Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det får de faktiskt inte. Inte när det gäller vad som hänt när hästen hade annan ägare. Dåvarande ägare måste ge sin tillåtelse.Va, skulle inte en veterinär få berätta en hästs sjukdomshistoria för hästens ägare???
Det var ngt nytt!
Så ser reglerna ut. (sen kan man ju tycka v ad man vill om det)
En advokat har per definition inte rätt förrän saken är prövad rättsligt. F ö hyser jag ingen som helst tilltro till "välansedda hästadvokater" efter att ha hört de mest befängda råd just från sådana.
Om man då säger till veterinären att titta över djuret så är han väl skyldig att göra det.
Om han sedan tar betalt för undersökningar han vet inte behövs...hur går det att kombinera medveterinäretiken?
Jag har låtit besiktiga en häst inför ev. köp. Den besiktningen ägde jag och ägaren fick inte tillgång till den eftersom jag var uppdragsgivare och betalare.
Jag tror man bör göra skillnad på undersökningar som görs vid t ex en rättslig tvist, och undersökningar som har gjorts av tidigare ägare under ägandeskapet. Kan mycket väl vara som du skriver, men undersökningar och behandlingar som gjorts på en häst av tidigare ägare är belagd med sekretess om inte ägaren ger sitt tillstånd till en ny ägare även det är rättsligt prövat.
Har en bekant som köpte en häst, tvist uppstod och hon begärde att få tillgång till tidigare journaler på hästen. Fick hon inte, faställde man i domstolen om inte tidigare ägare gav sitt tillstånd och det gjorde inte tidigare ägare.
Intressant, jag vill gärna ta del av domen. Var kan jag söka den?
Veterinäretiken?
Om veterinären nu tex vet att hästen som kommer in för oförklarlig hälta har ett specifikt problem och har röntgenplåtarna i journalen - inte är det väl någon strid med etiken? alternativet vore ju att låtsas som ingenting trots att man vet att hästen har spatt/KS/pålagringar. Att säga att man redan vet är däremot ett brott mot tystnadsplikten.
Jagt begriper inte hur du menar
Jag har inte någonstans skrivet att man har rätt att ta del i undersökningar som är gjorda när man inte äger hästen för det har man inte utan dåvarande ägares medgivande, däremot har man alltid rätt att ta del av undersökningar gjorda på en häst man ÄGER oavsett vem som gjort/beställt/betalt dessa.