Tyska utbildningsskalan

Status
Stängd för vidare inlägg.

malinsky

Trådstartare
Nu har den tyska utbildningsskalan nämnt så många gånger, så jag måste få fråga:

- Hur ser den ut
- Gäller det bara unghästar
- Är det bara tyskar som rider efter denna
- Vad är fördelarna
- Vad är ev nackdelar

Bedöms dressyr utefter den tyska utbildningen??
Finns det andra utbildningssystem?

Jag har nog inte greppat ett smack inser jag. Jag "bara" rider och försöker göra mitt bästa :o

Sv: Tyska utbildningsskalan

Ett tips är att köpa Ridhandboken från förbundet. Där står det bland annat om utbildningsskalan.

PÅ begäran....

Ridhandboken är en bra grund

Ofta kan det vara bättre att läsa om det på engelska - då de är bättre på att ta hänsyn till svårigheterna i översättningen.

Hittar jag ngt snabbt när jag googlar så länkar jag.

Annars får du googla själv.

Är du riktigt intresserad kan jag kopiera mitt material och skicka med brevbäraren

Får man länka till postis BAL :D

Senast ändrad:

Tja så här många minuter tog det

Sök på "The german traning scale"

Den nedan har jag inte läst, men du kan ju börja där, MEN förlita dig inte helt på en källa - läs fler så får du en bra helhetsbild.

http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/D/Dierks, Clemens/Part 1/PART 1.html

Bedömningssystemet är byggt på denna skala, det som diskuteras av flera är varför det inte dömms efter det.

Sedan så har fio en poäng i att de flesta har samma brister.

Ytterligare en aspekt som komplicerar är ju systemet i sig.

I bedömningspunkten ingår exakt var en rörelse skall ske.

Jag kan känna att systemt i sig ibland premierar "lydighet" snarare än korrekthet, men hur man skall göra istället vet jag inte.

Däremot vet jag att det finns alternativa "Klassiska test", men är inte insatt i hur de ser ut...

KL
i övrigt så är leken "Herre på täppan" helt ointressant. Därför kommer jag inte fortsätta diskussionen från den låsta tråden här.

Senast ändrad:

KL* Finns det ingen som kan skriva ner de olika stegen och kriterierna för att gå vidare till nästa steg?

Berätta gärna vilka rörelser som kommer i vilken ordning genom utbildningen, enligt denna utbildningsskala.

Vore intressant att få veta! :)

Jag har skrivit det i en annan tråd, tar det igen.

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling
Allt detta ger Genomsläpplighet (ridbarhet)

Frågan är om det bara är mitt barns tränare som pratar om detta?

Den skalan är väl allmänt känd, man utgår från den på domarkurserna.

*KL*
Skiljer sig den från den tyska skalan eller är det samma?

Det tror jag nog inte att det är.
Men man kanske inte lägger så stor vikt på att lära sig vad de olika kriterierna kallas just i den tyska skalan. ;)

Man har ju vissa delmål i den svenska modellen också, och de är nog ganska snarlika kan jag tro.

Själv tycker jag att detta är ganska självklara riktlinjer som egentligen inte är någon nyhet.

Sen om de följs till punkt och pricka i alla lägen och i alla ridhus och padockar runt om i Sverige är en annan sak... :o :o

Det har jag haft prov på i skolan. Utbildningsstegen
Står ju om det i "Lussanboken"

KL* Finns det ingen som kan skriva ner de olika stegen och kriterierna för att gå vidare till nästa steg?

Berätta gärna vilka rörelser som kommer i vilken ordning genom utbildningen, enligt denna utbildningsskala.

Vore intressant att få veta! :)

Enligt Ridhandboken hänger de samman på följande vis:

1. Takt – 3. Stöd
2. Lösgjordhet – 5. Rakriktning
4. Schvung – 6. Samling

(De kan alltså inte vara fristående.)

Takt och lösgjordhet ingår i den grundläggande fasen.
Stöd och Schvung - utveckling av påskjutet
Rakriktning och samling - utveckling av bärigheten

Fritt ur Ridhandboken (alltså inte rent citat):
Ju mer utvecklad varje grundbult är desto större är genomsläppligheten – eller ridbarheten – impulsen att reagera på framåtdrivande hjälper samt svara på tygelhjälper genom hela kroppen utan att hindras av spänningar. (Om något inte fungerar till ridningen brister det oftast i lösgjordheten.)

Utbildningsskalan ska ligga till grund för all utbildning och vidareutbildning för att hästen ska svara lydigt och rätt på ryttarens hjälper. Då blir hästen också angenäm att rida och håller sig frisk och sund.

Jag tolkar utbildningsskalan användning som att ryttaren stämmer av under hästens vidareutbildning att varje del i skalan fungerar som den ska innan man går vidare till nästa moment, vare sig det handlar om hörnpasseringar, galopp-pirutter, skolor, passage eller whatever.

Men jag kan ha missförstått alltihop (- och din fråga också för den delen).

Nej då, det pratar andra om också. Det finns dessutom i åtskilliga andra böcker än ridhandboken.

Om det nu är så allmänt känt så kan man ju undra varför frågan uppkommer med jämna mellanrum. Och ja, jag vet att det finns andra böcker, det avhandlas säkert här:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=720036&highlight=ridhandboken

Varför frågan kommer upp vet jag inte men du frågade faktiskt om inte fler än din dotters tränare pratade om det och jag svarade :crazy:

Däremot kanske vi skulle diskutera i tråden vad det innebär, hur man rider i praktiken efter detta.

- Hur ser den ut
Takt - Lösgjordhet - Kontakt med bettet - Schwung - Rakritkning - Samling

- Gäller det bara unghästar
Nej

- Är det bara tyskar som rider efter denna
Nej

- Vad är fördelarna
Den är logisk, det går inte att gå till nästa steg utan att grunden funkar. Gäller för såväl hela hästens utbildning som för varje ridpass.

- Vad är ev nackdelar
Känner inte till några.

Bedöms dressyr utefter den tyska utbildningen??
Nej, dock enligt utbildningsskalan (som först formulerades av Heydebeck, men på grunder av Guérinière)

Finns det andra utbildningssystem?
Ja, sannolikt :D

Jag ville veta om den tyska.

Eller är de lika den tyska och den svenska?

Jag ville veta om den tyska.

Eller är de lika den tyska och den svenska?

Den tyska utbildningsskalan är ju inget registrerat varumärke. Men eftersom Ridhandboken 1&2 är direkta översättningar från de tyska ridhandböckerna, i sin tur baserade på de gamla tyska instruktionerna för klassisk ridkonst är det med största sannolikhet de samma. Svar JA alltså.

*KL* Apropå gelossenheit
Jag såg på en sida där man lät en unghäst trava över cavaletti o som var inspänd från gjorden upp mellen frambenen:confused:
Det torde handla om att få hästen att arbeta i mer rätt form, men jag kan inte förställa mig att den blir psykiskt avspänd av det.

Tacka vet jag Chambon.

Jahaa!!
Men då har vi ju samma kriterier att följa i Sverige som i Tyskland. :idea: :idea:

Anledningen till min "förvirring" är att det påståtts ganska frenetiskt att den tyska skulle vara något alldeles speciellt och fantastiskt.
Men....då är de alldeles lika då....den tyska och den svenska....:smirk:

Oj, någon har pratat i nattmössan... ;)

Ja det är klart att dom är lika, ingen har sagt något annat. :confused: Den stora skillnaden ligger ju i att i Tyskland så följer dom den....

Den stora skillnaden ligger ju i att i Tyskland så följer dom den....

Hur menar du då? På vilket vis följs den inte i Sverige? Vad används istället i Sverige? :confused:

Som jag förstår är ridhandböckerna både i sin tyska och svenska form tänkta som standardverk som ska garantera enhetligheten i utbildningssystemet så att utbildningsskalan gäller på alla nivåer. En slags kvalitetssäkring av den klassiska ridlärans principer för både ryttare, instruktörer och domare (till gagn för hästarna).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar