"Tysk" vs. Klassisk dressyr

Sv: "Tysk" vs. Klassisk dressyr

Elin_B skrev:
Nej det är just därför jag skapade tråden, läs första inlägget.
Jag begriper inte skillnaden, att "tysk" blev ett samlingsnamn var väl kanske felaktigt, men de som förspråkar den har en gemensam uppfattning och de benämner det så. Därmed INTE sagt att alla tyskar rider på detta vis osv.

Hålla emot på yttertygeln är väl mer ha ett stöd på ytter eftersom hästen ska "vara" på ytter tygel snarare än på inner så att du har koll på yttersida.

Jag läste första inlägget och jag menar att det finns inget som heter tysk dressyr. För mig kommer klassiskt från tyskland. Alltså, same shit different name. Comprende? :)

Jag hade för mig att det var hästen som sökte stöd och inte jag som tog det...

Jag har inte läst hela tråden, men det var en sak som gjorde mig upprörde(inte rätt men men). Jo, att man inte kan hålla(hålla meot) på yttretyglen när man leder, vad är det för skitsnack? jag har sett ryttare göra det. Genom att leda så vill man fånga upp det man får genom det ledande tyglentaget på YTTRETYGLEN. Egentligen så ska man inte rida med innertyglen men om hästen inte ställer när man lägger till innerskänkel så kan man leda SAMTIDIGT som man säger till hästen med innerskänklen. Det säger min tränare iallafall(och hon är jätte bra:) )
Förresten vad heter den här såkallade tyska tränaren?

Oops korrigering! Menade att du inte kan hålla emot på yttertygeln när du böjer igenom hästen...:angel: sry!

Senast ändrad:

Hästen söker stöd, men stödet ska ju komma ngnstans ifrån? och jag menade att ha stöd på yttertygeln..

sen är det just det jag menar. JAG anser inte själv att tysk och klassisk är två olika stilar. jag har däremot hört folk som tycker det och ´ville höra deras åsikter här på buke eftersom jag undrar vilka skillnaderna är, om det nu är några. Men du anser alltså att det finns EN typ av dressyr (?)

Senast ändrad:

Elin_B skrev:
Oops korrigering! Menade att du inte kan hålla emot på yttertygeln när du böjer igenom hästen...:angel: sry!

han heter wieger de boer.

Vad menar du med böjer igenom? Jag rider på yttretyglen så när jag böjer håller jag ändå emot på yttretyglen, eller vad menar du:confused: ?

Elin_B skrev:
Hästen söker stöd, men stödet ska ju komma ngnstans ifrån? och jag menade att ha stöd på yttertygeln..

sen är det just det jag menar. JAG anser inte att tysk och klassisk är två olika stilar. jag har däremot hört folk som tycker det och ´ville höra deras åsikter här på PA eftersom jag inte gärna diskuterar detta med beväpnade sura dressyrtanter på stallet.

Jo, vad jag vet så om man vill ha stöd på yttretyglen(min häst tar inte riktigt stöd på yttretyglen i vänstervarv) så kan man ställa lite ut(MJUKT, så hästen vågar ta stöd på yttretyglen som blir innertygel när man ställer utåt). Och det har funkat super på min häst:)

att om du verkligen ska böja så måste du ge efter på yttertygel eftersom böjning sker i halsen. Böjer du ett ridspå så blir ju yttersidan "längre" och du kan inte hålla emot där. Ställning däremot sker ju i nacken och då kan du fortfarande hålla på ytter och även ta ledande tygeltag.

Japp, själv ställer även jag utåt då min häst är svag i vänstervarv och "faller" på inner skänkel. Just för att han ska orka bära sig och då blir starkare i och med den nya innersidan. Då blir han heller inte lika lång på ytter och det är lättare att ta met ytterbogen runt.

jag tror att det fins en TYSK ridning som lärs ut till Beridare.

Sedan så kommer ära och berömmelse och vill göra människor effelktiva och ta genvägar.
Sedan kommer ett Dressyrdommeri som premierar en del kosntiga grejjor. Till exempel nu; sprattlande framben...

och Dommarnas poäng styr vad tränaren fokuserar på.

Pm' a gärna om vad det är för tränare, en del känenr jag igen menitne detta böja igenom och INTE innertygeln.

Om du böjer hsäten så måste du ge efetr i yttertygeln annars kan den sidan inte längas, - men släpper du yttertygeln så skjuter hästen ut bogen.

Om jag skall vara exakt - när du viker dig i midjan och därmed släppe ryttertygeln så skjuter hsäten ut bogen.

ZONYA

Ledande tygeltag VÄ håll ned hö axel
och vice versa....

Susan skrev:
jag tror att det fins en TYSK ridning som lärs ut till Beridare.
....

Är det något speciellt med tysk ridning då? Tysk beridarutbildning hör man ju ofta om.. Men finns det ngra utmärkande skillnader mot om ska säga "svensk" eller "skånsk" beridarutbildning?

Jag tycker att de tyskar som visar upp unghästar rider på samma sätt som den kalssiska Dressyren.
jaghar bara träffat en som gått den utbidlningen. Men hon har samma fokus på axlar och sittben osv.

jag tycker hon fokuserar på Rätt kontakt md bettet till skillnad mot svenska tränare, och hon skulle givetvis hålla med din tyska tränare i det han säger om svenskar konstiga händer....:smirk:

Den personen som du har träffat(utbildad beridare i tyskland) var blev hon utbildad?

Elin_B skrev:
"As strong as necessary, but as weak as possible." Ngn som känner igen?

Japp, tränaren jag rider för säger detta (från Tyskland han också), men om stiglädren (principen är den samme). Dressyr = så långa som möjligt, så korta som nödvändigt. Hopp = så korta som möjligt så långa som nödvändigt.

Elin_B skrev:
Men du anser alltså att det finns EN typ av dressyr (?)

Jag anser att det finns god och dålig dressyr, men många vägar till Rom. :D

Tack för svaret!:bow:

Susan skrev:
ZONYA

Ledande tygeltag VÄ håll ned hö axel
och vice versa....

Ska prova det. Om jag tar ledande tygeltag åt vänster och håller ned högra axel, borde väl vikten komma på höger sittben? Eller?

Det kan ske om du stabiliserar din bål, men det är inte troligt för när 99 % tar ut handen -så tar de med sig axlen - och då tar de med sig bröstkorgen- och därmed vikten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 824
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar