan bli för svårt för onda att vinna. Men å andra sidan kommer säkert spelstrategin utvecklas för att möta detta. Jag kan också tänka mig att mer av bagrundsinfon kan hamna "fel" (vilket var en av mina tankar när jag uppfann ficktjuven) och annat.
Så jag håller inte med om att det var bättre förr. Varken mitt ulvspels-förr eller det du beskriver. Jag tycker det är så kul med alla nya, engagerade och superduktiga spelare!
Jag pratar inte om tiden när du började spela, där har du nog rätt har dålig koll tror jag hade ett långt uppehåll eller två vid den tiden. Utan om flera år tidigare runt 07 eller 08 tror jag det var när det var 20+ spelare det kan jag sakna ibland det blev ett annat spel då när leken höll på längre och när det var 7-8 ulvar blev det lite annat spel än när det är 3-4 tycker jag.
Rutin tror jag inte spelat så stor roll varken nu eller då, visst några lekar för att komma in i det men annars tror jag det är andra saker som avgör om folk spelar bra. Duktiga spelare bra visa sig bra ganska direkt jag har exempelvis för mig att både
@cirkus och
@LenaH spelade bra från början ett äldre exempel skulle kunna vara
@Mammas (tror jag, minns att jag ville demona henne när hon var rätt ny i vart fall för att hon var bra men inte ett uppenbart val för att hon inte var så rutinerad)
Givetvis är lekarna spännande nu, jag har inte läst förra leken så just den kan jag inte utala mig om. Jag pratade om enstaka undantag där de goda suttit på mycket exxtrainfo på slutet.(även om extrainfon det beror på skickligt spelande så leder det till mindre spänning liksom)
Jag älskar när det dyker upp nya spelare, specielt om dom är duktiga och bidrar mycket till lekarna men det skedde ju förr också, det dök upp massor med duktiga nya spelare.
Jag tycker inte det var bättre förr tror du det har du missförståt mig, men även om det som helhet är bättre nu(som fler olika specialroller och teman
) så finns det vissa saker jag kan sakna ibland, är det kontigt tycker du?
Håller med om att många som spelar nu är väldigt duktiga.