Om Rathe är någon som inte röstade på Cirkus i DL1 och inte Mirtai i DL2 så är det Lobelia eller Snurrfian som är Rathe. Nu är det inte alls säkert att Rathe avgjort, Rathe kan ha lagt båda rösterna på samma person och fått det till lottning. Därför kommer jag inte att basera mina tankar om Rathe på statistiken i första hand, utan på andra saker.
Lobelia har jag svårt att placera in på en god roll, om än inte omöjligt, men svårt om när jag ska placera ut övriga roller. Hon tycks inte göra anspråk på att vara brevis, inte på att sherlock och inte på att vara tvilling, baserat på hennes diskussion med Myrten och sina misstankar mot FiaM.
Hon hamnar i en diskussion om Rathes röstning där hon pratar om att rikta misstankar mot LenaH och Koppen/Paddington. Hon kunde inte riktigt själv svara på varför hon uteslöt Cirkus. Kansks för att hon är Rathe och la sin falska röst på Cirkus och den faktiska på Habina och därför inte räknade Cirkus? Jag vet inte, men lite konstigt i sammanhanget.
Hon la en första röst på LenaH i DL2 med tunn motivering (varför räddade inte LenaH sig själv?). Är hon Rathe är det ju taktiskt smart i och med de spekulationer det skapar kring rollerna. Skulle LenaH ha åkt så hade Lobelia lagt första rösten, vilket hade gett henne ett alibi.
Jag vet att FiaM misstänkt Lobelia, men baserat på lite andra saker. Jag kan mycket väl få det hela att gå ihop baserat på att vi kan sitta på olika perspektiv. Sedan ska man såklart ha i åtanke att ulvar får spioninfo, som de kan använda till att luras. Men med tanke på att FiaM tagit fasta på Myrtens resonemang, och Myrten vet vi var god, tror jag att det vore väl högt spelat för FiaM om hon vore ond.
Snurrfian har jag svårt att placera, jag kan se henne både som ond och i en god roll. Hon tycks förstå mina tankar till viss del, men så var det där med ulvar som luras. På många sätt känns hon trovärdig i sin ulvjakt (mer trovärdig än Lobelia) men det behöver inte säga något. Jag har mindre att gå på när det gäller Snurrfian.