ultraljud om hunden kastar

Cambrie

Trådstartare
min kompis och jag har lite olika åsikter om hennes hund som blev tjuvbettäckt under sitt första löp. Valparna skulle beräknats komma till midsommar. Här om dagen berättade min kompis att hon (hunden) kastat två. Hon är dock pigg ändå, men jag tvivlar att min kompis tagit tempen och så. Veterinär är dock rådfrågad, och denne har sagt att hon inte behöver göra något mer om hunden inte blir märkbart dålig..

Så nu undrar jag, ni som fött upp hundar, skulle ni låta det vara så eller skulle ni åka in och ta ett ultraljud? Jg kan inte mycket om hunduppfödning, men skulle dock kolla upp mina hästar om de kastade sina föl så märkbart att jag såg det.

Sv: ultraljud om hunden kastar

Skulle hon ha kastat så jag såg det, och det inte finns uppenbara själ till varför, så jo, jag skulle ta och ultraljuda henne för att se om det finns nåt kvar eller inte. Liksom att jag skulle ta de prover som behövs för att fastställa att det inte rör sig om en virusabort... Bra för mig och bra för veterinär att veta, och skönt att kunna sova lugn och veta att hästen inte har något skit som gör att hon kanske inte blir dräktig nästa gång...

Blir jag själv gravid och får missfall, nog går jag till läkaren och kollar läget. Kanske blåögdt, kanske onödigt, men så skulle jag nog göra...

Om hästen kastat ser jag inget skäl till att ultraljuda direkt då lär man ändå inte se så mkt. Däremot finns det anledning till att kolla upp inför betäckning att hon rensat sig ordentligt.
När det gäller hund bör det kollas direkt vid misstanke att det kan finnas ngn valp kvar.
PL

Men hur kan man ha misstanke om att det är nån kvar eller inte? Det här handlar om en mellandstor hund, blandras, kommer inte ihåg blandningen nu men den är inte grov (kom inte på ordet för motsatsen till grov, tunn låter som att den är vanvårdad?) och i golden storlek. Hon har aldrig varit tjock pga dräktigheten, ska ha till midsommar och när hon kastade i slutet av förra veckan var fostren små, mycket små. Jag vet inte hur stora de ska vara vid den här tiden i dräktigheten, men det är ju bara 2,5 vecka kvar så lite större borde de ha varit (så då kommer funderingen om de varit döda innan)...

Men egentligen antar jag att det kvittar, hon väljer att inte ultraljuda för att veterinär har sagt att det inte behövs. Jag hade nog gjort det i alla fall...

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 350
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?