Ultraljudet - en besvikelse

_saga_

Trådstartare
Jag väntar mitt första barn och det känns underbart roligt!:love:

Jag hade tid förra veckan för ultraljud, och det är nåt som jag hade laddat för, vilket de flesta andra säkert också gör?
Det ska bli spännande att se den lilla, få en känsla av att det är på riktigt!
Eftersom det är första barnet, så flödar känslor, frågor och förväntningar..

Jag och min sambo möts av en bm som de första hon säger till oss riktat mot min sambo:
-Jaha ska du med också, du får sitta inne i hörnet. .
Okej, ja visst.. Hon börjar undersökningen, hon säger varken vad hon gör inte vad hon tittar efter, ingenting. Först KLAGAR hon på att bebisen ligger still i fel vinkel och sen att den snurrar runt alldeles för mycket för att hon ska kunna mäta bra.
Hon fortsätter undersökningen och utbrister:
-GUD det är svårt att se bra när jag undersöker dig!
-Ja, jag har väl lite vaddering.. svarar jag lite skämtsamt. Jag är rund men inte fet.
-Ja, vissa som har vaddering har mjuk som man ser igenom men din är hård!

Ja, kanske borde jag gå med i viktväktarna när jag fött vårt barn, men jag som inte brukar ta åt mig gjorde det. Fånigt, men det var inte riktigt bemötandet jag hade väntat mig..

Det bra med undersökningen var förstås att få veta att allting såg bra och fint ut, men hur jag blev bemött gör mig ledsen och jag känner mig berövad.. på nånting, kanske en känsla?
Jag var bara en bock på listan att göra idag, och undersökningen tog inte mer än 8-10 minuter!!!
Jag hade massa frågor, men allt rann av mig och jag känner mig ledsen när jag tänker på undersökningen!

Ska jag diskutera det med min egna BM och kanske för min egna skull boka ett ultraljud privat? Har någon annan blivit bemött dåligt vid ultraljud? :cry:

Sv: Ultraljudet - en besvikelse

Trist, men sånt händer. Särskilt om man har en massa frågor som rinner av en för att man känner sig taskigt bemött.
Du borde kunna ställa frågorna till din BM - fast de kanske är särskilt relaterade till U L.
Om det inte är ngt fel på bebin finns väl ingen anledning till att göra om UL.

ett till ul skulle bara vara för min egna och min sambos skull, just för att det känns som om jag inte fick den "upplevelsen" som jag hade förväntat mig.

Jag vet ju redan att allt är bra, och det är ju jätteskönt och det var ju syftet med rutinultraljudet, men för min egna skull helt enkelt..

Usch vad trakigt att det blev sa! Om du har rad, gor ett privat ul, da har de mer tid for tid och kan svara pa alla dina fragor. Annars kan nog BM svara pa det mesta ocksa. Och se till att du slipper ga dit igen!

Angaende vadderingen vad det en otroligt lag kommentar av henne tycker jag, undrar om hon hade en spikklubba i roven eller nat.

ett till ul skulle bara vara för min egna och min sambos skull, just för att det känns som om jag inte fick den "upplevelsen" som jag hade förväntat mig.

Jag vet ju redan att allt är bra, och det är ju jätteskönt och det var ju syftet med rutinultraljudet, men för min egna skull helt enkelt..

Ska ni göra ett ultraljud för er skull ska ni åka till Tittut :love:

Rutinultraljudet tar inte längre tid än ert tog, på vår bebis hittade dom en avvikelse och de tog ca 15 minuter allt som allt hela undersökningen.

Ang. vadderingen så är det svårare att se då. Men man kan ju säga det på ett annat sätt, som det står på tittuts hemsida: "Kvinnor av generösare storlek."

Minns inte om hon berättade samtidigt med första barnet, tror det. Med andra barnet så berättade hon i alla fall hela tiden vad hon gjorde men sen när läkaren gjorde ultraljud på bebisen så sa hon ingenting. Men berättade ju det före undersökningen: Jag kommer göra undersökningen först sen prata med er.

Det emot Tony på Tittut :bow: Han berättade och visade ALLT. Tom bebisens frisyr :D

Ja alltså, det är inte så att jag är fet, jag har några kilos övervikt ;D

Tack för tipset!

Jag rekommenderar också Tittut! Men det ska du nog göra lite senare, kolla på deras hemsida. Jag tror vi var där ca v 27.

Jag har blivit bra bemött och det var ju tråkigt att du känner att bemötandet var dåligt.

Men jag tror också att många tror att rutinultraljudet är mer än vad det är. Det är ju en undersökning i första hand för att kolla barnet, inte för att föräldrarna ska få se sitt barn. Jag tror att många forum osv skruvar upp förväntningarna på ultraljudet, och det är nog det som gör att kliniker som Tittut har en marknad. Man vill mer än vad man får på rutinul. Vårt tog också ca 10 min.

Inte för att förta din besvikelse, men det är den känslan jag får när jag lyssnar runt lite.

Vad tråkigt... :( Hon som gjorde ul på mig var jättebra på att berätta vad hon tittade på och förklarade också varför. Hon försäkrade sig hela tiden om att jag var med på vilka kroppsdelar som syndes på skärmen. Det hade varit jättesvårt att se det på egen hand, så jag förstår verkligen att du blev besviken!

Men jag tror också att många tror att rutinultraljudet är mer än vad det är. Det är ju en undersökning i första hand för att kolla barnet, inte för att föräldrarna ska få se sitt barn. Jag tror att många forum osv skruvar upp förväntningarna på ultraljudet, och det är nog det som gör att kliniker som Tittut har en marknad.

Jag håller verkligen med ! UL är just en undersökning för att kolla att barnen mår bra - inte för föräldrarna skull. Däremot så skall man bli bra bemött. Jag tycker att det är sorgligt att förväntningarna är något annat än vad som verkligen erbjuds och att det faktiskt finns en marknad för privata kliniker.

Vänta barn har blivit till en märklig happening och skådeplats för en massa onödiga grejer som just sånt. Förväntningarna är skyhöga på både det ena och det andra, jag vet inte men jag gillar det inte. En UL undersökning är i min bok just en undersökning för att se om fostret mår bra, inte en TV där man kan titta på sin bebis. Allt runt bebisverkstad har blirvit extremt hypat. Jag tycker att det är absurt och jag tycker att en massa aktörer tjänar pengar på hypen.

Det verkar som att just Västerås är riktigt bra på det, för jag blev ju som sagt också jättebra bemött och BM förklarade hela tiden vad vi såg, vad hon letade efter osv. Efter att ha läst på ett annat forum var jag lite orolig, men det hade jag ju uppenbarligen inte behövt vara - var så himla nöjd när vi åkte därifrån.

_Saga_: Jag förstår absolut din besvikelse, jag hade känt mig så oerhört nonchalerad om BM bemött mig så. Visst att det är en rutinundersökning som görs för att se så att barnet mår bra, men det är ändå något väldigt stort oavsett om man väntar sitt första eller femte barn.
Hade BM bemött mig på samma sätt som dig så hade jag nog känt mig duktigt nertryckt i skorna. Som att det var mitt fel att bebis låg som den låg.

Fast det var ju inte det ts var ute efter, hon ville bara bli trevligt bemött och att barnmorskan skulle berätta vad hon såg och säga att allt var fint. Det tycker i alla fall inte jag är för mycket begärt. Och dessutom tycker jag det tillhör vanlig hyfs. Om hon nu kan få den servicen på ett privat ultraljud så tycker jag hon ska göra det.

Men oj, det lät tråkigt.

Vårat UL var också lite torrt och bilderna man fick med hem var ganska usla, man ser knappt vad det föreställer. Men jag vet att de försöker motverka att det blir ett jippo av just ul. Att man ska få en så häftig bild som möjligt där bebisen ser ut att vinka eller liknande.

Men skillnaden var däremot att hon som gjorde ul berättade sakligt innan vad hon skulle göra och när bebisen låg lite dumt till så fick jag ställa mig på golvet och hoppa lite så den ändrade läge.

Hade nog väntat mig ett varmare mottagande men äsch, det är ju en undersökning bara. Och vi fick ju ser vårat lilla barn.:love:

Ett RUL absolut, där håller jag med dig till punkt och pricka. Där handlar det enbart om kontroll av fostret ( men trevligt bemötande kan man kräva )

Men vad spelar det för roll att andra väljer att göra ett privat ultraljud också utöver RUL:et?

Senast ändrad:

Och DET håller jag med om att alla borde bli trevligt bemötta och att man skall få ställa de frågor man har ! Det är ju den viktiga biten.

Jo, nånstans tycker jag att det är för mycket jippo över det hela, och ffa att någon tjänar pengar på detta jippo tycker jag är osmakligt. Precis som att folk tjänar en massa pengar på andra typer av konstruerade jippon som ingen behöver.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar