Tyglar vid hoppning

Equilina

Trådstartare
Vad har ni för tyglar när ni hoppar? Nu menar jag inte märken, färg osv utan vilken typ av tyglar.

På mina hoppträns sitter det övervägande gummityglar eller släta lädertyglar.

Sv: Tyglar vid hoppning

Jag gillar kantflätade tyglar. Bra grepp, men inte för tjocka att ha i handen. Annars gillar jag tunna tyglar med invävda gummitrådar. Ger lite bättre grepp tex vid regn.

jag har vanliga gummityglar men de är en lite smalare variant.

Hade förut sånna med gummi på insidan, men på de så började gummit lossna efter ett tag.

jag använder bara gummityglar av olika tjocklek, föredrar lite tjockare men nu sneast blev det ett par smalare.

Smala lädertyglar med gummi på insidan är helt klart mina favoriter

Samma här.

Sen gillar jag de som har gummit inflätat i själva tyglarna. Det är precis som vanliga tyglar med stoppar fast de har bättre grepp.

Sen klarar jag inte av något med de här stopparna på. Får fruktansvärt ont i händerna efter dem.

Jag har såna med gummiväv på det tränset jag rider med allra oftast. De är skitbra på min häst som kan smyga till sig längre tyglar med stor listighet.
På de andra tränsen har jag vanliga gummityglar och ett par släta i läder.

Just nu har jag ett par tunna smala gummityglar från GG och ett par lite tjockare märkeslösa.

Jag använder uteslutande såna tunna tyglar med invävda gummitrådar. Tycker inte om att rida med några andra.

rider bara med gummityglar. kan typ inte ha nåt annat :p klart skönast iaf!

knapplånar mig själv

Ni som rider med tyglar med invävda gummitrådar i: Tycker inte ni att de har "vassa" kanter? Det har iaf jag upplevt med de jag använt, att de nästan skär in och skaver mellan fingrarna :crazy:
Tycker om greppet på de tyglarna, men de är alldeles för obekväma att hålla i för min smak.

knapplånar mig själv

Ni som rider med tyglar med invävda gummitrådar i: Tycker inte ni att de har "vassa" kanter? Det har iaf jag upplevt med de jag använt, att de nästan skär in och skaver mellan fingrarna :crazy:
Tycker om greppet på de tyglarna, men de är alldeles för obekväma att hålla i för min smak.

Jag har ett par sådana tyglar, och just pga den anledningen är handskar ett måste.

Jag har ett par sådana tyglar, och just pga den anledningen är handskar ett måste.

Jag hatar att rida med handskar :o, tycker att jag förlorar för mkt känsla och finlir i kontakten med hästens mun då. Kanske borde lära mig att rida även med handskar :angel:

Hehe, jag kan knappt rida utan dem, inte ens på gummi- och släta lädertyglar utan att skavas sönder. Känsliga händer!

Har ett par flätade lädertyglar. Funkar bra, och är inte för tjocka eller för smala;) får ett bra grepp också.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 891
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka