Tygblöja eller vanlig blöja ?

Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Det är samma här. Detta med att använda tygblöjor är hans idé. Jag är självklart öppen för förslag och kommer testa vilket jag föredrar.
Nog kommer en vanlig engångsblöja vara det första som åker på. Nyförölöst och trött nybliven mamma har jag inte lust att krångla med att tvätta tygblöjor första tiden. Då får det helt enkelt bli engångs..

Men efter en stund kommer jag prova tygblöjor!
Majoritetet verkar vara positiv till tygblöjor, men man vet ju aldrig själv fören man provat bägge alternativ!

Lite så känner jag med, i början tar vi det lungt tills vi landat. Sen testar jag gärna :)
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Det finns en del olika startpaket hos en hel del shoppar, ett sånt kan vara bra att börja med!

Kanske får testa något sådant startpaket till att börja med så man kommer sig för och sen får man undersöka mer efter det.
Misstänker att det kommer vara en fråga om att "komma igång" för min del.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Vi har pratat om att ha tygblöjor, mest därför att vår ekonomi hoppar upp och ner under året då vi har lantbruk. Det kan vara skönt att ha tygblöjor de månader man inte "har råd" att köpa engångs. Däremot vill vi inte låsa oss på en sort. Blir man sjuk eller man ska lämna bort ungen till någon är det bra att ha engångs. Jag kan inte föreställa mig min mamma som kämpat för kvinnans frigörelse stå och vika tygblöjor när hon ska vara barnvakt...
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Förresten, hur många blöjor räknar man med att behöva? Det måste väl behövas ganska många i början? Vilka är bäst, Imse-vimses allt-i-ett eller de vanliga blöjorna?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Vi har pratat om att ha tygblöjor, mest därför att vår ekonomi hoppar upp och ner under året då vi har lantbruk. Det kan vara skönt att ha tygblöjor de månader man inte "har råd" att köpa engångs.

Fast om ni kör tyg ungefär hälften av tiden, och engångs den andra hälften - då blir det väldigt dyrt i slutändan. Tygblöjor är dyra i inköp. Att det ändå blir billigare än engångs bygger på att man sedan inte har några fler utgifter för blöjor, förutom el, vatten och tvättmedel.

Vi använder oxå engångsblöjor när vi lämnar bort sonen, eller om vi ska vara borta en hel dag och inte vill ha så mycket packning med oss. Ändå har vi bara gjort av med ca tre, fyra blöjpaket (engångs) hittills, och sonen är 13 månader.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Förresten, hur många blöjor räknar man med att behöva? Det måste väl behövas ganska många i början? Vilka är bäst, Imse-vimses allt-i-ett eller de vanliga blöjorna?

Allt-i-ett torkar långsamt! Då behöver man fler (om man inte använder torktumlare, vilket tar bort en del av miljö- och ekonomivinsten).

Vi hade vanliga vikisar i början. De torkar jättefort, så man klarar sig nog på 12, om man tvättar varje dag. (Oftast räcker det att skölja upp dem i handfatet lite snabbt.)

När sonen började krypa skavde imse vimses blöjbyxor på hans magen, även allt-i-ett-blöjorna, som har samma sorts kardborreknäppning.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Nu är det inte miljö vi ska prata om i denna tråd, men så länge det är dyrare att välja ett miljövänligt alternativ, oavsett i vilken kategori vi diskuterar, väljer majoriteten att tänka ekonimiskt istället för miljövänligt.

Strunta i majoriteten.

Och nej, de flesta i Sverige har inte tillräckligt med pengar för att prioritera miljön framför sitt leverne.

Jag tror och hoppas du prioriterar annorlunda när du får ditt lilla knyte i famnen. Förhoppningsvis vill du att han/hon ska leva i minst 70 år, och kunna få egna barn och barnbarn.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Strunta i majoriteten.



Jag tror och hoppas du prioriterar annorlunda när du får ditt lilla knyte i famnen. Förhoppningsvis vill du att han/hon ska leva i minst 70 år, och kunna få egna barn och barnbarn.

Håller med. Var och en måste ta SITT ansvar, göra det bästa man kan.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Vi köpte såna där vikblöjor som vi använde som amningstrasor. Det som jag funderat över är att de blivit alldeles sneda och vinda i tvätten.

Hur går det att vika ihop dem i blöjan när de ser ut så?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Vi köpte såna där vikblöjor som vi använde som amningstrasor. Det som jag funderat över är att de blivit alldeles sneda och vinda i tvätten.

Hur går det att vika ihop dem i blöjan när de ser ut så?
Det går ganska lätt att "dra till dem" igen, men det tar ju några extra ögonblick. För vissa vikningar spelar det dock inte så stor roll om de är lite vinda heller.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Kanske får testa något sådant startpaket till att börja med så man kommer sig för och sen får man undersöka mer efter det.
Misstänker att det kommer vara en fråga om att "komma igång" för min del.

Vi hade tur! Sambons bror hade köpt ett start paket åt oss som vi fick nu när vi var ner och hälsade på :)
Han hade ordnat det när han ändå köpte till deras kusin som nyss fått barn.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag kan inte föreställa mig min mamma som kämpat för kvinnans frigörelse stå och vika tygblöjor när hon ska vara barnvakt...

Fast jag förstår inte? Varför ska det vara "kvinnogöra" att vika blöjorna?
Hos oss tömde vi ut de torra blöjorna i soffan och vek dem när vi kollade på TV. Både min man och jag (herregud, vi tänkte inte ens tanken att det borde varit jag som gjorde det själv...).
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Fast jag förstår inte? Varför ska det vara "kvinnogöra" att vika blöjorna?
Hos oss tömde vi ut de torra blöjorna i soffan och vek dem när vi kollade på TV. Både min man och jag (herregud, vi tänkte inte ens tanken att det borde varit jag som gjorde det själv...).

Precis. Men om hon sitter barnvakt, så får ju hon vika dem, och jag tror inte att hon vill det. Jag kan iochförsig missbedömt henne. Var någonstans skrev jag att jag tycker att det är kvinnogöra?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

OK. Men då behöver man inte så många såna, eller? Kan man använda samma vikblöjor under tiden den lilla växer, eller byter man efter ett par månader?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag tolkade det som att din mamma skulle tycka att det var ett nedköp i kvinnans frigörelse att vika tygblöjor och kunde inte riktigt förstå vad det öht hade med det att göra (jag är själv inne på din mammas linje). Men sorry, jag läste nog in fel saker i ditt inlägg, förlåt. :crazy:
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Som jag förstått det så har många en mindre vikblöja i början, så att det inte ska bli så klumpigt. Den kan man sen ha som inlägg i en större vikblöja om man skulle behöva extra mkt uppsugning.

Man behöver inte ha så många blöjbyxor, de behöver inte tvättas efter varje kiss.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Precis. Men om hon sitter barnvakt, så får ju hon vika dem, och jag tror inte att hon vill det.

Du kan ju lämna färdigvikta åt henne.

Vi vek våra innan vi la in dem i skåpet. Jobbigt att stå och vika man ska använda dem och bebisen ligger på skötbordet och väntar.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

OK. Men då behöver man inte så många såna, eller? Kan man använda samma vikblöjor under tiden den lilla växer, eller byter man efter ett par månader?

Vår son växte väldigt snabbt, så redan efter ca två månader var det dags att gå upp en storlek. Jag hade den minsta storleken i början.

Men nu använder vi de små vikisarna som extra ilägg.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp