tyskar? o några till...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cozmoz
  • Startdatum Startdatum
Sv: tyskar? o några till...

Som presterat?
Vilka och vad?

Ingen kunde ju svara på det i den andra tråden heller...
Visst massa avkommor med det är ju ointressant utan % meriterade avkommor är intressantare.

När jag för skojs skull kollade % tävlande avkommor på Cortez och Robin Z som är de 2 hingstar som har mest avkommor registrerade så hade flera andra hingstar med bara en 10-dels så många avkommor ungefär samma % som avelmatadorerna Robin och Cortez.

Kvantitet innebär inte kvalité...

När jag för skojs skull kollade % tävlande avkommor på Cortez och Robin Z som är de 2 hingstar som har mest avkommor registrerade så hade flera andra hingstar med bara en 10-dels så många avkommor ungefär samma % som avelmatadorerna Robin och Cortez.

Vilken av dessa hingstarna du kollade hade flest avkommor i svår klass/antal levande föl? Gick det att se?

kl

Calido brukar väl inte direkt ge kraftiga avkommor men väl stora. Hans storleksindex är högt om jag inte minns fel. Tror det är något han har av sin far. Det verkar också gå i arv då "vår" Camaro (som har Calido-Landgraf-Calypso II) som inte alls är speciellt stor har ordentligt + på storleken.

Tycker kanske också att Camaroavkommorna står sig väl så bra mot Calido så här långt. Han leder BLUP på hoppteknik och hopptemperament.

Tror det är lätt för många att gå över ån efter vatten.
Men inget ont om Calido, inte så. Hans avkommelista kan man inte ifrågasätta. Jag har själv betäckt med honom för dyra pengar.

Tittar man i Jahrbuch Zucht har Syndikat själv tjänat in 43 € under sitt liv. Han har totalt 38 avkommor med tävlingsliscens. År 2006 tjänade 9 avkommor in 804 € i prispengar.

jag tror dig men jag vill veta namn. Din häst kan säkert bli en bra allroundhäst men jag vill ha namn på avkommor när hingsten är så gammal. Och säga att hans ägare inte kunde ta upp honom, kanske är det så, kanske inte, jag känner inte hans dåvarande ägare. Eller säger folk så bara för att de ska rättfärdiga hingsten?

Grannus var en trevlig häst men eftersom det inte verkar ha påverkat Syndikat något vidare så är jag inte intresserad. Jag pratade med en belgare imorse som fött upp topphästar om mina "krav" och att jag ville ha en hopphäst, jag frågade lite om olika hingstar och han sa då att Syndikat inte var ngt att hänga i granen. Han är ju inte godkänd i Sverige heller enligt ASVH.
Men det är ju tur att alla inte vill ha samma häst/hingst :D
KL

Ang Calidos avkommestorlek så hittar jag många hästar som är runt 180 cm :eek:, unghästar då. Undra om det ingår en stege :D

Jag tittade på horsegate och vilken bra sida! Men jag hann inte igenom allt igår :angel:

Jag är förtjust i Lys de darmen-hästar. Hur unga avkommor finns det av honom? Knappast föl, men finns avkommor yngre än 7-8år?

Vilken av dessa hingstarna du kollade hade flest avkommor i svår klass/antal levande föl? Gick det att se?

Så noga kollade jag inte utan jag kollade på hur många avkommor de har registrerade efter sig kontra hur många som har poäng från lätt klass och uppåt. = % tävlande avkommor oavsett klass.
Borde inte vara så svårt att sortera ut även vilken som har flest i svår klass.
Kommer dock inte ihåg siffrorna och jag har för mig jag slängde lappen i nån städning härom månaden.

Ska ta o räkna på det någon dag när jag hartid, rätt intressant faktiskt..

kl

jag ska försöka ta en tripp neråt europa och titta lite tänkte jag :D

men det är ingen som vet om lys de darmen har unga avkommor? De som finns på blup är ju bara svenska. Där är den yngsta född 99 om jag inte minns fel.

Lys de Darmen föddes 1977 och dog 2004. Vet inte om han var i avel de sista åren, känner till en avkomma som föddes 2001.

Ung och ung, jag har träffat på ett sto efter Lys de Darmen som var född 86 :D
Då hade hon föl vid sidan, underbart söt. Vet att hon senare fått ett annat föl som bedömts högt.

De senasta åren har det varit Irco Mena som legat i topp,men även Feliciano ligger mycket bra till.

Snabb räkning fick jag det till följande;

Irco Mena 49,5%
Cortez 48,5%
Robin Z 46,75%

Av nu verksamma hingstar...
Av samtliga hingstar leder Utrillo smått överlägset på 55,5%
och då har han ändå drygt 500 avkommor mindre än Cortez som har flest.

Nu gjorde jag bara en snabb enkel koll och därmed är siffrorna inte exakta, det kan finnas hingstar med färre antal avkommor men som har en högre % tävlande.

Feliciano ligger mellan 30-35% tävlande avkommor...

Han är egentligen mest intressant av alla då han ligger på ca 75% som har tävlat av hans 450 avkommor.

Anledningen att jag inte tog med honom innan var att jag bara räknade snabbt på de med flest avkommor.
Så ibland är verkligen inte kvantitet kvalitet...

Ofta hör han att Robin och Cortez barnen är ju så framgångsrika = att de har sååå många tävlande avkommor och visst stämmer det men de har ju så enormt mycket avkommor att det finns ju 3 bakom varje buske.

Annat intressant är att Cardento som ligger på över 1100 registrerade avkommor inte ens har över 20% tävlande avkommor...
Nu är dom äldsta "bara" 10år gamla men han har ju ändå betäckt bra många ston under sina första år i aveln..

Nåt annan som jag tycker är väldigt kul är att en "underdog" som Everest med ett antal avkommor som bleknar i jämnföresle med övriga matadorer vi nämnt så har han ändå 47% tävlande avkommor...

Quite Easy är väl en av våra mest använda hingstar de senaste 10 åren, precis som Cardento? (jag har inget intresse av någon av hingstarna så jag har ingen koll på dom,...)
QE och Cardento ligger ungefär lika i antal avkommor med QE kommer inte ens upp i 9% tävlande avkommor..
Väldigt Facinerade säger jag..

Men som sagt både QE och Cardentos ungar är ju inte mer än 10 år nånting så det kanske rätar upp sig de närmsta 10 åren.

Men Quite Easy måste ligga bra till i statestiken från 3-års testen? Har inga siffror men det känns som att var och varannan diplomhäst är efter QE

Ja, men det är ju nu man vill se att diplom hästarna gör skäl för sina diplom och kommer upp i Svår klass...Dom som fått höga betyg på teknik och förmåga på sitt 3-års test måste ju ha tagit vägen någonstans! Tror att QE kommer att mkt färre avkommor i Svårklass än Cardento om ca 5 år statistiskt sett.

Här gäller det att se upp så man inte börjar jämföra äpplen och bananer.

För ett så rättvist resultat som möjligt kan man ju bara jämföra årgångar som kan vara ute på tävlingsbanan. Om du använt BLUP sidan så finns det ju tävlingsresultat t.o.m 2006 där, så endast årgångar fram till 2001 borde jämföras. Om vi nu antar att det är 5-åringarna som börjar visa sig på tävlingsbanan.

För de allra äldsta hingstarna, (Utrillo, Irco Marco) så har alla avkommor nått tävlingsålder, medan Cortez, Robin Z, Irco Mena m. fl. fortfarande kan ha avkommor på väg upp.

Cardento och Quite Easy har ju en stor andel unga avkommor. Cardentos siffror är likväl mycket imponerande, han kanske kommer att övertrumfa ett flertal av de äldre herrarna, t.ex var ju 1 och 2 på SM nu senast båda efter Cardento.

Men jag håller helt med om att kvalitet och kvantitet (popularitet) inte behöver gå hand i hand.

Sedan finns det horribla fel på BLUP sidan, framförallt på de äldre hingstarna. T. ex. anges för Nepal att han bara hade (1) (en) avkomma som tävlade i hoppning, han måste ha haft flera hundra, minst ett halvdussin gick svårhoppning som jag kan komma på.

Jag skulle verkligen önska att ASVH tog tag i att fixa till felen som finns. Om sidan vore korrektare tror jag man t.o.m. skulle kunna ta betalt för tjänsten att använda den.

Kunde inte låta bli att göra en begränsad analys av just Cardentos siffror, även ifall det fodrar en massa manuellt klickande.
Jag har bara tittat på Cardentos första årgång, avkommor födda 1998, 91 stycken fann jag på BLUP sidan, så det är ju en respektabel årgång.
Av dessa anges:
14 hingstar: LH 2, MH 2, SH 2 (43% tävlat)
30 valacker: LH 5, MH 21, SH 1 (hela 90% av valackerna har tävlat!!!!)
47 ston: LH 13, MH 20, SH 2 (74% tävlat)
Av 91 avkommor har 5% uppnått Svår klass, 47% Medelsvår, 22% Lätt klass hoppning, för att massera om siffrorna än en gång.
Totalt har 68 av 91 avkommor (75%) tävlings resultat t.o.m. 2006 då de var 8 år gamla, varav 5 redan alltså nått Svår klass.
Tycker dessa siffror är sensationellt bra, finns det någon hingst i något avelsförbund som kan ha uppnått något liknande?
Svårklass avkommorna tom 2006 är:
Capricorn ue.Nurprimus-Amor
Phosphor ue. Phaeton x-Hartung
Prizilla ue. Kaliber-Anart
Cardelia (59) ue. Steinbeck-Othello (mor till Easy Boy)
Draco ue. Caracas-Rote Boldt (nyligen SM 2:a)
Den populära kombinationen Cardento-Maraton finns hos 8 avkommor, av dessa har 6 resultat till HM, två har inte tävlat.
En annan kombination (lite oväntat) som verkar lyckad med Cardento verkar vara Rote Boldt, antingen direkt, men också via Torboldt och O'den.

Jag tror att QE drabbats av samma syndrom som Akribori. Dvs han har delvis marknadsförts som en dubbeltalang. Nu råkar båda vara det, men det har inneburit att man lagt på ston som kanske inte är hopptalanger. Man har betäckt ett gångartssto med taskig hoppkapacitet med QE för att bättra upp den. Jag har minst tre QE-hästar i min omgivning med riktigt usla möderne - OM man ser till hoppningen. Sen är väl inte QE lika hårt marknadsförd som gångartshingst som Akribori, men lite så tycker jag det varit.

Cardento däremot är en hopphingst som fått hoppston. Tror inte jag känner någon som lagt honom på ett dressyrsto.

Samma sak med tex Irco Mena i statistiken. För att vilja satsa på en hingst som finns på fryst vilket = dyrare så VET man att man har ett bra sto. Iaf till 90%... Grannen tar inte sitt 3-årssto som fick 6:or på gången och 4:or på hoppningen till Irco Mena. Däremot så tar man en Flyingehingst som de marknadsför som dubbeltalang, tex Akribori el QE.

Hur hingstarna marknadsförs och vad de fått för ston är i allra högsta grad relevant när man tittar på avkommestatistiken. Jag tror tex Akribori legat på ett bra blup i hoppning om han fått hoppston. Och Irco Mena hade inte haft lika bra hoppindex om han varit vid liv och funnits lättillgänglig för alla på färskt...

Liknande trådar

C
Avel Hej skulle vilja ha lite hjälp, tyska hingstarna Lord Sinclair III och Dream of heidelburg nån som vet nåt om dom? jag har läst på...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: Cyllene
·
Avel Efter att ha haft en kanonhelg så blir det tipset inför nästa år – åk dit!!! Det roligaste för min del var såklart att His Highness...
2
Svar
24
· Visningar
2 668
Senast: speedy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar