Ultraljuda i 8 månaden?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elshaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 145
Sv: Ultraljuda i 8 månaden?

Hur blir det med avgifter om de konstateras tomma på 90-dygn och sen föder? Betalar man i efterhand då?

Inte en aning....jag skulle ju betalat vid 90 dagar om det varit något....men eftersom veterinären sa tom redan vid första UL gjorde jag ju inget mer än att medela att hon var icke dräktig. Så om hon nu ändå är med föl får jag ju ta reda på hur hingstägaren vill göra.....men jag vill ju veta säkert först hur det är, innan jag diskuterar det....

Jag gjorde precis som du, meddelade att hon var tom. Nu, så här 3 månader före nedkomst (OM det nu visar sig att där finns något) känns det som om man lika gärna kan vänta till det är fött och då hellre betala hingstägaren lite extra för det.
Men jag vet inte, har inte fått några svar på samma fråga som jag ställde här på forumet innan jag gjorde rektalundersökningen på henne som visade på inte dräktig, så nu blir det ju till att vänta på UL-svar...

Får veta det på tisdag....hur det går alltså....än så länge vet jag bara att hennes mage växer ;)

Men jag kan tänka mig att det blir levande föl avgift istället om hon nu är dräktig.....det ligger ju närmre än 90 dagar...det är ju 5 månader sen.....

typiskt.....inga troll i min tråd tack ;) Iaf så hade jag inte tänkt känna själv som ni kanske förstår....oavsett det "fina" rådet jag fick....:angel:

Jo.....det var väl nått sånt jag tänkte från början.....men nu blir det UL iaf...

Delvis KL

Jag hade ett sto förra året som var "konstaterad" icke dräktig på 90 dygn. (Det var en fodervärd som hade betäckt henne och antagligen onte gjort någon riktig koll utan bara "tyckt" att hon hade sett brunst:eek:)

Tog hem henne från fodervärden i december och hon var då i bedrövligt skick, mager och eländig.
I Jan/feb började vi ana att hon nog var dräktig ändå. Vet gjorde ett Ul och en rektal undersökning och visst var hon drätig:idea:!

Man såg ett litet huvud på UL och kände detsamma rektalt.

Så här såg hon ut i början av feb. efter 6 veckors gödning:crazy: Det här var ett par dagar innan UL.
medinna_12.jpg

Den sista april, fem dagar innan beräknad nedkommst föddes ett friskt föl.

Hingsten i fråga skulle ha betalats på 90 dygn. Ärlig som jag var så ringde jag hingsthållaren direkt när jag fåt henne konstaterad dräktig och fick då betala samma summa som det hade kostat på 90 dygn.

Så här i efterhand borde man nog ha väntat tills fölet var fött eftersom man inte visste hur det skulle gå. Nu vart det inget problem eftersom allt gick utmärkt. Fölet blev mitt och jag står som uppfödare fast det inte var jag som hade betäckt henne.

Som tur är har mitt sto aldrig magrat då hon har fått rejält med både grovfoder och kraftfoder....men ändå....det är ju skillnad nu när hon i sådana fall gått så långt som till högdräktighet... men som sagt imorrn vet jag hur det står till.....

själv velar jag fram och tillbaka...ibland är jag säker på att hon faktiskt är dräktig och ibland tänker jag att hon antagligen bara är ovanligt fet och nyckfull i humöret.....fast det är mycket som är så olikt henne.....så det är inte lätt att veta...

Mitt sto är högdräktigt på bilden, hon fölade 9 veckor senare...

Precis så är det för mig oxå. Nu har ju både rektalundersökning och Wee Foal (även om det var mkt otydligt) visat på att hon inte skulle vara dräktig.
Och ibland tror jag att det inte är sparkar som jag känner i magen och ibland är jag helsäker. Att det inte är tarmbubbel vet jag för det känns annorlunda. Men ibland drar ju muskler i magen ihop sig när hon sväljer och det känns lite som sparkar så då tänker jag att jag nog bara önskedrömmer när jag känner riktiga :crazy:

Men knepig i sättet är hon och drömmande i blicken. Framför allt så försöker hon inte döda mig när jag känner på hennes mage, något som hon normalt sett gör...

Hon var tom på UL nu iaf. Men jättesur !!när vi gjorde UL i höstas var det inte en sur min men nu ville hon bitas och skulle inte stå still. Antagligen TROR hon att hon är dräktig.....så det kommer nog bli att spruta igång brunst om ett par veckor om det nu inte kommer naturligt....

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Ela
·
Avel Jag undrar om någon var erfarenhet av att ett sto har förändrats efter semineringsförsök? kan de förändras pga hormoner? Försökte få...
Svar
7
· Visningar
1 289
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 590
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 021
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden