Tystnadsplikt

cactuspower

Trådstartare
Såvitt jag har förstått så har de som sitter med i en styrelse tystnadsplikt och vad beträffar vissa protokoll så ska endast de som sitter i styrelsen samt revisorerna ha tillgång till dessa, om jag har förstått det hela rätt?

Saken är den att jag sitter med i US, förut har jag suttit som ledamot men i år kommer jag sitta som Vice ordf. fram tills sommaren och sedan som ordf. Grejen är den att jag senaste tiden har representerat US på "stora styrelsens" möten.

Och på sista mötet kom det fram en del saker som rörde US t.ex. ville de ta 5000-10 000:- av våran kassa för att de själva har dålig ekonomi och de tycker inte heller att vi borde ha någon egen kassa längre.

Jag berättade detta (+ visserligen del mer saker som kom fram på mötet) på senaste US mötet och så kommer jag till stallet idag, då pratar en utav de som sitter med i styrelsen med mig och sa att jag skulle tänka på att det är tystnadsplikt på deras möten, jag sa liksom "jaha..? vaddå då..?", "ja men du hade visst sakt en del till de i US"..

Får inte jag informera det som händer i klubbens verksamhet och som styrelsen sitter och fattar beslut om till US? :confused: Tycker det låter konstigt, speciellt eftersom att de på sista mötet tog upp både det ena och det andra som berörde vår (US) styrelse!

Sv: Tystnadsplikt

Titta vad som står i föreningens stadgar! Det borde stå där om tystnadsplikt gentemot medlemmarna gäller.

Vare sig det är tystnadsplikt eller inte så måste ju US styrelse få informeras om det som gäller US!
Du sitter i stora styrelsen som representant för Ungdomsstyrelsen, detta innebär att US ÄR informerad eftersom du är där. Vill de hålla något hemligt för Ungdomsstyrelsen så får de be dig lämna mötet och det tror jag inte de kan göra, jag tror att det enligt ridsportförbundets typstadgar måste finnas en representant för US med. Däremot kan de ju passa på på något möte som du inte är med på ändå, men du får ju ändå informationen via mötesprotokollet.

Att lämna ut information till en 'vanlig' medlem som inte sitter i Ungdomsstyrelsen är en helt annan sak och det kan möjligen vara 'förbjudet' enligt era stadgar.

Senast ändrad av en moderator:

Kan de bara gå och ta era pengar?? Varför skulle ni inte få ha en egen kassa bara för att "stora styrelsen" har ont om pengar?

Som någon tidigare sa, titta i stadgarna vad som står där.

Saker som rör US ska du som representant informera US om, men sen ska du nog bara prata om det på US-möten med de som är med i US.

Att besluta att US inte får ha någon egen kassa skulle innebära att klubben inte fick vara med i SvRF.
Men är klubben däremot nära att gå i konkurs så får de ta av era pengar innan de går i konkurs på riktigt. Ni är ändå samma klubb och har alla intresse av att klubben ska kunna fortsätta.
(Hos oss har klubben gått i konkurs en gång utan att US pengar rördes, vilket egentligen inte skulle vara möjligt)

Tag kontakt med distriktet/DUS (ev SvRF/CUS) om ni vill ha hjälp med vad ni har för "rättigheter"!

Har mycket svårt att tänka mig att de skulle kunna hävda att tystnadplikt skall gälla på ett styrelsemöte. Om ingen sagt att detta tar vi utanför protokollet ska ju dessutom allt ner på pränt och protokollen ska vad jag vet vara offentliga, åtminstone för klubbens medlemmar. Beror lite på vad som står i klubbens stadgar och ifall det är en ideell förening eller ej har jag för mig.

Sitter du desstuom i styrelsen som representant för US så är väl meningen att du just ska rapportera vad som händer däremellan.

Vad gäller pengarna så har klubben rätt att ta dem om det ekonomiska läget kräver detta, dvs klubben är på väg att gå i konkurs. Det ska som Zaga påpekar inte gå att US har pengar kvar när klubben kursat.

Tystnadsplikten kan ev omfatta diskussioner som sker under styrelsemöten, däremot är beslut tagna under dessa helt öppna för alla medlemmar.

Att besluta att US inte får ha någon egen kassa skulle innebära att klubben inte fick vara med i SvRF.
Men är klubben däremot nära att gå i konkurs så får de ta av era pengar innan de går i konkurs på riktigt. Ni är ändå samma klubb och har alla intresse av att klubben ska kunna fortsätta.(Hos oss har klubben gått i konkurs en gång utan att US pengar rördes, vilket egentligen inte skulle vara möjligt)

Tag kontakt med distriktet/DUS (ev SvRF/CUS) om ni vill ha hjälp med vad ni har för "rättigheter"!

Du kan inte ha mer fel, Svenska ridsportförbundet är det enda idrottsförbund i Sverige som uppmuntrar till en ungdomssektion med egna stadgar.
Om denna ungdomssektion är uppbyggd enligt SvRF modell så har de egna klubbade stadgar och egen kassa och o sådana fall är det en egen förening och moderklubben eller vad vi ska kalla det har INTE rätt till dessa pengar.
Däremot kan pengar som kommer från sektioner utan stadgar och egen ekonomi styras in och tas pengar ifrån vid en krissituation.

