Tygblöja eller vanlig blöja ?

Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Tygblöjor tycker jag är förspilld kvinnokraft och jättefånigt. Dessutom är det mer belastande för miljön med alla dessa tvättmaskinstvättar har jag läst.

Då har du nog läst galet. Läs förra numret av Vi föräldrar. Där får du tips om hur du ska tvätta och torka tygblöjor för att göra störst miljövinst. Svenska naturskyddsföreingen har oxå bra info om detta, men jag orkar inte leta upp länket åt dig nu.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Coolt att det finns så många tygblöje-användare här!:banana:

Det där om ofräscht... Visst är det smidigt med engångs, men jag tycker nog att den lukten som blir av dem är värre än från tygblöjor. Tygblöjorna luktar kiss när de har suttit på ungen en stund. Engångsblöjorna luktar instängt, konstgjort - ungefär som trosskydd eller engångsbindor. När det inte kommer in tillräckligt med syre börjar det lukta konstigt...
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag var klart inne på tygblöjor innan jag fick barn, pga att jag tyckte att det var otroligt onödig lyxkonsumtion med dessa enorma sopberg av engångsblöjor.
Nu säger jag bara: aldrig!!!
Engångsblöjorna är så otroligt smidiga att använda och bebis är alltid torr om stjärten, de suger upp superbra. Jättebekvämt!
Sorry, men man kan inte göra bra miljöval i alla situationer och jag gör mitt bästa för att tänka miljövänligt i andra situationer... (lyckas dock inte alltid, har tex bil som jag använder varje dag till stallet vilket jag har dåligt samvete över...)
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Vi har haft tygblöjor från början och det kommer vi helt klart att ha till nästa barn också.
Jag tycker att engångsblöjor är mycket ofräschare än tyg. De luktar ju redan innan de kommit på barnet. Satte engångsblöja på min son första gången då han var 2 månader gammal och efter ca 2 timmar var han rödprickig på hela rumpan och så har han blivit mer eller mindre varje gång han behövt ha engångsblöja. Han har haft tygblöjor hos dagmamman hela tiden och även det har gått jätte bra.
Det finns så otroligt många sorters tygblöjor. Man behöver inte ha den gamla sorten som man viker, även om jag tycker att de är bäst på riktigt små barn.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Vi använde tygblöjor till våra tre barn (vanliga vikblöjor). Det var helt toppen, skulle absolut göra det igen. Det allra bästa var att det alltid fanns blöjor hemma, underlättar verkligen då man har tre mil till närmsta affär...
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Suttit och läst så mycket ja kommit över på internet om tygblöjor och blivit ännu mer förvirrad bara för att det verkar finnas så stort utbud och mycket olika åsikter.

Vi eller främst sambon är väldigt sugen på att testa när det väl ploppat ut någon liten, men hur i hela friden börjar man?
Tycker bara att jag blir mer förvirrad ju mer jag läser. :o
Men är klart nyfiken på att testa och se hur det fungerar.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Det är samma här. Detta med att använda tygblöjor är hans idé. Jag är självklart öppen för förslag och kommer testa vilket jag föredrar.
Nog kommer en vanlig engångsblöja vara det första som åker på. Nyförölöst och trött nybliven mamma har jag inte lust att krångla med att tvätta tygblöjor första tiden. Då får det helt enkelt bli engångs..

Men efter en stund kommer jag prova tygblöjor!
Majoritetet verkar vara positiv till tygblöjor, men man vet ju aldrig själv fören man provat bägge alternativ!
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Det finns en del olika startpaket hos en hel del shoppar, ett sånt kan vara bra att börja med!
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Kom på en sak såhär i efterhand. I början när bäbisarna var små så kändes det som sånt slöseri att byta en engångsblöja när det bara var en skvätt kiss i. De kissar ju liksom inte sällan och mycket som större barn gör, utan lite då och då.

En tygblöja är ju lätt att bara skölja upp och byta ofta, det känns fräshare och inte samma slöseri ;)
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag var lite motståndare till tygblöjor först. Tog för givet att vi skulle använda vanliga engångsblöjor. Sen en dag satt vi och räknade lite lätt på vad engångsblöjor kostar under en blöjperiod och hur mkt tygblöjor kostar. Den uträkningen gjorde att jag ville testa tygblöjor.
Blev positivt överraskad! Tygisarna var hur bra som helst. Känns absolut inte ofräscha, ser jättefina ut, är aldrig blött på huden, inte blött på byxan utan det samlas inne i blöjan. Trodde att det skulle bli klumpigt när han hade tygblöjor på sig men faktiskt inte! Rumpan känns så liten och nätt även när han har tygblöjor.
Har fått låna tygblöjor av en vänlig person men ska skicka tillbaka dom nu. Har beställt egna för jag är helt såld på tygblöjor.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Se där. Majoriteten verkar vara positiv till tygblöjor. Var kan man beställa dem ?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Alla har inte råd att köpa en etanolbil.....
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Kanon, ska kika omedelbart!
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Nu är det inte miljö vi ska prata om i denna tråd, men så länge det är dyrare att välja ett miljövänligt alternativ, oavsett i vilken kategori vi diskuterar, väljer majoriteten att tänka ekonimiskt istället för miljövänligt. Och nej, de flesta i Sverige har inte tillräckligt med pengar för att prioritera miljön framför sitt leverne.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp