Tygelproblem!!

A

Alyssa

Vad heter tyglarna som man har i en del koklasser, de sitter ihop o avslutas med en "ände"! Är det någon enda liten person som kan hjälpa mig med detta!!! :bow: :bow:

Sv: Tygelproblem!!

JAAAAA......DET HETER DET JU.....:banana: :banana:

Vilka klasser får man använda det i?? :confused:

Har funderat på att skaffa det nu när jag rider med två tyglar för att göra det lättare för mig!
Menar alltså att jag använder combi.

Romal används väl bara på stångbett, dvs du måste rida på en hand. Typ hålla i tyglarna som du håller ett tänt ljus?? Om möjligt ännu svårare än att ha vanliga tyglar om jag fattat det rätt??

Hola igen,

I alla klasser.
Dock är det så att du bara får rida på en hand med romalen (utom i vissa timed events) så det är ju det som styr, per automatik även valet av bett oxå.

mvh Eva

JÄTTETACK för era svar!! :bow:

Ja, håller på att introducera stångbett. Rider alltså nu med ett bett som man har både stång o vanligt. Alltså rider jag inte hela tiden med stång...Men det är lite besvärligt att ha två tvådelade tyglar att hålla reda på! :smirk: Jag lägger ju ner det ena paret, o knyter då ihop tygelparet jag inte anv. Har inte kommit på någon bra lösning...:crazy:
Så då tänkte jag att man kanske kunde ha romal istället? :confused:

Hur gör ni??

Hola igen,

Ett hett tips, lägg ner dina Romalfunderingar...(om du inte har för avsikt att använda den i en framtid). En schysst romal kostar väl en tusenlapp...
Köp istället två vanliga engelska tyglar för hundringen styck. Då grinar du inte när du inte behöver använda lösningen med dubbla tyglar längre.

mvh Eva

Tycker de engelska är så korta! Köpte faktiskt engelska att prova med, men tycker inte att jag kan ge efter så mycket som jag vill...:crazy:

Är det bara för pengarnas skull som ni tycker att jag ska strunta i det eller finns det fler nackdelar???

Hola,

Romalen är ju lika kort den. Som de engelska. Har du köpt full?

Personligen är jag lite snål att köpa ett par dyra tyglar som jag med all sannolikhet inte kommer att använda till något annat. Skulle jag nödat behöva använda två tyglar så skulle jag använda rep av lämplig tjocklek och längd. Med det är jag det...

mvh Eva

Det finns billiga engelska tyglar på börjes. De i full storlek är så pass långa att du kan rida på hängande tygel om du vill. De är helt ok i kvaliteten och är betydligt enklare att rida med än delade tyglar nu när du har dubbla.

Hejsan, skicka mig ett PM så får du tipps på ett företag här i Sverige som säljer fina ROMAL TYGLAR för 298 kr !:idea:

Om ni beställer ett par romaltyglar PM a mig och berätta om de var fina. Så beställer jag ett par också. Bra att ni kan prova dem först.:angel:

Tror faktiskt att jag provar o köper dom! Såg fina ut! :)

Glömm inte att berätta om du blev nöjd me dem:)

Hola,

Romalen är ju lika kort den. Som de engelska. Har du köpt full?

mvh Eva
Till romaltyglarna är det sed att använda romalkedjor ( slobber chains) som är ungefär 30 cm långa. Det är därför romaltyglarna är så korta. Kännedom om att använda kedjorna till romalen är inte alltför spridd här, så därför sitter folk o rider med på tok för korta romaltyglar. De här romalkedjorna har två syften, dels så sölar hästen inte ner råhudstyglarna, dels så ger de en väldigt snabb eftergift. Så var det med den saken!
http://www.outwestsaddlery.com/html/rein_chains_slobber_straps.html

Hejsan, skicka mig ett PM så får du tipps på ett företag här i Sverige som säljer fina ROMAL TYGLAR för 298 kr !:idea:
Romaltyglar i den prisklassen är bortkastade pengar. Har köpt ett par bara för att se vad det var, o tror mej veta vilket företag du menar( h..... r....... ???. ) Köp inte! bortkastade pengar!

Snygga kedjor, men usch va dyra...

Ps Han har tyglar för 998:- oxå, om man hellre vill ha det...
För du menade väll WHC....det var ju där den där billiga bosalen fanns oxå...;)

Jag tror inte moderator blir förb om vi skriver namn på företag som redan har reklam på Buke, när det sätts in den ena utlänska länken efter den andra, utan att de reagerat...

Om länken tas bort eller ej beror nog lite på om inlägget blir anmält eller ej. Vad jag har förstått så är namnen till stora hästbutiker ok att skriva ut eftersom de inte förknippas med en privatperson. Så skriv lugnt ut Hööks och Börjes. Däremot är det tveksamt när en liten butik ägs av en privatperson, såna inlägg kan tas bort.

Till romaltyglarna är det sed att använda romalkedjor ( slobber chains) som är ungefär 30 cm långa. Det är därför romaltyglarna är så korta. Kännedom om att använda kedjorna till romalen är inte alltför spridd här, så därför sitter folk o rider med på tok för korta romaltyglar. De här romalkedjorna har två syften, dels så sölar hästen inte ner råhudstyglarna, dels så ger de en väldigt snabb eftergift. Så var det med den saken!

Ehhh!???! Du behöver ju inte "avhyvla" mig för att du inte anser att folk har kunskap kring romalanvändande.

Det var inte hur man använder romalen i Sverige som diskuterades. mera längden på Engelska tyglar som TS skulle kunna använda i stället...

mvh Eva

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 931
Övr. Djur Har en avlivning bokad imorgon för min kaninhona som är sju år. Han har en snabbväxande böld i ena kinden och vet vill inte operera pga...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: DarkInNight
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 122
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar