T
tysk_ridponny
Vet någon vad det är för raser korsade i en tysk ridponny? har själv en så det skulle vara kul att veta!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En sanning med modifikation, det förekommer en hel del Lewitzer(skäckig tysk ponny),Dulmenponny, Wildbaum(dom liknar våra russ), samt Prewalski i tysk ridponny. Bönninger har även Haflinger, shetland, trakhene längre bak i sina ponnys stammar. Detta visar att du kan börja med ett enkelt grundmaterial och sen avla uppåt.Rodde skrev:Det är lite olika men till 80% fick vi lära oss på Asrps avelskonferans är det Welsh sek A + B samt fullbloden.
Härstammar gör även Tysk ridponny från Brittisk Ridponny! Flera stuterier har köpt in avelsmaterial från England som t.ex Bönninger stuteriet och FS stuteriet som även tagit sitt avelsmaterial från Holland (typ Power Boy)och en del fullblod som Cocky Dandas etc.
En sanning med modifikation, det förekommer en hel del Lewitzer(skäckig tysk ponny),Dulmenponny, Wildbaum(dom liknar våra russ), samt Prewalski i tysk ridponny. Bönninger har även Haflinger, shetland, trakhene längre bak i sina ponnys stammar. Detta visar att du kan börja med ett enkelt grundmaterial och sen avla uppåt.
(Vi har ett stamboksfördt ridponnysto i sverige imp från tyskland som har wildbaum/prewalski i 3:e led, och hennes son är godkänd för avel)
/Madde
Enl. min tyska kusin har stoet Carina's morfar Diamant flera inslag av Prewalski och wildbaum i sin stam. Men blir nog i 4-5 led, stoet Carina är väl mor till den godkända ridponnyhingsten Casio? Alltså finns prewalski och wildbaum i tysk ridponnyavel, samt även numer i svensk ridponnyavel, dock vet jag icke om Casio har några avkommor i sverige än.Vore kul om du kunde berätta vad det stoet heter ??? kan inte hitta något ??
peråke
Enl. min tyska kusin har stoet Carina's morfar Diamant flera inslag av Prewalski och wildbaum i sin stam. Men blir nog i 4-5 led, stoet Carina är väl mor till den godkända ridponnyhingsten Casio? Alltså finns prewalski och wildbaum i tysk ridponnyavel, samt även numer i svensk ridponnyavel, dock vet jag icke om Casio har några avkommor i sverige än.
Hingsten Nantano har prsewalski i 3:e led vilket betyder att den rasen även finns i Top Nordpol och Bodethals Notre Petite. Detta är dock inget som skulle avhålla mig från att använda en bra hingst.
För mig är det ingen skillnad om det finns prsewalski, haflinger eller okänt i 3-4:e led. Mamman till Clarach Wild Rose skulle ju kunna vara en ovanligt lyckad korsning mellan shettis och arab.
Det viktiga är för mig att hingsten förärver sig väl och ger bra avkommor inte vilka raser den innehåller.
samt Prewalski i tysk ridponny.