"Tysk" vs. Klassisk dressyr

Elin_B

Trådstartare
I vårt stall pågår en debatt mellan dressyrtanterna som ägnar sig åt klassisk dressyr och de som ägnar sig åt "tysk" dressyr (finns säkert andra benämningar) vad gäller tränare och metoder.

Vad är skillnaderna?

Någon som utövar antingen det ena eller det andra och som har lite argument för och emot?

Sv: "Tysk" vs. Klassisk dressyr

1. Ta 2 dl filmjölk och häll i en djup tallrik
2. Ta 3 msk sylt och häll ner i filen
3. Rör om 12 varv med en sked

Skillnaden mellan "klassisk dressyr" och "tysk dressyr" är precis lika väl avgränsad som sylten och filmjölken du nu har i din tallrik

Bra tysk dressyr ÄR klassisk dressyr.

Men något säger mig att tanterna i ditt stall inte rider bra tysk dressyr och dom klassiska tanterna inte rider klassisk dressyr .

hmm, nae. Har inte den blekaste. Tränar dels för "tysk" tränare och hon anser att man ska rida upp hästen på innertygeln och då parera ytterbogen med ytterskänkeln (dvs tvärtemot klassisk) och sedan istället ta upp honom på yttertygeln då han blivit ordentligt lösgjord. Vi böjer och formar mkt i början innan vi går över till yttertygeln. Samma sak är det när vi tränar för en tysk gästtränare som kommer var tredje vecka...
(Man kan ju inte böja igenom medan man håller emot på yttertygeln)

Min "vanliga" ridlärare säger precis som vanligt, att jag ska forma hästen runt innerskänkeln och parera bogen med ytter tygel. Lite annorlunda men för mig fungerar båda helt ok. Vill itne bli inskränkt på en...

Men det är alltså egentligen samma sak..?

Jag tycker Klassisk Dressyr fokuserar på sitshjälper och ger absolut faaaaaaan i innertygeln.

Alla bra tränare säger samma sak ge faaaaaan i innertygeln

Ulla salzgeber är mig veterligen tysk hon säger samma sak
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/salzgeber_ulla/masterclass/ullaclass.html
Balkenhool är mig veterligen tysk och säger "give the reins" och sluta förböj hästen.

Samma tidning har intervjuer med de både Balkenhool och andra...
Använd deras sökmotor:D

De ryttare som själva rider vad vi kallar klassisk Dressyr, säger snörpigt - det finns inget som heter Klassisk Dressyr utan det finns bra Dressyr och dålig Dressyr :smirk:

Det är ingen skillnad på den ridning som bedrivs på spanska ridskolan och den som lärs ut på den staliga beridarutbidlningen.

Att det sedan finns en och annan tysk tränare som tror de uppfunnit hjulet och gör på annat sätt det är en annan femma.

Att dra i innertygeln är som att svära i kyrkan :devil:

Senast ändrad:

Vad menar du med att dra i innertygeln? Är det ställande, ledande och understödjande du menar?

Senast ändrad:

Ställande ja - Man ställer på ett annat sätt med sits och yttertygel
Understödjande ja. När och hur använder du understödjande

Fördelen med en ledande tygel - är att den även fungerar som en vikthjälp.
När ryttaren flyttar inner handen så tar hon med sig sin bröstkorg och därmed vikten.

Man kan ta med sig vikten utan att flytta handen - du får precis samma resultat :D

Om det inte funkar beror det på att hästen inte är korrekt ställd i ryggren ( se tecknade illustrationer i Müseler)
Fördelen om man då gör det medelst vikten är att när att man märker att det inte funkar måste tänka ut varför.:D

Använder man bara ett ledande tygeltag är det lätt att bara börja dra mer om det inte funkar istället för att leta fel hos sig själv.

Och oj ser man ryttare dra mer och mer - medan vikten säger - åt andra hållet.

En känd ryttare gjorde så på en känslig häst på Breeders- hästen kunde inte vända - hon fick spel på hästen - hon höll på att åka av
- Var hon arg på hästen eller var hon arg på hästen.....:confused:

Susan skrev:
Använder man bara ett ledande tygeltag är det lätt att bara börja dra mer om det inte funkar istället för att leta fel hos sig själv.

Oj, detdär känner jag igen...:crazy: Kan du förklara EXAKT (;) ) vad som händer i kroppen när det sker...?

Känner att jag skjuter ut ytterbog (med vikten och beckenet) och lämnar fast i innertygeln. Vad ska jag göra? :bow:

Susan skrev:
Ställande ja - Man ställer på ett annat sätt med sits och yttertygel
Understödjande ja. När och hur använder du understödjande

Fördelen med en ledande tygel - är att den även fungerar som en vikthjälp.
När ryttaren flyttar inner handen så tar hon med sig sin bröstkorg och därmed vikten.

Man kan ta med sig vikten utan att flytta handen - du får precis samma resultat :D

Om det inte funkar beror det på att hästen inte är korrekt ställd i ryggren ( se tecknade illustrationer i Müseler)
Fördelen om man då gör det medelst vikten är att när att man märker att det inte funkar måste tänka ut varför.:D

En känd ryttare gjorde så på en känslig häst på Breeders- hästen kunde inte vända - hon fick spel på hästen - hon höll på att åka av
- Var hon arg på hästen eller var hon arg på hästen.....:confused:

Vet inte om jag gör rätt, men om inte hästen "tar" det ledande tygeltaget så kontrollerar jag att jag sitter mitt över hästen, inte har förböjt hästen i halsen och så att bogen skjuter ut.. fångar i så fall upp på yttertygeln och ser till att hästen svarar för skänkeln framåt och inte "låser fast sig" pga bristande framåtbjudning och därför inte tar det ledande tygeltaget..

Exakt vet jag inte men....
Det händer ryttare oftare i ena varvet...
Det beror på att man som människa inte är hundra procent symmetrisk.
Man går före med ena höften, före med ena axeln, samt lägger mer vikt på ena foten.
- Detta upplever man som rakt :angel:
Och tar med sig upp på hästryggen :D

Detta är grundfelet.

Sedan när man rider med tygel och skänkel så händer fler skumma grejer.:eek:
Både vi och hästen har en mängd balanserande reflexer.

Lyfter du ut vänster hand från kroppen så kompenserar då på höger sida.

Som jag skrev tidigare om att flytta ut bröstkorgen ( ang. ledande tygeltag) så när man gör det så åker höften ut motsvarande på andra sidan.
Annars skulle vi ju falla av.:cool:

Detta är samma sak som när vi står i fältsits - att när vi tippar fram överlivet så måste vi trycka ut rumpan motsvarande åt andra hållet.
Annars skulle vi förändra vår tyngpunkt så mycket att vi föll av.

Alltså vi kompenserar en rörelse i kroppen med en motsvarande på andra sidan

Så om du nu sitter snett åt ena hållet, sedan drar i tygeln för att gå åt andra så trycker du ytterligare ned dig åt det första hållet:smirk:

Alltså din vikthjälp säger åt ett hållet - medan tygeln säger åt andra.

Ex du drar i vänster tygel - trycker över dig åt höger,
drar mera kollapsar helt i midjan - nu sitter du definitivt åt höger.:devil:

Det går att få kroppen att inte slå igång dessa reflexer. det är en teknik som man lära sig i alla andra sporter utom ridning.
Musklerna hittar du på en tråd om att stanna med knäknip på barock.

Enligt ditt system så gör du ju rätt.

men jag tänker helt annorludna då jag är skolad i ett annat sätt.

Mycket av det sättet går ut på att kontrollera mig själv ( och min assymetri)

Jag har problem i höger varv. där får jag framst tänka på min glappande vä överskänkel. Lägger jag till den - och drar bak min höger axel så hamnar jag rätt. i vändning - öppna - sluta.

Min personliga uppfattning är att de rytatre som lärt sig rida "med kroppen" är de som mest harmoniskt tar sig till svår Dressyr.
De är de som kan samla och ta tillbaka hästen utan att luta sig bakåt och dra så att stången faller igenom.

Om man rider med "kroppen" så fokuserar man också på att "släppa fram" hästens naturliga energi. Man behöver därför inte skänkeln förrän långt senare i utbidlningen.
Eftersom man fokuserar också på sin egen balans och stannar med magen, så även tygelhjälperna blir mindre.

Eftersom man sitter i en gemensam balans behövs inte så stora hjälper.

Lite fnoskigt men du kanske hajjar...

Jo, jag hajjar :) Målet är att kunna rida enbart med kroppen, jag skulle vilja kunna rida svår dressyr barbacka utan något annat hjälpmedel. ;)

Jag väljer dock inte att endast börja rida min häst med minimal (ingen?) tygelinverkan och som resultat far han runt och inte fattar någonting av vad jag vill. Jag har inte sådan kroppkontroll, styrka och har inte den kunskapen att få honom att "dansa under ínverkan av endast min kropp" utan rider honom på ett sätt där jag och han kommunicerar på bästa sätt. När vi (jag) lyckas kommunicera så är han extremt lyhörd och jag får "prata med små bokstäver". Därifrån är målet att jag ska kunna minska inverkan från tyglarna till att sköta detta med kroppen.. men dit är det långt! Vi känner knappt varandra än, och först vill jag få detta att fungera så kan vi jobba vidare mot att minska de synliga hjälperna.

Den enda gången min häst har bristande framåtbjudning är när jag har varit otydlig i min kommunikation (öhh, det är jag nog oftast, stackars häst) och han blir ibland osäker och vågar inte riktigt bjuda framåt. Då får jag lägga till skänkeln och försöka tala om för honom till att det är helt ok att gå fram, det är bara knasiga matte som inte vet vad hon håller på med.. :angel:

Hej så jag svamlar.. undra om DU fattar vad jag menar.. :o Vi kanske ändå pratar om två olika saker/sätt att rida!?

;)

Senast ändrad:

Nej jag hajjar.

och du har min respekt :bow: :bow: :bow:
för att du skriver...

Jag har inte sådan kroppkontroll, styrka och har inte den kunskapen att få honom att "dansa under ínverkan av endast min kropp"

hehehe.. är det så lätt att förtjäna din respekt.. bara att tala om hur värdelös jag är på att rida.. då kan jag tillägga att jag funderar på att sälja min häst då han förtjänar en bättre ryttare än mig som kan ta hand om hans kapacitet som han besitter!

Men jag får ta dina :bow: och se dem som en sporre att fortsätta min strävan mot.... ja, du vet.

TACK!

:D

Ja det är så lätt,:D
och ändå är det få som har den.....:angel:

Just insikten att det sitter i ryttaren är ju grunden för att komma hur långt som hellst.
med lite hjälp.
det gäller ju bara att hitat den hjälpen och det är inte det lättaste skall jag säga.

Måste bara tillägga att tyska tränaren, (mkt känd i tyskland och tävlar falsterbo etc) är mkt för lätt sits.. alltså inte att du ska ha vikten i stigbyglarna men, du får absolut inte "sitta tillbaka" hästens naturliga rörelser... när jag till exempel sätter mig tillbaka i övergångar skritt-trav blir han arg :P han tycker att jag ska vara ännu "lättare" i sitsen och rida "up-up-up", det har jag aldrig förstått eftersom både jag och hästen är skolade så att när jag sjunker ner och tillbaka i sadeln saktar han av..?

Han är även som sagt mkt för inner i öppnor osv, iaf i uppvärmning då han böjer igenom mkt, och för att böja kan du inte hålla emot på yttertygel. Däremot vill han senare att hästen är lika på båda tyglar efter att den böjts och stretchats..

Han använder benen istället för spö eller hur man ska uttrycka sig. Om hästen inte är alert så kickar han till den en gång men är sedan helt stilla med skänkeln. Jag håller om hästen hela tiden och det tycker han inte om, "relax your legs" heter det då :P Han vill att man hela tiden är väldigt relaxed.

Jag säger inte att detta är rätt, då jag själv inte ägnar mig åt hans "ridsätt" fullständigt, men jag tränar för honom då och då.. I övrigt för "klassisk" tränare..

Sen säger han också att svenskar är genomgående för "sega" i händerna och sitter och håller hela tiden, alternativt glappar med tygeln. I princip alla är "so strong i their hands".

"As strong as necessary, but as weak as possible." Ngn som känner igen?

Susan skrev:
De ryttare som själva rider vad vi kallar klassisk Dressyr, säger snörpigt - det finns inget som heter Klassisk Dressyr utan det finns bra Dressyr och dålig Dressyr :smirk:

:bow: :bow: :D
Precis!

Jag får känslan av att du inte riktigt har koll på vad "klassisk" och "tysk" dressyrridning är? Det låter mest som att du rider för tränare som kör sin lilla grej, dvs en kompott av allt möjligt. :o Men jag kanske har fel.

I och för sig så vet jag inte riktigt om jag gillar att dela upp det hela så heller.. Bra dressyr är bra dressyr är bra dressyr liksom. :p Vad det sedan kallas är en mindre detalj..
Och sedan kan "klassisk" dressyr vara så mkt, på de flesta ridskolor jag varit till så säger de att de lär ut klassisk dressyr och det ser ut på väldigt många olika sätt, de flesta tycker också att tysk och klassisk dressyr är samma sak, och att det är vad man lär ut på de flesta "vanliga" ridskolorna.
Du kan också ställa upp 10 olika klassiska eller tyska tränare bredvid varandra och de kommer förmodligen försöka lära dig väldigt olika saker.

Och jag har aldrig hört talas om uttrycket "Hålla emot på yttertygeln". Vad menas?

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är just därför jag skapade tråden, läs första inlägget.
Jag begriper inte skillnaden, att "tysk" blev ett samlingsnamn var väl kanske felaktigt, men de som förspråkar den har en gemensam uppfattning och de benämner det så. Därmed INTE sagt att alla tyskar rider på detta vis osv.

Sen är jag medveten om att alla gör på olika sätt, och jag är inte en sådan person som tror att det bara finns ett sätt att göra en grej på. Lite därför jag startade tråden också. Finns det fler sätt, bättre sätt m.m.

Hålla emot på yttertygeln var väl lite att ta i. Jag menade att hålla stöd på ytter och att hästen på böjda spår "är" på yttertygeln snarare än på inner och du med ytterhjälper håller koll på hästens yttersida.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 824
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar