Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?
Precis som någon sa, hur ofta händer det egentligen att någon aborterar pga fel kön ...? ingen offens emot dig, bara spekulationer.
Jättesällan! är min gissning till svar.
Men: det räcker ju att det händer någon
enstaka gång(er) för att det ska kunna anses vara en slags könsdiskriminering. Som dessutom lätt går att undvika genom att som sagt inte berätta könet vid UL. Det är ju välkänt att det i andra delar av världen (Kina är praktexemplet)
varit problem med att man inte vill ha ett visst kön... där har pojkar haft "större värde" och flickebarn adopteras bort eller sätts i någon trappuppgång och blir upphittade. Och resultatet blir ett samhälle med för få kvinnor.
Å andra sidan kan man väl i och för sig spekulera i hur bra sådana föräldrar (som kan tänka sig abort om det är "fel" kön) blir till ett barn som har det kön de inte vill ha? Säg att de inte vill ha flickor och inte får veta att det är en flicka vid UL. Och sen när hon föds blir hon kanske dåligt behandlad just pga sitt kön....
Det skulle
möjligen kunna vara ett argument för att få veta och faktiskt till och med... abortera pga kön.... rent teoretiskt... Men inte enligt
min åsikt (och jag tror ingen av er andra härinne heller tycker det. Vill jag klargöra)
Som sagt, jag är i vecka 20 nu, får inte göra abort längre och VILL inte göra abort! Men jag är oerhört nyfiken på vilket kön det är på bebisen och är så avundsjuk på alla andra som fått veta!
Fast .... är det inte värt i så fall att lägga de hundralappar (eller tusen??) som det kostar för att få veta?
Fördelen med resonemanget som er BM hade är ju att hon koncentrerar undersökningen på det som är VIKTIGT: att barnet är friskt, organen ser bra ut, den växer som den ska osv. Om hon fokuserade på att kolla kön kanske det finns en risk att fokus flyttas lite från annat? Vad jag förstod när vi gjorde UL vill man inte heller göra UL under lång tid; ju kortare us som görs - desto mer minimeras de
eventuella risker som kan finnas med UL (som ännu inte är helt konstaterade..)