Tyngd över sadeln!?

Pinkilly

Trådstartare
Jag har små funderingar på om jag skulle försöka hitta på något som jag kan hänga över sadeln på min unghäst för att det ska bli lite tyngd där.

Min 2,5 åring tycker att det är skumt när vi hänger på henne även fast vi gjort det många gånger och eftersom hon är inne i en period med mycket bus och fasoner så blir det på grund av det inga uppsittningar än heller.

Därför funderade jag om man kunde ha något som vägde en del och typ hänga över sadeln och låta ha på den studer när man går lite med henne för att hon ska vänja sig mera med tyngd på ryggen samt få mer tid att bygga lite muskler innan vi hoppar upp riktigt på henne.

Någon som har gjort något liknande??
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Har inte gjort det själv men har sett det, inget jag skulle rekommendera... :crazy:

Risken är mycket stor att grejen du hänger på inte sitter fast ordentligt så att den hamnar snett eller ramlar av och då skrämmer henne så att du får ett jättejobb med att arbeta bort även den rädslan.

Du har ju en finfin testpilot i stallet, hon har vanan inne :bump: Lägg på charmen och be henne fortsätta att hjälpa dig så som ni gör nu.

Passa på att hänga på henne i boxen, kläng när du borstar, stå på pall och kläng över henne, vifta med armarna, hoppa lite på pallen osv så att hon blir van vid allt knasigt som du kan komma på.

Se till att rasta av henne ordentligt innan du sitter upp första gången, löshoppa, longera, lösgaloppera, tömkör eller nåt sånt så att hon är ganska trött.

Lycka till!
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Det är ganska stor skillnad på att bära "dödvikt" och en levande människa, så jag tror inte att man tjänar så mycket på att göra så. Plus risken att det går snett, som ovanstående skrev.

Jag har klängt ganska mycket på Elvira i stallgången för att förbereda henne, typ gjort "uppsittningsrörelser" där jag lyfter benet/knäet upp över sidan av ryggen på henne, hängt tungt över henne och lutat mig över halsen och viftat med armarna i lagom ryttarhöjd så att hon ska vänja sig vi att det rör sig i den delen av synfältet.

Tänker prova i ridhuset någon dag, och sedan (beroende på mattes form...:angel: ) har jag tänkt hoppa upp "på riktigt" på nyårsdagen. Har lovat att inte sitta upp förrän efter nyår, så...;)
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

*kl*

Tror det blir mkt svårt att hitta ngt som ligger exakt rakt över oavsett skutt hästen gör så jag skulle inte testa själv.

Förutom alla bra tips du fått ovan i tråden så tipsar jag om att hänga barbacka. Tycker det blir mkt bekvämare både för häst o ryttare och mindre "häng o kläng" vilket brukar störa dem mer än om man bara ligger still.

Hängde på min i stllgången först, vi hade helt enkelt tråkigt ngra mörka fredagskvällar när jag kommit hem från pluggstan. Klängde o "slog" mkt på hela honom och spec magen som han varit mkt reserverad med innan och stod på pall o gjore samma grejer. Tillslut så skuttade jag lite mer o låg över honom helt o fortsatte slå lite på rukpan o magen o lät honom nosa på mina skor osv som vanligt. Både med honom bunden o lös.

Gjorde väl så två-tre gånger tills han inte längre reagerade på mintt klängande o på att ha ngt tungt på ryggen. Då tog jag mamma till hjälp o hängde på honom ute o gick en sväng runt gräsmattan. Då gäller det att hänga mitt över annars glider man av direkt :D Tycker dock det är positiv, hästen behöver bära mig snett och då brukar den inte bry sig så mkt. Det är oftast när man åker på sned som de börjar skutta åt sidan och då är det bara att hoppa av o göra om direkt.

Samma runda som jag hängde ute första gången (dvs efter ett varv på gräsmattan) så satt jag upp. Känns onödigt att hänga mkt om hästen väl gått en liten bit ok. Har inte haft ngn häst som blivit bättre av mkt hängande, snarare sämre. Eftersom min pojk var så van vid saker i ryttarhöjd (från gången, från handhästningen o från allt hoppande i skuttande runt honom när vi lett o tömkört) satt jag bara lite framåt första minuten när han fick nosa o titta sedan satt jag rakt upp o vi red ut en sväng. Mamma var med en gång till o ledde men sitter jag upp o rider ut själv.
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Jag tror inte på det heller. Jag tror inte det är tyngden i sig, utan att hon är osäker på vad ni gör i största allmänhet.

det ska inte vara ngra som helst problem med en unghäst bara man tar det lugnt och gör det i lämpliga miljöer, lämpliga tillfällen, och pö om pö, om det är en häst som reagerar lite.

Mina har jag hängt på tex vid borstning i stallgången eller boxen, dvs börjat med att luta mig mot, sen hängt liten stund med hjälp av ngn som puttar upp en lite så man kommer upp att hänga. korta korta stunder under stillastående till att börja med. sedan ute vid hand.

ta det bara lugnt och om hästen är busig/svårhanterlig i övrig hantering i en period så är det inte läge att hänga, då är det bättre att ta en mental vilopaus och hantera mera från marken och få bort de hanterings problemen isåfall.
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Tack för era synpunkter! Jo jag har också funderat på det där om det kan bli tokigt och så och jag tycker ju att ni resonerar på ett vettigt sätt. Det var något som slog mig och jag var intresserad av om någon annan hade gjort så. Men då fortsätter jag nog som jag gjort hittils och låter det ta sin tid.
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Hej, jag måste gå imot strömmen lite. Jag har en häst som har tendens åt sadeltvång och hade också problem med att hänga på honom. Fick då tipset att ta en overall som fylldes med blött hösigage (för tyngdens skull) och sedan sattesd den fast hängande på hästen. Vi satte fast ena arbet i sadelgjorden på den ena sidan och ena benet på den andra sidan. Min häst bockade och sparkade utav bara f*n under lågra varv på longerlinan (vi var i ridhus!) men efter ett par dagar så brydde han sig inte längra och var då betydligt mycket lugnare att hänga på! Bind ordentligt bara och sätt gärna ett band runt sadeln (Tunneln som blir mot ryggen) och trä över ryggen på dockan. Hästen får inte bort den hur mycket den än bockar och försöker och lär sig att det inte är farligt och totlt meningslöst! Hon jag fick tipset av hade gjort den med en häst som ansågs som "omöjlig" men det tog någon månad för henne att vänja sig, men det gick! Lycka till och var försiktig!!!;)
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Du har inte sett en häst få spelet under dödvikt förstår jag.

Får hästen verkligen spel så sitter ingen sadel med dödvikt kvar. Inte heller packsadlar med packlårar på vardera sidan, trots gjord, flankgjord, brösta och baksele.

Allt ligger på backen. I "bästa" fall hänger sadeln eller packsadeln kvar vid skapet under hästen.

Grattis till att sadla den unghästen igen.

En redan sadelvand, "broken" häst brukar bara vara att sela om.

/P Döben
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Fast målet om man alls har några val med att ryttarvänja en unghäst är väl knappast att den ska få spel och sen upptäcka att det är lönlöst. det föder knappast en glad och trygg unghäst som utgångsläge anser jag.
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Jag undrar då vad som händer om hästen inte står still tillräckligt länge att du inte hinner knyta fast allt så bra som du tänkt. Får hästen spel av tyngden så väntar den knappast snällt fem minuter tills matte spänt fast allt enligt konstens alla regler... :crazy: I bästa fall hinner du förankra på ena sidan och vad händer då när den "panikar"?
Nä, har sett metoden en gång med förödande resultat och skulle aldrig testa själv!!
Bättre då att förtsätta i lugn och ro med kläng och yviga rörelser.
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Jag bara ett tips som fungerat vid ett flertalet gånger, de har dock stått stilla och inte tyckt att det varit "farligt" förren det var dax att gå. Hur som det var bara ett tips och passar inte alla, så klart. För den delen går det utmärkt att börja i boxen...
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Dö vikt tycker jag làter farlig, som nàgon skrev stàr hästen stilla?

Om du har jobbat hästen ordentligt innan du sitter upp, lös och i longerlina sà ska den ju inte reagera.

Först ska den ha accepterat sadel stà stilla och ha accepterat en hoppanes och stutsande människa pà bàda sidor, att man slänger och gör ljud med stigbyglar och sadel, slà med stigbyglarna (inte hästen dà) och dunka pà sadeln, När du kan göra allt det sà hàller nàgon i hästen sà den stàr still och en annan person hänger pà hästen. Den ska stà stilla, klappa den och färdig Nàsta gàng gör man samma prossedur, och om hästen accepterar det stillastàende och lungn sätter man ena foten i stigbygeln och ställer sig sakta upp i sadeln, accepterar hästen det kan man svinga över bennet och hela tiden ha bennet mott hästen om hästen inte accepterar det är det bara att backa nàgra steg.

Sen sitter man upp, accepterar hästen det kan man ta nàgra steg osv. Det är alldeles onödigt att gà för fort fram el inte göra det ordentligt sà att hästen börjar att bocka runt eller gà runt när man ska sitta upp, dà màste man ju lära den att stà stilla senare och det äR ju bara jobbigt. El sà har hästen redan fràn början lärt sig en dàlig ovanna, bocka. Hästar kommer ihàg.

oj det vart ett làngt inlägg.
 
Sv: Tyngd över sadeln!?

Hej! jag har redan lagt iden på hyllan, det var bara en fundering jag har. Men det var inte för att jag är rädd att hon ska slänga av oss utan för att hon har svårt att veta vart hon ska göra av tyngden när vi hänger, alltså för att man ska kunna träna mer på att ha tyngd på henne och att hon ska bli van med det. Annars, går det fint när vi hänger på henne och hon reagerar inget vid hopp och yviga rörelser alls.

Men jag har bestämt att hon får mer tid på sig att säkta lära sig ta hand om tyngden där uppe istället för nått experiment som man inte vet om hur det slutar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 659
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp