Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.
Jag har också undrat varför 30-dagars proven inte godkänns av AVN direkt och vad deras svar är på det. Exakt vad är det som är svårare i våra bruksprov? Som det står i citatet är ju kraven egentligen högre på 30-dagars än på bruksprovet. Visserligen ligger våra prov i februari, men ska det bli riktigt rättvist så skulle alla hingstarna vara födda på samma dag!
Jag tycker inte kraven är lägre. 3-åringarna i Tyskland hoppar ju både vanlig bana och hel terrängbana uppsuttet! Lite mer än vad våra 3-åringar gör. Nu ligger det ju lite utspritt över året, men nog tycker jag tyskarnas är svårare, men också mer rättvist! Ett prov som är längre måste ju ändå ge en bättre bild av en hingsts kvalitéer än ett kortare?
Jag har också undrat varför 30-dagars proven inte godkänns av AVN direkt och vad deras svar är på det. Exakt vad är det som är svårare i våra bruksprov? Som det står i citatet är ju kraven egentligen högre på 30-dagars än på bruksprovet. Visserligen ligger våra prov i februari, men ska det bli riktigt rättvist så skulle alla hingstarna vara födda på samma dag!