Jag har det själv och har haft det ca 10 år, dock fick jag inte diagnosen förrän för ca 4 år sedan så innan dess skötte jag det inte så bra eftersom jag inte visste vad jag hade, bara att jag fick fruktansvärda smärtor och hamnade på sjukhus stup i kvarten (läkarna försökte intala mig att det var mensvärk oavsett tid på månaden....) hursomhelst!
Min läkare är noga med att påpeka att det finns inga universallösningar för att må bra med UC utan man får testa sig fram med uteslutningsmetoden vad man kan och inte kan äta. Vad som verkar vara generellt är att mycket fet och oljig mat och hårt friterad mat är sämre. Även gluten är för de flesta bra att ta bort helt eller iallafall minska på. Träning verkar ha en positiv effekt men i vilken form kan variera, vissa kan t.ex. inte springa eller köra högintensiv träning. Det finns såpass förhållandevis lite forskning kring UC att det inte finns så många guider till hur man lever med det utan man får testa för att se vad som passar ens egen kropp.
Jag har genom uteslutningsmetoden dragit ner rejält på gluten, speciellt pasta kan jag inte äta alls då kommer problemen inom 60 min.. för mycket fiberrikt går inte för mig såväl som nötter, frön och liknande. Vitt bröd är inte heller så bra, nötkött är sämre medans kyckling, fisk och vilt går bra. Hårdsmälta grejjer som plommon, russin och väldigt syrliga saker som gröna äpplen, vitt vin, lök, läsk gör mig också sämre. Allt är i varierande grad beroende på hur mycket jag får i mig men märks gör det och ibland under lång tid. Dessutom så påverkas man olika beroende på hur kroppen mår när jag får i mig det
allting är lite av ett lotto med UC, ibland tål man saker bättre och ibland inte alls. Hur tarmen mår för dagen avgör hur man kan hantera maten man får i sig. Jag klarar mig i dagsläget utan medicin för jag sköter mig relativt ordentligt och det är värt att ge upp en massa saker gällande maten.
Här är mina hållpunkter för hur jag lever mitt vardagliga liv när jag inte har ett skov:
Stress och oro=dåligt!
För lite eller för mycket sömn= dåligt!
Väldigt varma temperaturer= dåligt.
Springa för ofta= dåligt.
Större mängder fett, olja, socker, friterat= dåligt.
Gluten och laktos= dåligt.
Äta sällan och för mycket och sent= dåligt.
Vitt vin, bubbel= dåligt
Träna 4 dagar/ vecka, varierat styrka och kondition dock inget högintensivt= bra
Inte tacka ja till allt och alltid ställa upp på allt= bra
Äta med högst 2-3 timmars mellanrum och mindre portioner= bra
Dricka vatten regelbundet under hela dagen= bra
Rött vin=bra
Även om jag försöker sköta mig så blir jag dålig ändå emellanåt men skoven blir inte så illa så jag behöver ligga inlagd som innan och de gör över fortare. Det finns inga genvägar till din sambos välmående- han måste acceptera sin sjukdom (vilket är aspissigt!) och anpassa sig efter den. Jag försökte intala mig i början att jag kunde fortsätta precis som vanligt och ingen sjukdom skulle definiera mig eller bestämma hur jag levde men det slutade med att jag svimmade i tunnelbanan och fick ligga inlagd i 3 dagar med blödande sår i tarmen.
Nu vet jag inte hur länge han haft sin UC men som partner till någon med den här typen av sjukdom så måste man förstå att det är asjobbigt att behöva acceptera att man har en kronisk sjukdom som man måste leva med resten av livet och man måste göra, ofta, ganska omfattande uppoffringar för att må bra. Det är asjobbigt för mig fortfarande att behöva acceptera att jag har UC och att jag inte kan bestämma mig för att inte ha det längre, jag kan inte bota mig själv. Med det sagt så kan man inte tvinga någon att sköta sin UC men man måste också ha lite förståelse för att anpassningsperioden när man tar reda på vad som funkar och inte kan vara väldigt påfrestande och man behöver stöd och uppmuntran
Ibland behöver man dock en swift kick in the ass om man haft det länge men ändå inte sköter den. Jag fick min när jag svimmade. Min sambo sa till mig att jag får inte göra så mer för han mår dåligt när jag mår dåligt och han oroade sig för mig, det var tydligen inte kul att undra om det var ambulanspersonal som ringde när det var ett nummer han inte kände igen....
Långt blev det men hoppas du fick lite svar!