Tyr-avkommor..?!

J

Juvelflickan

Hejsan!
Jag vill höra allt gott och ont som ni har erfarenhet av gällande Tyr-(vom Rappenhof)avkommor?!
Har vart och tittat på en häst efter honom, så säg allt ni vet!!
Det jag undrar mest just nu är storleken.
Tacksam för svar!!

Sv: Tyr-avkommor..?!

Týravkommor brukar vara stora och högställda.
De jag känner till har haft svårt för tölten i början, antingen har de varit mycket travtaktiga eller bundna. Stora taktmässiga rörelser i skritt, trav, tölt och galopp när de hittat balansen under ryttare.

vår Tyr-avkomma är supergo och superkänslig. har aldrig varit med om så mkt nerver på en isis.
man kunde knappt komma i närheten av henne det första året.
dock är hon inte inriden än så mer kan jag inte säga.

Håller med Em76. Mitt sto e. Týr är nog över 140 hög (är 4 år) och jättetrevlig att handskas med. Hon är självständig och orädd. Högställd men lite överviktig ;) Hon är nu under inridning, vilket har gått jättebra. Skritten har alltid varit bra, övriga gångarter föll på plats när hon skoddes. Jag tror inte att hon kommer att ha svårt för bra tölt, hon är riden för kort tid för att avgöra det men jag har hört att Týr-avkommor kan vara sena med tölten.

Lycka till! :bump:

Min kompis i min gamla ridgrupp red en Týr-avkomma på Fors, nämligen Vepja på lektionen.
Henne kan man snacka om snygg, men superkänslig. Höga lyft i tölten och fina steg i de övriga gångarterna.

Nattfaradís från Wreta är ett supersto efter Týr!
Världens högst bedömda fyrgångssto :bow:
Hon tävlades på VM 2003 för island.

Vet inte så mkt om henne mer än så men hennes syster Vatnadís från Wreta är supercharmig, smart,
lättlärd och vacker både "söt-vacker" och exteriörmässigt, henne kommer man att se mkt av tror jag!

Hejsan!
Jag vill höra allt gott och ont som ni har erfarenhet av gällande Tyr-(vom Rappenhof)avkommor?!
Har vart och tittat på en häst efter honom, så säg allt ni vet!!
Det jag undrar mest just nu är storleken.
Tacksam för svar!!

Det har funnits 2 Tyr-avkommor i stallet. Båda är lite speciella i psyket, envisa, lite nerviga men ändå ganska självsäkra på nåt vis. Ena hästen har jag inte sett så mycket. Den andra har en "symaskins-tölt", snabb och ganska spänd tölt. Båda är rena 4-gångare. Medelmycket man och svans på båda hästarna. De är båda vad jag skulle kalla för medelstora islandshästar. Dvs de är nånstans runt 137-143 cm skulle jag gissa. Förmodligen ganska nära 140 cm skulle jag tro.

Lite sent nu, men hittade inte tråden förrän nu. :p :o

Det är jätte kul att läsa om andra Týr avkommor för nästan allt som ni andra skriver stämmer jätte bra in på mitt "Týr-sto" :D

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 809
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 076
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar