Typ av sadel?

Jag har en allroundsadel och är väldigt nöjd med det, har haft hoppsadel förutom men när hästen växte ur den blev det en allround.
Hoppmässigt fungerar den lika bra som hoppsadeln jag hade (åtminstone på min nivå, håller mig till lätta klasser) och jag tycker att den går bra att rida dressyr i även om man nu inte får den där "extrema" dressyrsitsen.

Jag tror nog mest på en allroundsadel. Jag hade en Zaldi Jupiter innan, och den var helt ok att både rida markarbete och hoppa lite grann i!

jag skulle köpa en en hoppsadel med inte alltför stora klossar. har haft en allroundsadel själv och tyckte inte att den var bra varken att rida dressyr eller hoppa på.
nu rider jag i en kieffer donau helt underbar även att rida dressyr i.

Det funkar... Däremot är det inte så skönt att hoppa i en dressyrsadel, men SÅNT håller man ju inte på med i onödan, huvva!!! :cool: ;)

Många skillda meningar här! :D Valet står mellan en hopp eller allroundsadel. Får se vad det blir, den ska först och främst passa hästen. :)

allround.

ja tycker att det är lättare att hoppa i min allroundsadel än att rida dressyr, men ja tror att min sadel är en allround mot hopp.

vad gör du oftast? hoppar eller rider dressyr alltså? du kan ju ta det du gör mest.. alltså allround mot dressyr eller allround mot hopp..

allround moit dressyr. eller bara dressyr om du inte hoppar så högt, tycker att det är bättre att ha en sadel som stör bogbladen så lite som möjligt, många hästar trivs bättre i en dressyrsadel då de får större frihet på det sättet, så om dyu ändå inte hoppar så mkt så tycker jag att ovanstående svar e bäst. finns det förresten ingen i stallet som har en hoppsadel till en häst liknande din egen som du kan låna när du hoppar?

Det är nog smartast, var öppen för både hopp & allround, och ta den sadel som passar både dig och hästen när du hittar den :).

Jag har eget stall med bara min ridhäst och ett ettårigt shiresto så det finns ingen jag kan låna...

Jag skulle absolut rekomendera en dressyrsadel.

Det är lättare att få en bra sits i den, man sitter stadigt i skogen (djup-låg tyngdpunkt), det går att korta lädrena nåt hål för småskutt.
Hoppar man inte över 1 meter så ser jag inte att det finns någon som helst anledning till att rida i en hoppsadel.

Mvh T (som hoppade senast i går i sin dressyrsadel)

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben