Tygblöjefrågor ...

Calazirya

Trådstartare
Tjingeling ..

Tänkte höra mig för med er som använder tygblöjor om hur det fungerar?

Vad behöver man och vad ska man tänka på?

Ja skriv allt som kan tillföra något ( och lite till ) :laugh:

Vi är mycket intresserade av att köra med tygblöjor och vill ha lite mer kött på benen, vet att det finns några tygblöjeanvändare här :)

/ C

Sv: Tygblöjefrågor ...

Du behöver en ....bebis, tvättmaskin och... blöjor :D Nä skämt åsido, jag använder tygblöjor på min nyfödda. VAd undrar du?:p

Bebis ligger i magen och tvättmaskinen står på toaletten :p

Ja men som det står i inlägget: vad behöver man i tygblöjeväg alltså och hur det fungerar mest allmänt.

Hur gör du med bajsblöjor och hur ofta tvättar man osv ...

Det finns rätt mycket info att hitta om man googlar. :) Även många webbshoppar.

Finns flera olika varianter:
Vikblöja + blöjbyxa
Formsydd + blöjbyxa
Pocketblöja
AIO(All-in-one)blöja

Tror det var alla?

Vi har provat några pocketblöjor och gillar det. :) Men vi kör inte på heltid än.

Ah okej, tänkte bara att man kunde få lite mer info ( kunna fråga och få svar ) om man skapar en tråd här på buke också :)

Men då googlar jag iväg....

Det finns rätt mycket info att hitta om man googlar. :) Även många webbshoppar.

Finns flera olika varianter:
Vikblöja + blöjbyxa
Formsydd + blöjbyxa
Pocketblöja
AIO(All-in-one)blöja

Tror det var alla?

Vi har provat några pocketblöjor och gillar det. :) Men vi kör inte på heltid än.

Oj, en helt ny värld att sätta sig in i.
Vi skulle vilja ha en luftig tygblöja att använda när lillen är röd i rumpan, nu knyter vi en handduk runt honom och fäster med en hårsnodd. :D Och det rinner ju såklart igenom men vad gör det...:love: Vi luftar ju också, då får han ligga i mjukliften på mage med en plastpåse i botten och tjockt lager handduk på det. Åsså rumpan bar. Och vi torkar honom inte i baken då, bara sköljer under kranen och klappar torr med handduk.

Tips vad vi ska köpa i tygblöjeväg att ha dessa röda dagar?
Vi orkar inte köra tyg på heltid känner vi, så mkt tvätt som det är med alla handdukar som blir kissiga och bajsiga. Jösses! Babykläderna tar ju ingen plats direkt, även om det blir många per dag.

Jag menade inte att du inte skulle fråga här på buke! Tipsade bara om att det faktikst finns rätt mycket att hitta där ute, i väntan på fler svar här. :)
När man läser lite får man mer specifika frågor och då är buke jättebra! :laugh:

Ishtar: Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet, min grabb hade väldigt sällan röd rumpa överhuvudtaget (så länge vi lät bli Pampers). Men jag har läst om folk som gör ungefär som ni, sätter fast en tvättlapp, handduk eller vikblöja lite löst och luftigt. Speciellt praktiskt på pojkar, det har en förmåga att leka fontän. :D
Snappi

Alltså man kan säga så här:

Billigt: vikblöjor, mellanekonomiskt : formsydda och dyrt pockets eller aio.

Vikblöjor är snabbtorkat och är även utmärkta som kräktrasor, snutte och skötbordsunderlägg. Kräver dock sträckning efter tvätt och vikning då.
Här på ytterbyxa av ull på bebis på 2990 g.

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/GabrielsFdelsedag028.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/GabrielsFdelsedag029.jpg
GabrielsFdelsedag030.jpg

Det var popolinis byxa med sidknappar. Imse vimses av ull med kardborre ser ut så här:

GabrielsFdelsedag068.jpg

Och här en Bummis byxa i PUL dvs vattentätt som andas. Den är så liten att vikblöjan inte ryms, istället har jag endast inlägg i som man annars har som extra uppsugning till större barn.

nttastetygbljan.jpg

Formsydda är lite enklare, kan torktumlas. Finns i fotté med eller utan kardborre eller med knappar.
Jag har Kissaluvs ( dock för stora i str 2 )

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/GabrielsFdelsedag069.jpg

Och 1 one-size i hampa som med många knappar passar från nyfödd till iallafall 2½ år. Hampa är tunnt men suger mer än bomull och är antiinflammatoriskt, men dyrt.