Angående styrelseprotokoll och annat så är de ju öppna för alla och envar i klubben att läsa.

Det finns något som heter Normalstadgar för idrottsförening och dessa ges ut av Riksidrottsförbundet där SvRF även är medlemmar.

roslagen skrev:
Du kan inte ha mer fel, Svenska ridsportförbundet är det enda idrottsförbund i Sverige som uppmuntrar till en ungdomssektion med egna stadgar.
Om denna ungdomssektion är uppbyggd enligt SvRF modell så har de egna klubbade stadgar och egen kassa och o sådana fall är det en egen förening och moderklubben eller vad vi ska kalla det har INTE rätt till dessa pengar.
Däremot kan pengar som kommer från sektioner utan stadgar och egen ekonomi styras in och tas pengar ifrån vid en krissituation.

Angående styrelseprotokoll och annat så är de ju öppna för alla och envar i klubben att läsa.

Det finns något som heter Normalstadgar för idrottsförening och dessa ges ut av Riksidrottsförbundet där SvRF även är medlemmar.

Undomssektionen är fortfarande en sektion av föreningen (även om de har egna stadgar och kassa).
Föreningens styrelse har inte rätt att styra över sektionens kassa, men vid en krissituation (som jag anser en konkurs är) så har de rätt att "ta" pengarna.
Det är iaf informationen jag har fått från DUS/CUS.

Råder tystnadsplikt, då är det ngt "lokalt" just din klubb har skrivit in i sina stadgar.
Det står inte i Ridsportförbundets stadgar.

Undomssektionen är fortfarande en sektion av föreningen (även om de har egna stadgar och kassa).
Nej, de blir en egen liten förening, just detta förhållande av stor styrelse kontra ungdomssektion med egen kassa och egna stadgar i SvRF;föreningar tas upp som skräckexempel på kurserna i Idrottsjuridik på universitetet.

Det andra skräckexemplet från sportens värld på dessa föreläsningar härstammar från golfklubbarna som har flest uteslutna medlemmar i omlopp :crazy:

:)

Använder de inte normalstadgar för idrottsförening kan de inte heller vara anslutna till SvRF. :)

Vad är "normalstadgar"?
Jag vet att klubbar ibland har ngn mer stadga än de som är obligatoriska från Ridsportförbundet.
Men hur mkt får en klubb lägga till i egna stadgar?

De får inte lägga till så mkt själva faktiskt för att få vara medlemmar i SvRF. SvRF är ju medlemmar av Riksidrottsförbundet och därmed måste deras medlemmar i sin tur följa dessa stadgar, vill du se normalstadgarna för idrottsförening borde du kunna rekivera dem från riksidrottsforbundets hemsida. :)

Jodå, jag har sett Ridsportförbundets stadgar. Men det var några år sedan nu.
I klubben jag då var aktiv (på dess seriösa tid, klubben i fråga ballade ur rätt skapligt på slutet...), så fick vi problem med några människor som hotade med "kupper" för att avsätta styrelsen och sådant. Allt för att de var missnöjda med att instruktören de hade slutade på ridskolan, och de fick för sig att hon avskedats.
Det spelade ingen roll vad klubben och instruktören i fråga sa, hon hade avskedats, punkt, ansåg de!

I allafall så fick vi lusläsa stadgar för att se hur mkt de människorna kunde "kräva".

Det jag var nyfiken på var om det finns ngn sorts tydlig gräns för hur stadgar utformade av klubben får se ut.
För jag vet att vi hade ngn enstaka stadga extra.

roslagen skrev:
Nej, de blir en egen liten förening, just detta förhållande av stor styrelse kontra ungdomssektion med egen kassa och egna stadgar i SvRF;föreningar tas upp som skräckexempel på kurserna i Idrottsjuridik på universitetet.

Det andra skräckexemplet från sportens värld på dessa föreläsningar härstammar från golfklubbarna som har flest uteslutna medlemmar i omlopp :crazy:

:)

Du kan säkert ha rätt, jag har bara lärt mig det SvRF har lärt ut (i skrivet material, på kurser och rådfrågning).
Men varför står det då på flera ställen i US och ridklubbarnas typstadgar att ungdomssektionen är just en sektion av föreningen?
(tex på § 19 Juridisk status
Sektionen är inte egenjuridisk person utan en sektion av föreningen.)
Vet att klubbens styrelse varit i kontakt med Dalarnas Idrottsförbund
om saken och de har också sagt som SvRF.

Medlemmarna i klubben har rätt att veta beslut som styrelsen tagit/klubbens ekonomi och annat som tagits upp på mötena.
Det som sägs på ett möte ska protokollföras (med vissa undantag då), och ett protokoll ska kunna läsas av alla medlemmar. Är det dock ett undantag som inte skrivits ner, då ska det heller inte lämna rummet..

Och stora styrelsen kan inte fatta några beslut om us styrelsen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 134
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar