Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du varken kan eller måste göra någonting. Det behövs inget förhandsgodkännande för att ta en upplysning, det ligger litet i sakens natur.
Ibland kan det vara svårt att veta varför någon tar en kreditupplysning på en, jag tycker också att det känns litet skumt när någon för mig helt okänd aktör gör det. Är man nyfiken kan man absolut ringa och fråga.
Ja, det här håller jag med om. Jag skulle absolut vilja veta varförHar du inte alls haft någon kontakt med företaget skulle jag ta det som en varning för id-kapning och kolla med företaget vad det handlar om.
Så är det ju, men jag ser inte att det finns något sätt att hindra det.Problemet är ju att för varje kreditupplysning någon kör på en så minskas ens kreditbetyg. Då vill man ju inte att det körs några i onödan. Kreditupplysningarna ligger kvar i 12 månader.
Så är det ju, men jag ser inte att det finns något sätt att hindra det.
Jag tror inte det gäller de vanliga ”små” kreditupplysningarna. De kan man ha hur många som helst utan att det påverkar kreditbetyget. Däremot de som bankerna tar inför bolån osv är det annorlunda med.Problemet är ju att för varje kreditupplysning någon kör på en så minskas ens kreditbetyg. Då vill man ju inte att det körs några i onödan. Kreditupplysningarna ligger kvar i 12 månader.
Exakt, det är ju skillnad på kreditupplysning och kreditupplysning. De som görs för fakturaköp eller abonnemang är ju i regel inte lika omfattande som de som görs inför lån, och det bankerna vill säkerställa är att man inte tar lån på flera ställen, för då minskar ju ens möjlighet att betala lånet hos dem. Vanliga fakturaköp eller abonnemang bryr de sig ju inte om (på den fronten är det ju eventuella betalningsanmärkningar som påverkar i så fall).Jag tror inte det gäller de vanliga ”små” kreditupplysningarna. De kan man ha hur många som helst utan att det påverkar kreditbetyget. Däremot de som bankerna tar inför bolån osv är det annorlunda med.
Edit. Jag betalar tex väldigt ofta saker med faktura via klarna osv. Aldrig hänt något med min kreditvärdighet pga sånt trots att det görs kreditupplysning väldigt ofta i de sammanhangen.
Så är det ju, men jag ser inte att det finns något sätt att hindra det.