Tyskarna överger sina katter!

Sv: Tyskarna överger sina katter!

Den enda medicin som såvitt jag vet finns idag som kan användas som förebyggande är Tamiflu o den skall vi absolut inte använda till husdjur.
PL

Hmmm... Jag trodde i min okunniga blåögdhet att det bara var att starta upp tillverkning av vaccin ifall det skulle visa sig det behövs... :crazy:

Får vi någon annan medicin som kan användas förebyggande blir nog även den reserverad för människor tills vidare.
PL

Om vi skulle få en variant som sprider sig från katt till katt blir det säkert lönsamt att starta en tillverkning av vaccin så det skulle nog komma igång även utan samhällets stöd men det tar alltid ett tagfrån det man har en stam man vill vaccinera mot tills man har ett färdigt vaccin.
PL

MissFideli skrev:
Det går faktiskt att se till att fåglarna inte kommer i kontakt med katterna, men då krävs det förstås lite intresse från ägarens sida. Har man inte det intresset så går det förstås inte. Vill man skydda sin katt så ser man till att göra det, struntar man i det så låter man bli. Svårare än så är det inte.

Det är en viss skillnad på intresse och vad som är möjligt utan att gå till absurdum.
Jag har fyra utekatter som ränner åt fyra olika håll. Fanns det vaccin skulle jag inte tveka en sekund att vaccinera dem, men att stänga dem inne - vare sig det är i rastgård eller inomhus, ser inte jag som rimligt. Varken av ekonomiska, praktiska eller etiska skäl.

Jo, det handlar visst om ett intresse. Vill man vara säker på att katten inte kommer i kontakt med fåglar så bygger man en rastgård. Att tycka att det är att gå till absurdum för att man vill skydda sin katt får stå för dig, för mig är katten för viktig för att säkerheten ska prioriteras bort. Det är en av anlendingarna till att jag har innekatter.
Och du vet ju inte om dina klarar det, det kanske funkar prima. Men du vill ju inte ens testa, så jag tycker definitivt att det handlar om ett intresse.

Som sagt, det rör sig om en begränsad tid, inte resten av kattens liv. Funkar det inte, så har man iaf testat. Men du verkar ju inte ens vilja testa. Prioritering.

Återigen, jag har inte skrivit nått om det. Jag har skrivit att det är synd att det inte finns.

MissFideli skrev:
Jo, det handlar visst om ett intresse. Vill man vara säker på att katten inte kommer i kontakt med fåglar så bygger man en rastgård. Att tycka att det är att gå till absurdum för att man vill skydda sin katt får stå för dig, för mig är katten för viktig för att säkerheten ska prioriteras bort. Det är en av anlendingarna till att jag har innekatter.
Och du vet ju inte om dina klarar det, det kanske funkar prima. Men du vill ju inte ens testa, så jag tycker definitivt att det handlar om ett intresse.

Som sagt, det rör sig om en begränsad tid, inte resten av kattens liv. Funkar det inte, så har man iaf testat. Men du verkar ju inte ens vilja testa. Prioritering.

För mig är katternas psykiska hälsa viktigast.
Mina katter har varit inne. De hatar det och det är inte hållbart för någon i familjen.

Fast det handlar inte om inne, det handlar om att kunna gå ut inom inhängnat område. STOR skillnad för katten.
Jag sätter inte psykisk hälsa före fysisk, för mig går dom hand i hand.

Återigen har jag inte klagat på dig, bara försökt beskriva läget. Ta inte åt dig i onödan!
PL

MissFideli skrev:
Fast det handlar inte om inne, det handlar om att kunna gå ut inom inhängnat område. STOR skillnad för katten.
Jag sätter inte psykisk hälsa före fysisk, för mig går dom hand i hand.

Hur tror du att fyra katter som är vana att springa precis som de vill skulle må i en liten rastgård, när inte ens ett hus är stort nog?

Det är inget bra alternativ för oss, av tidigare nämnda skäl.

Eftersom man måste ha tak på rastgården måste du på nästan alla jordmåner gjuta stolpar, annars håller det inte. Minsta storm kommer att riva rastgården. För att inte tala om blötsnö på taket. Fötter? På stödstolpar? Hoppas du skojar. Håller möjligen på en innergård i lä utan tak på rastgården.

Nät från ÖB för 75 kr/10 m rostar. Jag lovar. Billiga nät därifrån går man inte på mer än en gång. :angel:

Vad har kostnad för hästhagarna med detta att göra? Vi pratar om rastgårdar till katter.

Kat skrev:
Hur tror du att fyra katter som är vana att springa precis som de vill skulle må i en liten rastgård, när inte ens ett hus är stort nog?

Det är inget bra alternativ för oss, av tidigare nämnda skäl.

Storleken på rastgården bestämmer man själv, till viss del för man kan ju inte göra v ad som helst på andra människors mark. En medelstor rastgård i anslutning till ett stort hus kanske slår högre än bara ett stort hus. Det vet man ju inte förrän man har provat.

Men som sagt, idag är inte fågelinsfluensan något problem hos katter, någon enstaka död katt som käkat sjuka fåglar ser jag inte som något att bli hysterisk över så än så länge är det ju inga problem att ha några katter lösa (förutom i de områden man har hittat kontaminerade fåglar då)... jag tror inte heller att det kommer bli någon epidemi bland katterna.

Aldrig lämnat iväg dem.
Men skulle vi ponera att den här smittan är i Sverige och sprids från katt till katt och dessutom att det inte går över på en grisblink utan det handlar om en avsevärd tidsrymd OCH katterna mår psykiskt dåligt över de nya förhållandena skulle jag överväga avlivning.
De förstår ju inte varför det är som det är och det går ju inte att förklara att så snart smittan är borta får de vara ute igen.
Nånstans får man dra en gräns vad det är värt att utsätta katterna för utifrån deras egna säkerhet, det ska inte gå ut över deras mentala hälsa och om det gör det ska man kunna se ett slut på det, man kan ju inte ha stirriga katter som mår skit år ut och år in.

Det där med rastgård tror jag inte ett dugg på, sprids smittan via fågelavföring vilket jag är tämligen säker att jag hört att det gör, isådanafall går det aldrig att skydda sig.
Vad är det som säjer att inte fåglar sitter på taket till rastgården dagarna i ända och stressar katterna och skiter in/ned i buren? Det går ju inte att ha en rastgård som är totalt sterilt isolerad :smirk:
Torkad fågelskit har en tendens att vittra sönder i små partiklar och flyga iväg, det går inte att skydda sig mot saker som flyger i luften som är för små att man inte ens kan se det.
Och isådanafall är det likabra att ha katterna lösa ute för det är skitsamma om de andas in fågelbajs i rastgården eller utanför den.

Mitt har setat uppe i flera år utan att rosta. Så tydligen är det inte så som du tror. Och man behöver inte ha heltäckande tack, ett nättak räcker, då blir inte tyngden lika stor. Som sagt, det finns MASSOR av uppfödare som har rastgårdar utan problem. Tror mer på dom än på nån som aldrig haft nån faktiskt...?

Och jag har gått på det 2 ggr, det senaste är uppsatt i somras, det tidigaste satt uppe i 2 år lite drygt innan jag tog ner det för ombyggnad av en bättre innätning.

Senast ändrad:

Om det skulle smitta via avföring så är det konstigt att man "bara" rekomenderar att hundar hålls kopplade.

Eftersom du utökar huset med en rastgård så ger det större yta+fri utevistelse så jag tror nog det slår bra mycket högre än ett hus.

Jag tycker ändå inte att det är rimligt. Varken för deras skull eller min.
De är vana med fullständig frihet och tar inte stora fåglar, eftersom de är ganska små.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka