Typiska "dressyrhingstar" - "hopphingstar"

alice

Trådstartare
Typiska \"dressyrhingstar\" - \"hopphingstar\"

Vet att denna fråga är "luddig", men försöker ändå. Jag undrar vilka hingstar, som är verksamma idag, som man kan säga är typiska "dressyrhingstar" och "hopphingstar". Jag ska så småningom börja leta häst (årg 98-99) nu när det är dags att sälja nuvarande. Jag är totalt insnöad vad det gäller stam o dyl. Det vore kul att få lite tips om vilka hingstar som ger vilka typer av avkommor. Vet att även hopphingstar kan ge dressyrhästar, men försök att komma med förslag.

//Alice

Re: Typiska \"dressyrhingstar\" - \"hopphingstar\"

Det är ju bara at kolla in resp hingsts tävlingsresultater, så ser du ju snabbt om det är en hopp eller dressyrhingst! :smirk: Eller menar du riktigt gammla hingster?

Feliciano, Cortez, Robin Z, Cardento, Capitol, Calvados, Landlord++++ är typiska hopphärstamningar.

Weyden, Weltmeyer, Guiness++++ är dressyr.

Tips: Hittar du en intressant häst, så kan du söka upp härstamningen på delmar. Då ser du om det är hopp/dressyr el båda. :idea:

Briar är en dressyrhingst vars avkommor verka kunna hoppa också, och dessutom har hans pappa Magini tävlat svår hoppning.

Cortez har gett många hopphästar, men också ett par i svår dressyr.

Jag tycker själv att sådana hingstar som lämnat avkommor i flera dicipliner är intressanta. Bara för att man vill ha en hopphäst behöver det ju inte betyda att man inte vill ha en häst med gång och vice versa :)

Var kollar man upp en hingsts tävlingsresultat??? Vad är delmar??? *okunnig* :crazy:

Ja, vissa hingstar är ju "klockrena", typ Cardento, Feliciano, Sack mfl mfl. Men det är ju inte bara de hingstarna som betäcker tyvärr. ;)
Nej, det var inte "gamla" hingstar jag menar eftersom då jag söker häst vill jag helst att den ska vara född -98 eller -99. Men det beror lite på...

//Alice

Självklart! Individen är ju det viktigaste. Men man kan ju ofta veta lite om förutsättningarna om man vet vad stammen "brukar" ge.

//Alice

kommer ej i håg linken, men det är en databas med massor av hingstar!

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 111
Senast: Karoliten
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
2 028
Senast: Anzzie
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 520
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar