Ultraljuda hemma?

Luchador

Trådstartare
Nu är det så att jag har 2 ston som ska ultraljudas, men som varit på olika hingststationer. De ska kollas ungefär samtidigt så fundera på om man kan ta hem vet o ultraljuda hemma, i sin egna lugna trygga stallmiljö. Dels eftersom mitt ena sto är lite känsligt och kastade förra året så vill jag inte stressa henne i onödan.

Tips? Funkar det?:confused:

Sv: Ultraljuda hemma?

Jag vet att veteinären brukar komma ut och ultraljuda på två stall jag har varit i, men de har möjlighet att ställa stona som i en sån där liten seminspilta eller vad man kallar det.. Vet inte om det är nödvändigt..

Visst funkar det!
Jag har en liten gårdsveterinär såkallad privat som kommer ut.
Hör med mindre veterinärer (inte distriktarna osv) de brukar kunna komma ut!
Jag vet en från bland annat Båstad..som heter Thomas!

Min veterinär ul hemma och jag har gjort det två ggr på mitt sto.

Mest lathet men det kostar mig lika mycket i bensin att köra till stationen som att ta hem veterinären.

ja våra distriktare kommer då hem å ultraljudar så det är inget problem skönare än att lasta å åka till klinik å göra det då det då finns en viss stressfaktor som ju givetvisk kan leda till resorbering :(
sitter nu å väntar på föl och att en annan ska brunsta!!!

Nackdelen med att inte åka tillbaka till stationerna är flera, som jag ser det.
Distriktare och klinikveterinärer i all ära, men det är seminveterinärerna som kan sin sak.
Det är stationerna som känner ditt sto, och har anteckningar om hur brusnten och semineringarna varit. Det kan ge viktiga ledtrådar om hur det står till.

Du har helt rätt i dt du säger, men man kan ju ha sådan tur som vi har... att det är en stationsveterinär som har en egen Uljudsapparat också...och gör hembesök:)

Du har helt rätt i dt du säger, men man kan ju ha sådan tur som vi har... att det är en stationsveterinär som har en egen Uljudsapparat också...och gör hembesök:)

Jag har sådan tur att vi har en mkt erfaren veterinär som har privatpraktik och har egen ulj apparat. Han har inget emot att kolla stona hemma och har en otrolig förmåga att ta griniga märrar. Önskar för hans skull att vi hade en seminspilta så vi itne behövde riskera hans liv. Våra ston semineras inte så det finns ingen annan veterinär som kan mer om stona än han,. :D

Jag byggde en behandlingspilta förra året. Där ultaljudade vi stona på gården.
Veterinärern från veterinärstationen var här...

tack alla... Kul med så mkt respons och jag har ju verkligen fått svar på min fråga. Med både för och nackdelar! ;)

jag har boxdörrar utan galler alldeles precis lagomt att backa upp stoet mot så har vet. boxdörr mellan sig o hästen funkar super är det en liten vet. så tar man tex en ryktbox att stå på har funkat i alla år och vettarna själva tycker att det är kanon.

Har också funderat på det men tyvärr så behöver vi isåfall även ställa stona på en pall och det är inte så lätt;) Våra boxdörrar är för små för de minsta men även de större ponnyna

Jag har varit med om det en gång. ( enda gången) och det funkade alldeles utmärkt, tog in stoet, vi stod i gången som om det var bara hovslagaren som var där veterinären riggade upp utrustningen och jag kunde se på skärmen att det fanns ett litet liv där inne.. allt mycket odramatiskt och bekvämt.. vad jag moinns vart det inte särkillt dyrt heller.. lycka till!!

Jag brukar ta ut en av våra vettar när stona alla stona passerat 90 dygn, blir betydligt mycket billigare än att köra alla 3 stona till stationen 10min bort.

Då är dessutom fostrena så stora att det är lätt för även en ovan vette att se/känna dom.

Ett tips är att ställa stoet i transporten annars, det blir som en semin spilta :idea:

En pall/stol att ställa UL-apparaten på brukar vara uppskattat.

Undrar samma sak som du. Och har vart i full gång att hitta lämplig som vill komma ut.
Ser att vi tyvärr inte bor i samma län.
Får man passa på att fråga,
Om någon vet någon veterinär i Västra götalandslän som åker ut?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 195
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 977
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka