Tyskarna överger sina katter!

Sv: Tyskarna överger sina katter!

Fast man tror ju att allt ska vara över till slutet av sommaren, så det handlar ju om rätt kort tid. Rastgårdar kan ju vara rätt stora.

De två bondkatterna skulle inte klara av att vara inne eller i en rastgård. När de måste hållas inne ett par timmar innan de ska till veterinären för att vaccineras blir de tokiga och springer runt som galningar.

De tre raskatterna är däremot inne.
Vet inte riktigt hur man ska göra med bondkatterna om/när den dagen kommer.

Men det kan komma fåglar till rastgården också.

Jag ser det som större tortyr att begränsa mina katter än den lilla risk det innebär att de går fritt.

Egentligen vet vi ju inte riktigt ännu hur stor risken är att katter smittas. Den kanske är näst intill obefintlig, kanske inte...

Skator kan visst få smittan och dem brukar mina katter ta emellanåt...

Det går faktiskt att se till att fåglarna inte kommer i kontakt med katterna, men då krävs det förstås lite intresse från ägarens sida. Har man inte det intresset så går det förstås inte. Vill man skydda sin katt så ser man till att göra det, struntar man i det så låter man bli. Svårare än så är det inte.

Jag för min del tänker avvakta lite och se hur det utvecklas. Än så länge är det bara en smittad katt och inte ens i Sverige,man kan ha lite is i magen ett tag till.

Men: Blir det hög smittorisk får de vara inne. Blir det långvarigt kanske det blir rastgårdsbygge även här...

Ja, det gäller ju bara i själva zonen. Vi har en liten sjö som svanar och tranor brukar besöka rätt frekvent, så risken finns att den kommer hit med senare i vår. Mina katter är ju bara inne, så det är ingen risk. Och jag själv ligger troligen i den "hög" människor som kommer vaccineras i så fall.

Vi bor i ett flyttfågelstråk, många fåglar passerar här även om de inte brukar rasta nära vårt hus.

Är mest orolig för barnen, katterna går ju trots allt att hålla inne... ;) (galghumor)

Vilka grupper människor kommer att få vaccin? Gäller samma regler som för vanlig influensavaccinering kommer jag också att få.

Politiker, gamla, hjärtsjuka, vårdpersonal, media osv. Och så vi som kör kollektivtrafik.

Aha, man väger in samhällsnyttan. Men ska politkerna få vaccin i så fall...? ;)

Förstår inte riktigt varför politikerna ska ha faktiskt, men självklart, det är ju dom som bestämmer vilka som ska få så det är väl inte underligt att dom värderar sig själva högst.

Var och en sig själv närmast... :crazy: Hmmm... vi får väl vara tacksamma de tänker på gamla och hjärtsjuka också då...

Men skulle det bli epidemi är det ju viktigt transporter funkar så visst ska du ha en spruta! :)

Sol skrev:
Du skulle alltså inte ens försöka att vänja dem vid ett inneliv?

Även om inte frågan var riktad till mig så svarar jag ändå, eftersom jag också förmodligen kommer avliva om det blir tal om att vara innekatt en längre period.

Min katt föddes i stallet, han har levt i stallet i 2 år nu (minns inte riktigt vilket år han är född:o ) Dom är 7 katter som strövar fritt i naturen. Kommer och går som dom vill, har fri tillgång på mat, festar till det på burkmat ibland och får kel om dom är i stallet när jag är där.

Vi försökte ta hem katten och vänja honom vid hunden en period, men det gick inte. Han skrek efter sina polare, han satt vid fönstret och glodde ut hela dagarna och när vi sedan släppt ut honom i stallet igen var han överlycklig! Han har levt ett bra liv än så länge och jag hoppas att han får många lyckliga år igen! Men jag vill inte att han ska behöva genomlida en längre period inne... Det är bättre för honom att få ha det bra in i det sista!

Ja, men då har ni ju försökt. Det jag funderade på var om inte ens försök var aktuellt. Det finns tyvärr väldigt många som inte ens skulle försöka att vänja katten vid ett inneliv eftersom många tror att det är stört omöjligt, vilket det inte är alla gånger.

Man kan inte göra annat än försöka, men försöker man inte ens blir jag faktiskt pissed.

Sol skrev:
Ja, men då har ni ju försökt. Det jag funderade på var om inte ens försök var aktuellt. Det finns tyvärr väldigt många som inte ens skulle försöka att vänja katten vid ett inneliv eftersom många tror att det är stört omöjligt, vilket det inte är alla gånger.

Man kan inte göra annat än försöka, men försöker man inte ens blir jag faktiskt pissed.

Aa okej, men då hänger jag med och håller med dig också:)

Det kräva mer än "lite intresse från ägarens sida" för att stänga småfåglar ute från en rastgård. Tak på rastgården och väldigt finmaskigt nät krävs. Och ska du då göra en tillräckligt stor rastgård kommer det att krävas nergjutna stolpar och en rejäl konstruktion för takets skull. Finmaskigt, hållbart nät är INTE billigt/m. Det kostar både pengar och händighet att bygga en sådan rastgård.
Det är inte som att näta in en balkong.....:smirk:

När det gäller vaccin så finns det inget vaccin till människa mot den nuvarande fågelinfluensastammen, o kommer knappast att tillverkas något heller. Vaccin till människa kommer man börja framställa den dag viruset ev muterar så att det kan smitta från människa till människa.
Samma torde gälla katt, den eventuella dagen viruset förändras så att det smittar mella katter kanske man börjar framställa vaccin, här äre det dock knappast troligt att samhället går in.
PL

Jag vet massor av uppfödare som byggt rastgårdar. Man behöver inte gjuta ner stolparna, nät går att använda svetsnät på ÖB för 75 kr/10 m. Tak på rastgården är det många som har, dom flesta faktiskt. Det krävs en viss vinkel upptill annars eftersom katter klättrar.
Ska man ha en större rastgård så krävs stödstolpar i mitten, tror inte att man behöver gjuta dom heller, det räcker med att stödja dom med stadiga fötter.
Pengar kostar det, ja. Gissar att du lägger ner en hel del på bra stängsel till hästhagarna?
Händighet... Jag har klarat själv att bygga ramar och sätta upp på balkongen, och jag vet många som byggt ramar och satt upp som rastgård. Det är faktiskt inte så himla svårt. Om man vill :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka