Tysk Spets - Kleinspitz / Mittelspitz, skillnaden?

T

Tollare

Tysk Spets är en sorts ras som delas in i olika "raser", eller?
Det kanske är fel, berätta det i såfall! :)

Rasen delas i alla fall (som jag förstått det) in i Mittelspitz och Kleinspitz som säkert är på tyska. Vet någon skillnaden eller vad namnen betyder?
Förstår inte riktigt... :(

/Lilla jag! :)

Sv: Tysk Spets - Kleinspitz / Mittelspitz, skillnaden?

Klein betyder ju liten och mittel betyder medel typ.

Så kan väl tänka mig att det är storleken som är skillnad.

Tyska spetsar finns i storlek pomeranian - keeshond :laugh: Pommen (zwergspitz/dvärgspets) är minst, sen kommer kleinspitz (liten), sen mittelspitz (mellan), sen grosspitz (större) och sen kommer wolfspitz/keeshond (störst) :)

Rasstandard finns här

Edit; Och just det, skillnaden är storleken, och färgen för Keesarna :)

Senast ändrad:

Men skiljer inte temperamentet något åt? ;)

Du har 4 typer.

Keeshond (den största)
Mittel spitz
Klein spitz
och
Pomeranian (den minsta)

Oj, missade att du hade svarat!

TS, Jo, det skiljer rätt mycket enligt min knappa erfarenhet. Ju längre ner i storlek du kommer, desto "värre" blir det.

Jag tänker mest som första hund, alltså en okomplicerad hund med bra temperament och har lätt för att lära. Skulle Mittel spitz passa till det? ;)

Enligt min ringa erfarenhet (känner en uppfödare som jag kommer att träffa i veckan som jag kan fråga) så är det väldigt okomplicerade hundar. Hyfsat lätt till skall, men lätta att ha att göra med.

Nu har dom jag träffat på nära håll varit från samma uppfödare som är otroligt noga med mentaliteten, hur andra ser på saken kan jag dock inte svara på. Jag kan PM:a kennelnamnet om du vill. :)

En annan viktig fråga är ju vad du vill ha hunden till. Utställning? Sällskap? Agility? Annat.

Du får gärna PM:a mig! ;)
Jag vet ju ännu inte om rasen passar mig men jag ska försöka kolla lite mer, men är det Mittelspitz dom föder upp eller är det flera olika? Jag tror att den skulle passa bäst till mig eftersom den inte är såå liten.

Och jag tänkte mest ha den som sällskap men vill även kunna prova på freestyle, lite agility och kanske något annat, men jag är inte intresserad av att tävla. ^^

Dom har haft Keeshond och har nu Klein och mittel :)

PM:ar nu!

Precis som Disen skriver så blir det, som även jag upplevt, värre ju mindre de blir. De flesta keesar jag träffat har varit rätt lugna och okomplicerade. De flesta kleinar och pommar jag träffat har varit mer eller mindre hysteriska.

Bland mittlarna finns det både och. Beror lite på varifrån de kommer, så klart. En del kennlar är supernoga och andra är inte alls särskilt noga, med ett tänk som låter ungefär "Nämen, nu är det ju den här tikens tur att få valpar, de andra har ju redan haft några kullar", och ingen större tanke på att tiken kanske inte har så himla mycket att tillföra rasen.

En av mina är en avkomma från ovannämnda avel, och han är inte särskilt rolig att ha faktiskt - av några anledningar, men främst stress och rädslor. Den andra är mer planerad, och han är en riktigt trevlig hund!

En mittel är en bra första hund, de är väldigt okomplicerade och har inte något större aktiveringsbehov utöver "vanlig" aktivering, motion och lite hjärngympa i form av leta godis, lätta spår osv. Jag har två st mittlar, en tränas inför start i appellspår och nästa år kanske en start i sök också, så visst finns det bra arbetslust hos vissa individer! Men de är överlag ganska "lagoma" hundar för den som inte har några tävlingsambitioner.

Agility är en utmärkt sysselsättning, de är kvicka och lättlärda, och för det mesta väldigt följsamma.

Jag kan PMa några uppfödare jag gillar, som inbiten mittelägare :)

Men att dom mindre är mer hysteriska, kan det mest bero på uppfostringen eller är det så annars för dom flesta ändå? ^^

Det skulle vara jätteroligt om du också PM:ar mig några seriösa kennlar med Mittelspitz! ;)

Det är ju så klart en uppfostringsfråga också. Men det avlas mycket på bara utställningsmeriter, och det är som bekant inte alltid det bästa för den mentala biten. Det märks ju av även inom andra raser än just tysk spets också.

Men nog finns det bra individer inom alla storlekar, men de syns inte lika ofta bland de mindre varianterna. Tyvärr. Det kan vara ganska svårt att hitta en viss linje som ger bra mentalitet då det ofta avlas på "kreti och pleti-hundar", man får helt enkelt försöka skaffa sig en bild av föräldradjuren och kanske någon fler släkting :)

Jag PMar imorron, jag är för trött nu! ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
461
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 136
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat