Funderar lite runt resultatet av gårdagens lynch. Utöver Habina hade tre spelare två röster:
@Koppen,
@LenaH och
@cirkus (ingen speciell ordning). Varför åkte Habina? Jag ser några olika alternativ (kan finnas fler + att jag kan trassla in mig i slutsatserna nedan inser jag när ag skrivit ett tag):
1. Det lottades mellan dess
fyra spelare och Habina åkte.
2. En av rösterna på någon av de övrig tre är en skenröst lagd av Rathe. Lottning skedde mellan
tre spelare med känt resultat.
3. Rathe lade sin "riktiga" röst på Habina = hon fick
majoritet.
4. Rathe lade sin "riktiga" röst på Habina och hade lagt en skenröst på någon av de andra med två röster = Habina fick
majoritet.
Vekar osannolikt att Habinas poliskollega röstade på henne, det har redan nämnts av flera andra spelare. Är det troligt att Rathe röstade på henne? Nja, i så fall borde väl Rathe ha lagt skenröst och riktig röst på samma spelare, annars skulle väl inte Habina ha åkt? Tycker att det känns mindre troligt även om inget kan uteslutas (syftet bör väl i så fall vara att lura Sherlock). Slutsatsen blir att Lena rimligtvis inte är Rathe eller polis. Detta godföklarar henne naturligtvis inte, men kan vara bra att ha i minne.
Om Rathe med sin riktiga röst gick upp och avgjorde (scenario 3 och 4) och därmed
aktivt såg till att Habina åkte - varför gjorde hon (Rathe) det i det här läget? Sekten vill bli av med poliserna men vill behålla Dudley (ond fe). Dudley borde försöka visa sig för sekten för att undvika att käkas. Habina var lite utstickande - är det rimligt att tro att sekten kanske ville vänta och se om Habina gjorde något som kunde identifiera henne som Dudley? Det senare är mycket spekulativt, men kan också vara något att ha i minne till längre fram när vi vet mer.
Men en anledning för Rathe att rösta
på Habina är att någon av de tre som också hade två röster är sektmedlem. I så fall bör Rathe ha avgjort bakom kulisserna i syfte att säkra att kollegan inte åkte.
Förhoppningsvis vet Sherlock hur Rathe röstade.