tyskar? o några till...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cozmoz
  • Startdatum Startdatum
Sv: tyskar? o några till...

När jag kollade sist hade Irco Marco 49 avkommor i svår hoppning och fälttävlan på drygt 650 betäckta ston. Vet inte exakt hur det placerar honom i statistiken men han måste ju vara i den absoluta toppen fortfarande.

kl

Jag har bara gjort denna "statiskt" för skojs skull och den är med största sannolikhet inte korrekt till 100% men den ger ändå en fingervisning i min mening (åtminstone för min egen skull).

Håller helt med att det är svårt att jämföra hingstarna, Cardento kommer säkert ligga riktigt bra till om några år precis som en del andra hingstar som nu har för unga årgångar.
Med avelsmatadorerna kommer det alltid ut skitavkommor, för det finns alltid ett gäng "uppfödare" som tar en poppis hingst för att få en säljbar avkomma och där just den hingsten inte alltid är det bästa valet till just det stoet, finns säkert också en hög med folk som vill betäcka sitt söta snälla sto och då väljer den som syns mest i tävlings sammanhag oavsett hur bra eller inte de matchar.

och jag instämmer om att det nog ibland kan var till en nackdel att marknadsföras som multitalang, hur "få-så-många-ston-som-möjligt" synvinklen är det kanon men ur "hur-bra-avkommorna-kommer-prestera-på-banan" är det kanske ibland en nackdel.

Sen är det ju fakiskt också så att mycket hänger på vem som köper hästen och har den medans den är i tävlingsbar ålder...
Alla tävlar ju inte men vill ändå ha en bra häst så ibland är det nog slumpen som avgör en del också. Det hänger ju inte bara på hur bra avkomman är utan också på ägaren/ryttaren.

Även den mest topp-stammade hästen med mest potensial skulle inte komma ut på tävlingsbanan i min ägo men i min bekants ägo skulle den klättra i klasserna eftersom där finns tävlings ambitionen.

Jag tror att QE drabbats av samma syndrom som Akribori. Dvs han har delvis marknadsförts som en dubbeltalang. Nu råkar båda vara det, men det har inneburit att man lagt på ston som kanske inte är hopptalanger. Man har betäckt ett gångartssto med taskig hoppkapacitet med QE för att bättra upp den. Jag har minst tre QE-hästar i min omgivning med riktigt usla möderne - OM man ser till hoppningen. Sen är väl inte QE lika hårt marknadsförd som gångartshingst som Akribori, men lite så tycker jag det varit.

Cardento däremot är en hopphingst som fått hoppston. Tror inte jag känner någon som lagt honom på ett dressyrsto.

Samma sak med tex Irco Mena i statistiken. För att vilja satsa på en hingst som finns på fryst vilket = dyrare så VET man att man har ett bra sto. Iaf till 90%... Grannen tar inte sitt 3-årssto som fick 6:or på gången och 4:or på hoppningen till Irco Mena. Däremot så tar man en Flyingehingst som de marknadsför som dubbeltalang, tex Akribori el QE.

Hur hingstarna marknadsförs och vad de fått för ston är i allra högsta grad relevant när man tittar på avkommestatistiken. Jag tror tex Akribori legat på ett bra blup i hoppning om han fått hoppston. Och Irco Mena hade inte haft lika bra hoppindex om han varit vid liv och funnits lättillgänglig för alla på färskt...

Jättebra skrivet :bow:

Liknande trådar

C
Avel Hej skulle vilja ha lite hjälp, tyska hingstarna Lord Sinclair III och Dream of heidelburg nån som vet nåt om dom? jag har läst på...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Cyllene
·
Avel Efter att ha haft en kanonhelg så blir det tipset inför nästa år – åk dit!!! Det roligaste för min del var såklart att His Highness...
2
Svar
24
· Visningar
2 668
Senast: speedy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar