Tyglar med extra tung ände

alazzi

Trådstartare
Köpte att par tyglar av en i stallet som är så att de har dubbelt läder längst ut så att de blir väldigt tunga. Fick ett bra pris på tyglarna och tänkte att det kan vara bra att ha. Men vad är det tänkt att användas till egentligen? Tyglarna är ganska tjocka. Någon som förstår vad jag menar? Märket är Weaver så det är ju ett kvalitetsmärke. Någon som rider med såna tyglar?

Sv: Tyglar med extra tung ände

Köpte att par tyglar av en i stallet som är så att de har dubbelt läder längst ut så att de blir väldigt tunga. Fick ett bra pris på tyglarna och tänkte att det kan vara bra att ha. Men vad är det tänkt att användas till egentligen? Tyglarna är ganska tjocka. Någon som förstår vad jag menar? Märket är Weaver så det är ju ett kvalitetsmärke. Någon som rider med såna tyglar?

Jag har mycket utrustning från detta företag. Jag tycker gör mycket trevliga produkter och kan rekomendera dessa å det varmaste.

Beträffande tyglarnas tjocklek så beror detta på att huden är tjockare uppe vid nacken. Därför den ökade tjockleken. Tyglarna från Weaver kommer från samma djur och är utskruna bredvid varandra eller hur jag ska förklara det. Detta för att man ska få samma tjocklekar på båda tyglarna.

Att den tjockare änden är i ytterändan på tyglarna antar jag beror på att man får en bättre balans i tyglarna och att de hänger tungt neråt.

Jag har helst sådana tyglar. Tycker de blir mycket mer stabila och jag får bättre kontroll. Avskyr sladdriga tyglar ;)

Tack för svar!

Du tycker inte att det blir för tungt i handen efter ett tag? Min stallkompis sålde tyglarna eftersom hon tyckte att det var för tungt med dem. Men hon är en späd tjej med små fina händer. Jag har provridit med tyglarna och tyckte att de kändes bra, men jag funderar på om det kommer att kännas tungt om man rider ett riktigt långt pass.

Red på enhandsfattning. Kan tänka mig att känslan är annorlunda om man rider på två händer

Nu rider jag ju bara på enhandsfattning ibland för att variera men jag har aldrig märkt av att det känns tungt :)

Min kompis köpte ett par extra tunga tyglar på en mässa. Där sa dom att man använde de tyglarna till utbildning till bland annat unghästar eller om man skall skola om en häst. Eftersom de är tyngre hamnar inte bettet på sin rätta plats, hästen måste då plocka upp bettet och suga fast det där den själv tycker det är bekvämt! Den förklaringen fick jag till varför tyglarna var så tunga. Jag har ridit hennes häst många gånger med dom tyglarna, och det är stor skillnad när man rider honom med tunga respektive lättare tyglar ;)

fast dessa tyglar vi pratar om nu är bara tyngre i ändarna. Ändarna (de sista ca 30 cm) på tyglarna är ungefär dubbelt så tjocka som resten av tyglarna. Det är alltså inte extra tjocka och tunga tyglar hela vägen som sådana du nämner :)

Nu har jag ridit en del med dessa tyglar och det är en helt annan känsla än mina övriga tyglar som är smalare. På stång och enhandsfattning är det ju ett plus att det finns lite tyngd.

Jag hade såna tyglar, de var tyngre överlag än andra tyglar jag testat. Men det jag älskade med dem var att de gav så mycket i eftergiften. Jag och min häst älskade dessa tyglar. Good buy!

Anledningen till att tyglarna är kraftiga i änden är precis som någon nämt ovan att dom skall falla ner och stabilisera, detta för att det inte skall flaxa upp och störa hästen när hästen jobbar i ex cutting, jag har sett tyglar flaxa upp för att de inte ör tillräckligt tunga och slå till hästen i ansiktet och hästen har då tappat fokus och tappat kon och får penalty för det.
Alltså behövs tyngden i tyglarna för att de skall hålla en låg position.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 171
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 016
Utrustning Jag är ute efter ett par bra och sköna tyglar. Dom två sista gångerna som jag har köpt så har tyglarna töjt sig. Dom sista töjde sig...
Svar
13
· Visningar
1 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka