Sv: Tygblöjefrågor ...
Många som redan har svarat, men tänkte bidra med våra erfarenheter.
Vi har använt tygblöjor sen vi kom hem från BB, lillen är nu 1,5 månad.
Använder tygblöjor på heltid hemma, men ska vi bort kör vi engångs, lättare att slänga där än att ta hem i plastpåse...
Vi har lite olika sorter:
Vikblöjor, fördelen är att de torkar snabbt och är billiga, nackdelen är att uppsugningsförmågan är sådär, vi använder de inte på natten eller under längre dagssömn, de blir för blöta.
Att de måste vikas ser jag inte som ett problem, det går snabbt och det är nog en vanesak....
Formsydda Imse i flanell, enkla att använda, torkar hyfsat snabbt eftersom inlägget är löst. Går också att vika dubbelt för pojkar. Dyrare än vikblöjor.
Formsydda med kardborre, har i frotte från TotsBots och i flanell från Kushies, tycker bäst om de i frotté, överlägsen uppsugningsförmåga! Perfekta att ha på natten, eventuellt med extra inlägg. Dyrare än formsydda utan kardborre, men såklart enklare att klä på.
Ytterbyxor har vi från Imse, vattentäta Soft och Organic Cotton (andas) och i ylle. Tycker bäst om de i ylle, visst kan de bli fuktiga men de blir inte kalla och äckliga.
Angående hur många man behöver så hörde jag rekommendationen 25 innerblöjor samt 4 ytterblöjor/storlek. De flesta innerblöjor kan ju användas i flera storlekar, medan det är mer noga med ytterblöjorna.
Vi har 17 st innerblöjor och 3 ytterblöjor/storlek. Då kan man i nödfall använda ytterblöjor i nästa storlek.
Jag tvättar varannan dag, och då räcker de bra till.
Angående att någon tyckte att det var jobbigt att tvätta:
Vi har ingen sophämtning och måste själva föra allt brännbart till sopstation (man får ju inte bränna sopor själv) och då är det ju 1000 gånger enklare att slänga blöjorna i tvättmaskinen än att först ha stinkande blöjor stående i soppåsar och sedan köra iväg med dem.
Tygblöjorna luktar ju inte, jag använder rispapper som tar mesta bajset, sen slänger jag blöjan i en hink med lite vatten och en skvätt ättika i.
Jag har förresten funderat på att börja sy egna innerblöjor, vilken modell rekommenderas som är enkel att sy?