tylltyg som insektnät?

muppia

Trådstartare
Jag hade tänkt sy ihop en gardin/draperi till altandörren som är genomskinligt men skyddar mot insekter, så vi slipper ha in insekter i huset, men det är dyrt o köpa färdiga nät för just mot insekter...

Funkar då tylltyg då tror ni?

Sv: tylltyg som insektnät?

Klart det gör, vi hade det som mygnät i båten när jag var liten - en orange som sig borde då :p

Har sytt flera sådan inte riktigt tyll utan polyestergardiner, som är som myggnät, de håller bättre än tyll som är väldigt känsligt för revor.
Kolla med föräldrar eller mor/farföräldrar vad de har i sina gömmor.
Jag brukar sy in 3-4 rader av blyband i fållen för att de ska hänga nere.

Blyband, smart!

Tylltyget är alltså ömtålig, fast om det är ett billigt tyg så gör det inget om jag får sy en ny efter en säsong, och jag kan ju återanvända blybandet.

Jag hittade inte något genomskinligt polyester eller som ser ut som tyll, dvs lite lätt genomskinlig, finns sådana? Vart köper du? Pris?

Gå in på en någorlunda välsorterad tygaffär och tala om att du vill ha ett tyg som ser ut som ett myggnät det brukar funka.
Berättar du vad du ska ha det till så vet de nog.
Tyll är väldigt känsligt för revor därför funkar det inte så bra speciellt i en dörröppning där man ofta drar och "sliter" i tyget.
Kom på en sak till, har du några secondhand-butiker i närheten, där kan du säkert hitta något billigt.

Vad menar du med färdiga nät?

Jag köpte myggnät på metervara i bygghandeln. 19 kr/metern. Minns inte hur breda de var men rätt rejält breda.

Sen kan man ju bygga en ram och göra en nätdött, eller bara sy/smälta ihop kanterna och sätta i en tyngd längst ner så det blir draperi.

Alltså färdigsytt och behandlat myggnät att köpa. Jag är inte ute efter något behandlat nät eftersom det är onödigt eftersom nätet ska ju stoppa.

Har funderat på nätram men vill inte ha nätdörrar, ser så fult ut, bättre med nån slags draperi så det ser lite romantiskt ut. Jag är ute efter både funktion och utseende.

Antar att nät på bygg är lite styvt och passar inte som gardin?

mimmipigg - tack det ska jag göra, får se när jag hinner förbi nån tygaffär, ska upp till Stockholm nästa vecka, kan nog hitta en och annan second handbutik också ;)

Finns i alla möjliga rutstorlekar och 'styvheter'. De jag har i fönstret är mjukt som ett lakan ungefär.

Men vill du ha utseende med kan ju tyll funka bättre =)

Nä, specifikt tyll är inte vad jag är ute efter, men det ska vara snyggt och praktiskt, ett vanligt nät som är som ett vanligt tyg kan man ju ha som draperi.

Jag tänkte mig nåt liknande
249326-gardin.jpg

Sådär romantiskt ;)

Har du kollat in jotex? Tycker mig sett att de har... Har själv haft funderingar på att bara köpa en sån gardin och klistra på kardborreband och duktyngder längst ned, men nu är jag mer inne på att ha en tunn gardinstång ovanför dörren. Skulle vara så skönt att slippa flugor och getingar, men kan inte ha dörr då jag har två hundar och en bebis som går ut och in hela tiden. :)

Inte för att förstöra planen, men gardin för dörren har vi haft. Och det blir mindre flugor det blir det - men många nog ändå. tyget fladdrar i minsta vind, hamnar på sniskan osv.

Så omlott eller tyngder (som inte kan trassla in sig) är nästan ett måste iaf om det är mycket flugor.

Liknande trådar

Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: Luzzan
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 944
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka