Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag åker till Ikea och handlar svensk mat när suget slår till. Det stillar det värsta suget.Jag fick nyligen en påse Ahlgrens julgranar som jag blev glad för, eftersom jag är löjligt förtjust i Ahlgrens bilar. Annars brukar jag mest sukta efter skumtomtar, Kung Oscars pepparkakor och julmust såhär i juletider.
Visserligen finskt, men vi hade alltid gröna kulor på godisbordet när vi firade jul. Gröna kulor har jag inte sett i någon affär här.
En Twistpåse känns ju också väldigt svensk.
Vi brukar varje år skicka ner en låda med lite allt möjligt till släktingarna i Tyskland. Typ knäckebröd, Gott/Blandat godis osv. (Och så vi får vi en likadan låda, men omvänd tillbaka).
Nu önskade de dock, förutom de typiska svenska årets runt sakerna, även "svenskt julgodis" och det har tagit totalstopp i hjärnkontoret hos oss. Vad finns det för svenskt, typiskt julgodis, som dessutom är lätt att skicka?
Jag åker till Ikea och handlar svensk mat när suget slår till. Det stillar det värsta suget.
Jag kan köpa en stor påse med hallon lakrits döskallar. Personalen tittar lite konstigt på mig när påsen ska vägas.
Jag åker till Ikea och handlar svensk mat när suget slår till. Det stillar det värsta suget.
Jag kan köpa en stor påse med hallon lakrits döskallar. Personalen tittar lite konstigt på mig när påsen ska vägas.
Haha pilutta digMen va?Har IKEA hallonlakrits dodskallar hos er?
Det har de inte har.
![]()
Visserligen finskt, men vi hade alltid gröna kulor på godisbordet när vi firade jul. Gröna kulor har jag inte sett i någon affär här.
En Twistpåse känns ju också väldigt svensk.
Det borde vara belagt med något slags straff att väcka gamla trådar såhär, men ijallajallafallJag väcker den här lite eftersom jag ska knåpa ihop något till min secret santa i Aberdeen![]()
Det borde vara belagt med något slags straff att väcka gamla trådar såhär, men ijallajallafall
- mintkyssar är ett säkert kort! Man mår illa efter att ha ätit tre, men de ska iallafall FINNAS där till jul!
https://www.ica.se/recept/enkla-mintkyssar-647863/
Den lite skitnödiga diskussionen huruvida vad som är svenskt eller inte tycker jag vi kan nonchalera och istället kan vi väl fokusera på vad vi traditionellt ofta ser relaterat till juletid och då säger jag förutom ovan nämnda mintkyssar: knäck, ischoklad, gröna marmeladkulor, kandisocker, marianne, dumle, rischoklad (vårgårdaris!), fudge, chokladtryffel, mozartkulor, weinernougat, paradis/aladdinaskar....och kilo kilovis söta clementiner.
Är det inte satsumas på julen? Clementiner är väl nu?Det borde vara belagt med något slags straff att väcka gamla trådar såhär, men ijallajallafall
- mintkyssar är ett säkert kort! Man mår illa efter att ha ätit tre, men de ska iallafall FINNAS där till jul!
https://www.ica.se/recept/enkla-mintkyssar-647863/
Den lite skitnödiga diskussionen huruvida vad som är svenskt eller inte tycker jag vi kan nonchalera och istället kan vi väl fokusera på vad vi traditionellt ofta ser relaterat till juletid och då säger jag förutom ovan nämnda mintkyssar: knäck, ischoklad, gröna marmeladkulor, kandisocker, marianne, dumle, rischoklad (vårgårdaris!), fudge, chokladtryffel, mozartkulor, weinernougat, paradis/aladdinaskar....och kilo kilovis söta clementiner.
Typ samma sak juuu. Dock är det viktigt att ha ingrid marie-äpplen vid jul.Är det inte satsumas på julen? Clementiner är väl nu?![]()
Njeeej, Satsumas brukar komma först och vara lite gröna medan Clementiner brukar komma lite senare, är mer orangea och klotrunda, sedan kommer mandarinerna som är proppfulla upp till kanten med kärnor.Är det inte satsumas på julen? Clementiner är väl nu?![]()
- Marabou pepparkakaJag väcker den här lite eftersom jag ska knåpa ihop något till min secret santa i Aberdeen![]()
Vad är glubbel?- Marabou pepparkaka
- Skumtomtar
- Mjuk pepparkaka (vanliga Annas-pepparkakor finns ibland att få tag på här så det är inte fullt så unikt längre)
- Julmust
- Pepparkaksgifflar
- Polkagrisar
- Glögg eller ännu hellre glubbel eftersom bubbel i alla dess former fortfarande är extremt trendigt här
Det hade jag skickat!Eventuellt även lussekatter/saffransbullar av något slag, men det har jag fortfarande inte hittat en (s)kotte som har vett att uppskatta här.
Jo, min sambo, men bara om han får ha sylt på
Kakor/bullar hade jag skickat frysta så de inte hinner bli torra innan de kommer fram.