Tyglar vid hoppning

Sv: Tyglar vid hoppning

Gummityglar klart favoriten pga av att dom glider inte ur händerna.

släta läder tyglar med stroppar.redigt mjuka och sköna att hålla i.:D love them!!!!(stavning??)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har kantflätade, tyglar helt i läder med stoppar och släta, smala lädertyglar med gummi på insidan (huntertyglar).

Min absoluta favorit är de med gummit på insidan! Bäst grepp, skönast att hålla i och riktigt snygga också! :love:

Diana

Jag har gummityglar och tycker det är bra.
Dock blir de väldigt hala när de blir blöta.

Jag rider med gummityglar när jag hoppar.
Inte "vanliga" då utan dom som är helt släta och väldigt tunna. Dom är skitbra! blir inte hala när det regnar och ligger bra i mina små händer :love:

Hatar dom breda vanliga med "ploppar" på :crazy:

*kl*

Jag har släta gummityglar, alltså utan "ploppar" på. Smidiga, tunna och sköna.

Använder oftast gummityglar. Ibland smala lädertyglar, men det är inte ofta. Blir så himla "glidigt" ;)

Har tjocka gummityglar "galopptyglar". Skulle inte kunna tänka mig några andra tyglar vid hoppning/terrängritt. Superbra fäste och bekväma. Enda nackdelen är att de blir hala vid regn, men de blir väl de flesta tyglar som är av läder eller gummi. :(
Är så van vid mina gummityglar att jag tycker det känns konstigt att hoppa med lädertyglar!

Har vanliga gummityglar, som vi all annan ridning. Tycker dem ger bäst fäste, förrutom vid regn då.

Hoppar med gummityglar. Ska vara som galopptyglar, tjocka och breda. Annars rider jag med ett par lädertyglar med stoppar "inuti".

Jag har förälskat mig i mina underbara vävribbtyglar! :love: Har provat att gå tillbaka till mina gummityglar, men jag tycker jag förlorar lite känsla med dom. Mina vävribbtyglar är otroligt mjuka (ända sen starten!) och har tätsittande mjuka stoppar. Har svårt att rida med andra tyglar idag.

Vävribbtyglarna är också det enda som fungerar på min svettiga häst! ;) Hon svettas så mycket ibland att både gummityglar och lädertyglar blir snorhala.

//Alice

Jag hatar att rida med handskar :o, tycker att jag förlorar för mkt känsla och finlir i kontakten med hästens mun då. Kanske borde lära mig att rida även med handskar :angel:

Jag kan inte rida utan. Tycker att handskar ger mer känsla eftersom man då inte behöver hålla så hårt i tyglarna.:D

Tunna gummityglar. Är det enda jag kan rida med utan att få skav:D Dock blir det läderyglar med stroppar om det regnar ute på tävling.

På nått träns sitter även lädertyglar med gummi på insidan.

Jag kan inte rida utan. Tycker att handskar ger mer känsla eftersom man då inte behöver hålla så hårt i tyglarna.:D

Men..... Man måste ju hålla hårdare MED handskar ju, för att hålla både handskar och tyglar på plats. Utan handskar behöver man knappt hålla i tyglarna alls, de ligger så snällt i handen iaf. ;)

Jag har odlat valkar i händerna på strategiska ställen.:D
Aldrig lyckats få skav av några sorters tyglar.

Om man måste hålla håradre i tyglarna för att hålla handskarna på plats har man förstora handskar;)

...och tar man en storlek mindre på handskarna så måste man klippa av fingrarna för att få plats i handskarna :D Känns inte som något frestande alternativ :angel:

Jag har väldigt svårt att hitta handskar som passar öht, har långa fingrar i förhållande till storleken på händer

Jag håller mig till älgens strategi, odlar valkar. ;) Dock har jag en bit kvar till att slippa skav, eftersom jag haft totalt riduppehåll i 2½år

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 891
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka