Tystnadsplikt

Sv: Tystnadsplikt

Jag har låtit besiktiga en häst inför ev. köp. Den besiktningen ägde jag och ägaren fick inte tillgång till den eftersom jag var uppdragsgivare och betalare.

Det har vi redan diskuterat i annan tråd, det stämmer inte eller rättare sagt det håller inte juridiskt, ägaren har alltid rätt att ta del om alla undersökningar, röntgen odyl som görs medans den äger hästen oavsett vem som beställer betalar dem. Kliniken kan aldrig neka ägaren att ta del av det, då är det bara för ägaren att gå vidare med det så får de tillgång till sakerna. Precis som jag skrev då så kommer uppgiften från välansedd hästadvokat, du kan som sagt aldrig stänga ute hästens nuvarande ägare från någonting som gäller hästen som gjorts medan ägaren ägde den oavsett vem som gjorde det.

En advokat har per definition inte rätt förrän saken är prövad rättsligt. F ö hyser jag ingen som helst tilltro till "välansedda hästadvokater" efter att ha hört de mest befängda råd just från sådana.

En advokat har per definition inte rätt förrän saken är prövad rättsligt. F ö hyser jag ingen som helst tilltro till "välansedda hästadvokater" efter att ha hört de mest befängda råd just från sådana.

Det är prövat rättsligt. Vi har själv fått ut plåtar som en köpare försökte hindra oss från där kliniken först gick på köparens linje (köparens hemmaklinik), men där det räckte att veta vilka rättigheter man som ägare har för att snabbt få dem att ändra sig för de var också egentligen fullt medvetna om att de inte får hindra ägaren att ta del av någonting avseende den egna hästen oavsett vem som beställt/betalt behandlingen/undersökningen. Det är mkt enkelt ägaren är alltid ytterst ansvarig för sin häst därav har den också full insyn i allting som rör denna annars kan situationen uppstå att ägaren kan skylla på att den inte känner till saker.

För övrigt så pratar jag inte om "kändis" advokater som mest lever på sitt namn utan jag pratar om välansedda advokater i advokat/rättegångs sammanhang som verkligen vet vad de sysslar med.

Jag tror man bör göra skillnad på undersökningar som görs vid t ex en rättslig tvist, och undersökningar som har gjorts av tidigare ägare under ägandeskapet. Kan mycket väl vara som du skriver, men undersökningar och behandlingar som gjorts på en häst av tidigare ägare är belagd med sekretess om inte ägaren ger sitt tillstånd till en ny ägare även det är rättsligt prövat.

Har en bekant som köpte en häst, tvist uppstod och hon begärde att få tillgång till tidigare journaler på hästen. Fick hon inte, faställde man i domstolen om inte tidigare ägare gav sitt tillstånd och det gjorde inte tidigare ägare.

Om man då säger till veterinären att titta över djuret så är han väl skyldig att göra det.
Om han sedan tar betalt för undersökningar han vet inte behövs...hur går det att kombinera medveterinäretiken?

Veterinäretiken?

Om veterinären nu tex vet att hästen som kommer in för oförklarlig hälta har ett specifikt problem och har röntgenplåtarna i journalen - inte är det väl någon strid med etiken? alternativet vore ju att låtsas som ingenting trots att man vet att hästen har spatt/KS/pålagringar. Att säga att man redan vet är däremot ett brott mot tystnadsplikten.

Jagt begriper inte hur du menar :confused:

Jag har låtit besiktiga en häst inför ev. köp. Den besiktningen ägde jag och ägaren fick inte tillgång till den eftersom jag var uppdragsgivare och betalare.

Vilket är orsaken till att vi senare skrev in i våra köpekontrakt att både köpare och säljare har full rätt att ta del av undersökningsresultatet......

Fast om motpaten (oavsett om det är köpare eller säljare) inte är tillmötesgående till exempel om jag besluta mig för att spaltröntga en islandshäst och ägaren vägrar att ta på sig kostnaderna om hästen visar sig ha spatt så skulle inte låta denne få tillgång till bilderna, bara meddela att jag inte är intresserad längre. Nu har jag bara träffat på trevliga och tillmötesgående ägare så då har det varit en ickefråga. Den gången hästen hade spatt så tog ägaren hela kostnaden och vi rev kontakter.

Jag tror man bör göra skillnad på undersökningar som görs vid t ex en rättslig tvist, och undersökningar som har gjorts av tidigare ägare under ägandeskapet. Kan mycket väl vara som du skriver, men undersökningar och behandlingar som gjorts på en häst av tidigare ägare är belagd med sekretess om inte ägaren ger sitt tillstånd till en ny ägare även det är rättsligt prövat.

Har en bekant som köpte en häst, tvist uppstod och hon begärde att få tillgång till tidigare journaler på hästen. Fick hon inte, faställde man i domstolen om inte tidigare ägare gav sitt tillstånd och det gjorde inte tidigare ägare.

Jag har inte någonstans skrivet att man har rätt att ta del i undersökningar som är gjorda när man inte äger hästen för det har man inte utan dåvarande ägares medgivande, däremot har man alltid rätt att ta del av undersökningar gjorda på en häst man ÄGER oavsett vem som gjort/beställt/betalt dessa.

Veterinäretiken?

Om veterinären nu tex vet att hästen som kommer in för oförklarlig hälta har ett specifikt problem och har röntgenplåtarna i journalen - inte är det väl någon strid med etiken? alternativet vore ju att låtsas som ingenting trots att man vet att hästen har spatt/KS/pålagringar. Att säga att man redan vet är däremot ett brott mot tystnadsplikten.

Jagt begriper inte hur du menar :confused:

Om jag tar kusen till en veterinär för en fullständig undersökning.
Jag vet att hästen varit tidigare hos veterinären.
Och Veterinären då debiterar mig för tid gällande bekräftelser han redan kände till då överdebiterar han mig eller?
Han kan ju heller inte svara - det vet jag inte, på frågan, känner du till om den här hästen har ngr problem tidigare.

Jag vet inte vilka regler som gäller, men rent logiskt sett ska ju ägaren ha tillgång till all information om hästen.
sedan om det finns rönkenplåtar, att man får köpa loss dem är ju en annan sak.

Veterinären kan ju veta att hästen har spatt, uifrån det innevarande besöket rekommendera röntgen (för det är ju faktiskt gamla plåtar som ligger där - de är förmodligen helt inaktuella) och utifrån nya plåtar gör man dagens bedömning.

Jag ser inga som helst problem med detta, hade jag varit förra ägaren som haft det gamla plåtarna, kommit in för nya problem hade ju tillvägagångssättet varit exakt samma. D v s nya plåtar för att kontrollera aktuell status.

Jag har inte någonstans skrivet att man har rätt att ta del i undersökningar som är gjorda när man inte äger hästen för det har man inte utan dåvarande ägares medgivande, däremot har man alltid rätt att ta del av undersökningar gjorda på en häst man ÄGER oavsett vem som gjort/beställt/betalt dessa.

Nä precis, och det var just det som TS frågade efter. Och jag vet också att plåtar som tagits av en köpare, kan köparen begära att få utlämnade till sig och att inget får vara kvar på kliniken utan köparen förfogar fritt över röntgenplåtarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 214
Senast: Skywalker
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 354
Senast: mmbot
·
Hästhantering Hej! Mitt lilla sto är kort och gott lite svår att longera. Hon har stått i sjukhage nu sedan i juli pga inflammation i hoven, men...
Svar
16
· Visningar
3 317
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 420
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka