Tygeltag över manken

C

Carmenzita

Använder ni er någonsin av tygeltag över manken? (dvs korsande) När och varför resp varför inte?

Har hört lite olika filosofier kring korsande tygeltags vara eller icke vara, vore intressant att höra era åsikter.

Sv: Tygeltag över manken

Det är ett mycket bra tygeltag när man vill stoppa en skenande häst. Det används mycket av jockeys på galoppörer.

Jag använder mig av det ibland om jag rider en häst som tenderar att välta inåt på innerbogen och falla inåt i volten. Speciellt i galoppen. På så sätt kan jag räta upp hästens innerbog och samtidigt lyfta ut den på spåret igen. Detta gör jag med något hög innerhand och breddad ytterhand. Ett knep jag lärde mig av en westerntränare som har visat sig fungera superbra!

Men tar du verkligen handen över manken då? Du tar inte med dig manken med tygeln så att handen aldrig hamnar förbi manken?

Använder mej en hel del av trängande tygeltag men korsar sällan manken. Få hästar behöver så "stora" signaler. Har fått lära mej att alltid rikta tygeltag mot min egen kropp (inte utanför) för det är enbart då man får önskad effekt, och visst är min erfarenhet densamma.

Min tanke är ju att hästen alltid ska följa ryttaren -och tyglarna, så väl att handen alltid är mitt över manken, men det är idealet :).

Jag använder det nog som du tänker. Flyttar båda händerna åt det håll jag vill ha hästens framdel men det är inte meningen att ytterhanden skall korsa manken utan den skall ta med sig manken.

Jo, jag tar handen över hanken och över till yttersidan ibland. Det händer inte ofta men det händer.

Japp. Aldrig i skritt dock (gör jag det så är det av misstag) men ofta i ökad tölt på islänningar (perfekt tygeltag för att i hög fart balansera upp bogen lite) och på travaren jag rider så ska jag göra det i trav på volt, inte hänga kvar i ett korsande tygeltag utan mer ta med mig manken in, ta med mig manken in, ge impulser liksom.
En bra tumregel att gå efter är att ett sådant tygeltag fyller endast en funktion i lite högre fart där balansen inte klarar av att vara konstant utan är väldigt rörlig. Gåt hästen emot ett sånt tygeltag så ta inte om det, korrigera först upp det värsta med resten av dig och pröva sen igen. Häng inte kvar i det, det är ett kort pulserande tygeltag.

Carmenzita skrev:
Använder ni er någonsin av tygeltag över manken? (dvs korsande) När och varför resp varför inte?

Har hört lite olika filosofier kring korsande tygeltags vara eller icke vara, vore intressant att höra era åsikter.

Aldrig korsar jag innertygeln över till ytter! (tabu)

Men däremot tar jag gärna ytter och lägger över på inner - förbereder på detta sätt för enhandsfattning.

Jag använder det varje gång jag rider, men bara åt ett håll...

Det är nämligen så att när jag skrittar fram kallblodstravaren jag rider och börjar komma till "böj vänster" är "tygel mot halsen strax framför manken" en hjälp som genast ger i alla fall nästan det jag vill. Jag får upprepa det 1-3 ggr, sedan fungerar "vanlig ridning".

Jag har försökt ett antal normalare varianter men får oftast en häst som går emot och tränger före med bogen eller möjligen häst som viker i bogen (med rak hals och rygg)tills jag "puttar rätt" bogen med tygeln.

Jag har inte provat i trav, för de gånger han då börjat tränga med bogen har han samtidigt kört upp huvudet och "trampat symaskin" och då är det i alla fall läge att gå tillbaka till skritt på lång tygel och låta hjärnan svalna...

Varför är det tabu enligt ditt sätt att se?

Carmenzita skrev:
Varför är det tabu enligt ditt sätt att se?

Tja,

Då låser man ju "dörren" för hästen.. Alltså om du vill att hästen ska böja sig inåt på volten/spåret måste ju den inre tygeln vara öppen så att hästen får lov att böja inåt. När du korsar över tygeln, trycker du ju dels halsen åt fel håll, dvs utåt, och du drar/bildar ett tryck i munnen som nästan säger att kontakten ska vara på inner vilket kan bli mycket missvisande eller konfunderande för hästen.

För mig är det väldigt enkelt: Kontakten på yttertygeln, (öppna inner om det behövs/eller höj den), annars bara lägg på ytter för att skapa rätt böjning. Använd dina ben och sits för att räta upp, lyfta och flytta.

Du skriver att du ibland flyttar över ytterhanden för att förbereda ridning på en hand, men aldrig innerhanden. Detta får mig att inse att jag är skamligt okunnig om hjälpgivningen vid enhadsfattning. Grundläget är väl tyglarna i vänstar hand och handen mitt över manken? Men hur gör man sedan vid böjning åt höger resp vänster? Jag är med på att man kan böja svänga osv utan att använda tyglarna, men om man böjer vänster och inte går med med handen (över mankammen) så kan man kompensera den längre yttersidan genom att föra fram handen, men då låter man alltså innertygeln "hänga mera fritt" när innerdsidan kortas + att handen förs fram?

Ja... jag vet inte riktigt vad du menar... Men de tränare jag ridit för (inga givna barocktränare men dock iberiska tränare som dagligen tränar hästar i skolan över mark ...lite skryt men det är sant..) säger att man hjälper böjningen fram (om inte enbart sits kan göra det) med att lägga yttertygeln mot yttersidan på halsen (OBS absolut inte dra.. bara lägga den mot) Om man lär hästen detta från början, genom att aldrig ta den inre tygeln annat än inåt har man mycket hjälp när man börjar rida på en hand.

Alltså du böjer halsen på hästen inåt med att låta yttertygeln vila på yttersidan. Ditt ytterben något bakåtställt formar sedan böjningen bak, och ditt inre ben något framåtställt stoppar så det inte blir för mycket snurr, och dina axlar ska vara exakt ovanför hästens "axlar". Det är samma sak om du rider på en jättevolt eller gör en öppna eller sluta...Man bara sjusterar läget på hjälperna beroende på böjningen av hästen. Den yttre sidan formar och den inre stoppar...Jag vet att jag skrev att jag ibland höjer innerhanden men det ska inte behövas.....dock rider jag med ganska hög hand ändå..det funkar bra för mig..

Jag vet att spännet på tygeln alltid måste ligga till höger - men inte att man alltid rider på vänster hand.. Om man är vänsterhänt då? Då måste man väl få rida på höger hand...hur ska man annars kunna arbeta?

Jag känner ibland att man så gärna vill komplicera ridningen - det är egentligen jättelätt att rida! (ska jag säga som har massvis med problem.. bla att jag ibland av rädsla drar i munnen på min kuse och det hatar han och reagerar därefter) Men det är som en rytm liksom, som man måste lära sig..

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 132
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 367
Senast: manda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II