GabrielsFdelsedag066.jpg

Till sådana här som sitter uppe av sig själva och kan användas utan byxa på större barn som an byter på direkt vid kiss, kan man ha dra upp byxor av ull. Mina är minsta str i det här märket men som du ser föööör stora men hon kommer växa i dem.

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/GabrielsFdelsedag070.jpg

Pockets har en ett yttermaterial av PUL oftast och fleece eller fuskmocka inuti mot huden så barnet känner sig torrt. Inuti är en ficka som man kan fylla med allt möjligt som suger bra, behöver inte vara dyra originalinlägg. Sök på fuzzi bunz så ser du en populär sort.

AIO betyder All in one och är en blöja som torkar långsammare än pockets då inget kan tas ur och torkas för sig, utan den är som en engångs, fylld och klar. Finns i olika str eller som Onesize. Onesize är oftast lite väl bylsiga i början.
Sök på tex bum genius eller mommys touch.

Vikblöjor rekommenderas str 75*75 cm och 24 st för tvätt max var tredje dag.
Jag sköljer inte av, bara slänger i en stor hink utan lock. När de får riktigt bajs sköljer jag av bajs först. Ev jobbiga fläckar bleks i solen eller av citrontvål. Byxor av ull ska bara hängtorka då den gör om urin till tvålämnen. Fläckar tar men med citrontvål och hela byxan tvättas bara vid behov då den tagit emot för mycket kiss för ofta. Då ullkuras den med lanolin som impregnerar den. Detta gör jag kanske 1 gång i månaden. Byxor av PUL behövs det fler av än ull så priset blir det samma och de behövs tvättas varje gång de blivit bajsiga eller våta. Ull andas överlägset bäst. Jag vill ha så luftigt som möjligt eftersom det är grundidén för mig med tyg = eksemfritt.

Man får dock större rumpa med tygisar. Sött men man får ev köpa större bodies och rymliga byxor. Kappahls bodys är bra :D

Kräm på rumpan täpper till tygerna så det är ajabaja.
Man ska tvätta med tvättmedel utan parfym och zeoliter helst, icas egna innehåller varken det eller fosfater men de flesta tvättar med Neutral som dock innehåller zeoliter. Ocean är ett annat märke. Man ska ha oerhört lite tvättmedel ca 1½ tsk till en 5-7 kgs maskin!! Maskinen får max fyllas till 2/3 och har men en ny energisnål så bör man köra förtvätt, extra skölj oxå då de sköljer i för lite vatten. Besvärlig lukt försvinner med lite ättika eller vinäger i sköljmedelsfacket.

Utöver blöjor så kan man vid behov köpa extra inlägg så de klarar mer kiss. Frottehanddukar som viks långsmala funkar fint!

All kardborre på ev byxor måste knäppas fast innan tvätt...

kommer inte på mer nu...

Här tänkte jag med svara när lillen somnat, men du har redan svarat så uttömmande och bra att jag bara håller med :bow:

Här har vi använt vikblöjor fram till ett års ålder, och komemr så göra med den nya lilla bebisen med. Nu när D är så stor använder vi Pocket istället, och nattetid är det Huggies som gäller.

Hej!

Jag har formsyddtygbla med plastsnibbar eller med "ytterbyxa". Det är inte luftigt så ullbyxa är säkert bättre. På nätterna och när vi inte är hemma har jag pappersblöja.

Rispapper är praktiskt, bara att ta papper med bajs och spola ner i toaletten. Ibland kommer det vid sidan av då sköljer jag blöjan och hänger den på tork.

Tvättar 2 - 3 ggr/vecka.

Jag har vikblöjor också men använder dem inte tycker att det är för krångligt och tidskrävande att vika, men det kanske är en vana.

Det vi har funderat mest på är "allt i ett byxa", mest för att det verkar vara minst pilligt ( dom vi har kikat på kommr från Imse Vimse )

Jag har några av imses aio och kan varmt rekommendera dem!! Enda nackdelen är att de är dyra, men går ju att använda till fler barn. Dessutom är andrahandsvärdet på tex tradera ganska högt! (mer än halva priset tillbaka)

Jag använder lite blandat till min 8-veckors.

Formsydda i flanell med ullbyxa - fungerar bra håller dock bara 1-1.5 timme.
Formsydd frotte med ullbyxa - håller 2-3 timmar ev längre om jag lägger i extra inlägg.

Lillkillen 1 vecka i ullbyxa.

Pocketblöjor är också mycket bra speciellt om man ska iväg och på natten håller 4-8 timmar eller mer beroende på inlägg. De kommer med microfiberinlägg som suger mycket! På natten kan man boosta med hampa eller bambuinlägg också. Vi har inte börjat göra det än eftersom lillkillen äter med jämna mellanrum då byter vi blöja också.

Lillkillen 1 vecka i pocketblöje onesize modell minsta knäppningen.

Blöjlådan! Det finns så mycket härliga färger och mönster på blöjor.

Är verkligen helnöjd med tygisar har använt det sedan vi kom hem från BB och det fungerar super och ingen röd rumpa på lillkillen heller!

Glömde skriva att jag tvättar var 3:e dag och förvarar blöjorna i en hink utan lock då luktar de ingenting. Eftersom det är amningsbajs sköljer jag inte dem heller utan bara ner i hinken och sen efter 3 dagar in i maskinen och de blir som nya igen!

Tusen tack för ditt inlägg :)

Låter som tygblöjan är bättre val om man vill motverka röda stjärtar, stämmer det ?

Dessutom känns det bättre rent miljömässigt också..

Vi kommer dock använda engång när vi ska ut och resa eller hälsa på hos familjen i norrland :)

Många som redan har svarat, men tänkte bidra med våra erfarenheter.

Vi har använt tygblöjor sen vi kom hem från BB, lillen är nu 1,5 månad.

Använder tygblöjor på heltid hemma, men ska vi bort kör vi engångs, lättare att slänga där än att ta hem i plastpåse...:angel:

Vi har lite olika sorter:

Vikblöjor, fördelen är att de torkar snabbt och är billiga, nackdelen är att uppsugningsförmågan är sådär, vi använder de inte på natten eller under längre dagssömn, de blir för blöta.
Att de måste vikas ser jag inte som ett problem, det går snabbt och det är nog en vanesak....

Formsydda Imse i flanell, enkla att använda, torkar hyfsat snabbt eftersom inlägget är löst. Går också att vika dubbelt för pojkar. Dyrare än vikblöjor.

Formsydda med kardborre, har i frotte från TotsBots och i flanell från Kushies, tycker bäst om de i frotté, överlägsen uppsugningsförmåga! Perfekta att ha på natten, eventuellt med extra inlägg. Dyrare än formsydda utan kardborre, men såklart enklare att klä på.

Ytterbyxor har vi från Imse, vattentäta Soft och Organic Cotton (andas) och i ylle. Tycker bäst om de i ylle, visst kan de bli fuktiga men de blir inte kalla och äckliga.

Angående hur många man behöver så hörde jag rekommendationen 25 innerblöjor samt 4 ytterblöjor/storlek. De flesta innerblöjor kan ju användas i flera storlekar, medan det är mer noga med ytterblöjorna.
Vi har 17 st innerblöjor och 3 ytterblöjor/storlek. Då kan man i nödfall använda ytterblöjor i nästa storlek.
Jag tvättar varannan dag, och då räcker de bra till.

Angående att någon tyckte att det var jobbigt att tvätta:
Vi har ingen sophämtning och måste själva föra allt brännbart till sopstation (man får ju inte bränna sopor själv) och då är det ju 1000 gånger enklare att slänga blöjorna i tvättmaskinen än att först ha stinkande blöjor stående i soppåsar och sedan köra iväg med dem.
Tygblöjorna luktar ju inte, jag använder rispapper som tar mesta bajset, sen slänger jag blöjan i en hink med lite vatten och en skvätt ättika i.

Jag har förresten funderat på att börja sy egna innerblöjor, vilken modell rekommenderas som är enkel att sy?
:laugh:

Hur många blöjor bör man ha för att klara sig ?

Har man ett 20-tal innerblöjor och tvättar varannan dag klarar man sig långt till att börjas med. Vi har ungefär 50/50 vik- och formsydda blöjor.

3-4 blöjbyxor/ytterblöjor per storlek.

Ytterblöjorna behöver ju inte tvättas varje gång, bara om de blivit smutsiga.

Vi har tänk köra enbart på "allt i ett" blöjor, men ju mer jag läser så kan det komma att ändra sig ..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 593
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 065
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar