tysk ridponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tysk_ridponny
  • Startdatum Startdatum
T

tysk_ridponny

Vet någon vad det är för raser korsade i en tysk ridponny? har själv en så det skulle vara kul att veta!

Sv: tysk ridponny

Det är lite olika men till 80% fick vi lära oss på Asrps avelskonferans är det Welsh sek A + B samt fullbloden.
Härstammar gör även Tysk ridponny från Brittisk Ridponny! Flera stuterier har köpt in avelsmaterial från England som t.ex Bönninger stuteriet och FS stuteriet som även tagit sitt avelsmaterial från Holland (typ Power Boy)och en del fullblod som Cocky Dandas etc.

Rodde skrev:
Det är lite olika men till 80% fick vi lära oss på Asrps avelskonferans är det Welsh sek A + B samt fullbloden.
Härstammar gör även Tysk ridponny från Brittisk Ridponny! Flera stuterier har köpt in avelsmaterial från England som t.ex Bönninger stuteriet och FS stuteriet som även tagit sitt avelsmaterial från Holland (typ Power Boy)och en del fullblod som Cocky Dandas etc.
En sanning med modifikation, det förekommer en hel del Lewitzer(skäckig tysk ponny),Dulmenponny, Wildbaum(dom liknar våra russ), samt Prewalski i tysk ridponny. Bönninger har även Haflinger, shetland, trakhene längre bak i sina ponnys stammar. Detta visar att du kan börja med ett enkelt grundmaterial och sen avla uppåt.
(Vi har ett stamboksfördt ridponnysto i sverige imp från tyskland som har wildbaum/prewalski i 3:e led, och hennes son är godkänd för avel)
/Madde

*KL
I min tyska ridponny är det alla welshar man kan tänka sig, och arabiskt fullblod.
Så jag kan tänka mig att det är welsh och fullblodsraserna?! Har jag rätt?

En sanning med modifikation, det förekommer en hel del Lewitzer(skäckig tysk ponny),Dulmenponny, Wildbaum(dom liknar våra russ), samt Prewalski i tysk ridponny. Bönninger har även Haflinger, shetland, trakhene längre bak i sina ponnys stammar. Detta visar att du kan börja med ett enkelt grundmaterial och sen avla uppåt.
(Vi har ett stamboksfördt ridponnysto i sverige imp från tyskland som har wildbaum/prewalski i 3:e led, och hennes son är godkänd för avel)
/Madde

Vore kul om du kunde berätta vad det stoet heter ??? kan inte hitta något ??

peråke

Tysk ridponny

The year 1965 is to be regarded as beginning of the Reitponyzucht in Germany. On the occasion of the annual convention of the “working group of the Ponyzuchtverbände” in bath Harzburg a new Forest breeder from the Netherlands held a lecture for the breed of larger Reitponys and over the suddenly rising need at youth riding horses in Holland.

These suggestions made themselves the representatives of the present breed federations too own and tried to go own or similar ways. In a time of increasing prosperity and increased spare time the general interest in the riding had strongly risen. Within the youth range the first Ponyturniere was organized. Children and young people discovered - not least by books and television lively - their love for the horse and for the horse haven

Attempts, in the individual breeder combinations by crossing programs such as Vollblut Hengst and Fjordpferde Stute or Arab and Haflinger, did not lead in the long run to success.

Only the import of British Ponys and attendance journeys to England energized to a purchase on a large scale and kindled a Ponyboom in Germany.

Approximately starting from 1975 North Rhine-Westphalia, Lower Saxony became generally accepted the Reitponyzucht with Weser Ems and Hanover as well as in Schleswig-Holstein in the countries, whereby as basis races domestic game course horses in Westphalia, otherwise however dominated British Ponyrassen, above all Welsh Ponys.

Angepaart became with Arabs, Anglo Arabs and Vollblütern. As model the British “Riding Pony” was regarded.

The German breeders floated a Pony forwards, that the qualities of a riding horse with the character, the type and the determination for performance of a Ponys to connect should.

In the very short period of 6-10 years developed a Reitponytyp, which controlled very soon the rising tournament haven.

On first north Germans Schauen, later also on federal level, had the breeders opportunity to demonstrate their breed goal.

Soon also important father animals crystallized, which were preferred by the breeders.

Performance evaluations, first only the Hengste in the field, later on station, today also demanded by the high-quality Stuten, improved the breed progress and led to a larger balance in the type.

Tournaments on national and approximately starting from 1975 also on international level proved that the Reitponys of German breed had achieved the international standard. To the German breeders it succeeded to breed with diligence and circumspection in the time short for the horse breeding by 20 years a sport horse in the small one all requirements of the horse haven fulfilled.

If possible in a size of 138 - 148 cm (size class G) bred Reitponys are wished with clear riding horse POINTs, whereby the type with small head, large, lively eyes and small ears should remain as Ponycharakter.

Beginning of the 90's was undertaken in different breed federations the attempt to reach increase in efficiency by the a crossing of Warmblut Hengsten (Trakehner, Hannoveraner, Holsteiner).
Successes were partially encouraging, but had to be made in some cases concessions at the Ponytyp.

Due to the different origins the color scale is likewise broadly put on. Practical all well-known horse colors are represented, but outweigh the brown ones, foxes, black horses and mould. The Reitponyzucht developed in the number ever further upward and is the second-strongest group of races within the German Ponyzuchten.

Vore kul om du kunde berätta vad det stoet heter ??? kan inte hitta något ??

peråke
Enl. min tyska kusin har stoet Carina's morfar Diamant flera inslag av Prewalski och wildbaum i sin stam. Men blir nog i 4-5 led, stoet Carina är väl mor till den godkända ridponnyhingsten Casio? Alltså finns prewalski och wildbaum i tysk ridponnyavel, samt även numer i svensk ridponnyavel, dock vet jag icke om Casio har några avkommor i sverige än. :banana: :banana: :banana:

Jo Casio har två ston i femte led som är Prewalski/Dulmener.

Det för med sig 1,5 % inverkan av de här raserna i Casios avkommor.

Kanske de här 3 % som är anledningen att han klarar att konkurera int i dressyr, för just Derano Gold som vunnit EM i dressyr och därtill lyckats förvärva EM medaljer till såväl söner som sonsöner råkar just ha det gemensamma med Casio att det för ungefär samma % av Dulmener rasen.

För den som träffat Derano Gold så går det att SE på honom att han för "wildhäst blod", han har såväl ÅL som tigertecken.

Just dessa tecken är begärliga att få på avkommor i Derano Gold hingstlinjen--"tecknen" lär höja prislappen ordentligt då ål och tigrering finns på mängder med framgångsriks sportponnyer e. bl. Dornik/Dont Worry.

Jag har EN Dont Worry avkomma--som har TURTECKEN, mycket glad för det.

peråke

Enl. min tyska kusin har stoet Carina's morfar Diamant flera inslag av Prewalski och wildbaum i sin stam. Men blir nog i 4-5 led, stoet Carina är väl mor till den godkända ridponnyhingsten Casio? Alltså finns prewalski och wildbaum i tysk ridponnyavel, samt även numer i svensk ridponnyavel, dock vet jag icke om Casio har några avkommor i sverige än. :banana: :banana: :banana:

Hingsten Nantano har prsewalski i 3:e led vilket betyder att den rasen även finns i Top Nordpol och Bodethals Notre Petite. Detta är dock inget som skulle avhålla mig från att använda en bra hingst.

För mig är det ingen skillnad om det finns prsewalski, haflinger eller okänt i 3-4:e led. Mamman till Clarach Wild Rose skulle ju kunna vara en ovanligt lyckad korsning mellan shettis och arab.

Det viktiga är för mig att hingsten förärver sig väl och ger bra avkommor inte vilka raser den innehåller.

På min praktik från i somras hade de en tysk ridponnyhingst med arab, welsh, fullblod och shettis i sig. Påminde mest om en väldigt nätt arab/welsh.

Tysk rid ponny idag.

Man använder ofta små vuxna tex hannoveranar, holsteiner, oldenburgar och trakhenerston som man då betäcker med c eller b ponny hingstar eller små araber osv.
För att få fram en ponny med steg och mkt utstrålning.

Hingsten Nantano har prsewalski i 3:e led vilket betyder att den rasen även finns i Top Nordpol och Bodethals Notre Petite. Detta är dock inget som skulle avhålla mig från att använda en bra hingst.

För mig är det ingen skillnad om det finns prsewalski, haflinger eller okänt i 3-4:e led. Mamman till Clarach Wild Rose skulle ju kunna vara en ovanligt lyckad korsning mellan shettis och arab.

Det viktiga är för mig att hingsten förärver sig väl och ger bra avkommor inte vilka raser den innehåller.

Helt rätt, det har varit ett evigt tjafs och beskyllningar om hingstar som innehåller kallblod osv. främst från *hollandsälskarna* som hävdar att deras NWR minsann är enbart welsh/arab/fullblod. Ojojoj vad dom tar fel, precis som om man går tillbaka långt i dom tyska ponnierna och hittar wildbaum/prewalski, kan man hitta lite läckerbitar längre bak i dom holländska ponnierna. :banana: :banana: :banana:

samt Prewalski i tysk ridponny.

Kan det verkligen stämma, använder man Przewalski i ridhästavel? Varför då, de är väl som jag förstått det smått otämjbara och rätt oanvändbara som ridhästar (förutom att de är extremt sällsynta och väl i princip bara finns i några få djurparker)? Jag har fattat det som att de är skygga och rätt aggressiva, känns inte som bra egenskaper om man vill avla barnponny, tänker jag.

Den är väl inte ens samma art som våra tamhästar, det blir ju lite som att korsa in en åsna eller en zebra, även om avkomman blir fertil.

Senast ändrad:

Följdfråga, flera nämner ponnyrasen "wildbaum", vad är det för något? När man googlar kommer det inte upp nånting utom den här tråden i princip, inte som handlar om hästar i alla fall. Är wildbaum ett smeknamn på en ras som egentligen heter något annat?

Liknande trådar

Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: ameo
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 965
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård