Tygblöja eller vanlig blöja ?

I

ImFabulous

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av just tygblöjor? Tycker ni att tygblöjor eller vanliga blöjor är bäst?

Det känns som att det inte är lika fräscht och ren med blöjor som används om och om igen.. Eller har jag fel ? Vad tycker ni ?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag tycker det känns ofräscht med plastblöjor fulla med kemikalier mot babyhuden. Använde tygisar till mitt äldsta barn men till de två yngsta blev det aldrig av eftersom vi bodde i Kalifornien, som har konstant vattenbrist, där det inte blev någon större miljövinst av att använda tygblöjor. Jag hade gärna velat ha tygisar även till de små, men det blev som sagt inte av och nu är det lite sent påtänkt.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Men jag tänker lixom,, är det inte lite halväckligt att kasta in nerbajsade blöjor i tvättmaskinen och sedan använda dom igen? Så som jag förståt är inte skyddet man lägger i tygblöjan speciellt tjockt.. eller har jag fel ?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Men jag tänker lixom,, är det inte lite halväckligt att kasta in nerbajsade blöjor i tvättmaskinen och sedan använda dom igen? Så som jag förståt är inte skyddet man lägger i tygblöjan speciellt tjockt.. eller har jag fel ?

Nej rispappret är inte så tjockt. Är det av bra kvalitet så går det att slänga med i tvättmaskinen och återanvända det också. Det är klart att det är lite mer jobb att hålla på med bajsiga blöjor (att ha en duschslang som räcker över toaletten underlättar) men det är inte mer ohygieniskt. Det är inget som blir kvar i tvättmaskinen när man tvättat klart, och tyget blir rent. Själv föredrar jag rutvävda vikblöjor (dem kan man koka, vet inte hur det är med andra), men idag finns ju alla möjliga sorters allt-i-ett-blöjor av tyg, tex Imse Vimse osv.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag hade tygblöjor i början till min äldsta dotter. Tyvärr tålde hon inte dem, något som är väldigt ovanligt... Hon var en "sovare" och man väcker ju kanske inte barnet för att byta kissblöja bara = det blev för varmt och fuktigt så hon fick utslag.

För det första så är ju bäbisbajs inte riktigt jämförbart med vuxenbajs... Det går ju dessutom att skölja ur blöjan när man tagit av den, så att det mesta bajset är borta innan den åker i tvättmaskinen, OM man nu tycker det verkar läskigt. Själv tänkte jag aldrig den tanken, tvättmaskinens jobb är ju att rengöra och både den och kläderna (blöjorna) är ju rena när tvätten är klar...
Man slänger ju in nerspydda sängkläder vid varje magsjukeutbrott när man har småbarn, det funkar jättebra det också.

Jag tycker egentligen att tygblöjor är jättebra, men eftersom ettan reagerade som hon gjorde så har det bara använts vid enstaka tillfällen till tvåan och trean. Nu ligger de prydligt ihopvikta (vikblöjor) i en lådda i skåpet...
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Men jag tänker lixom,, är det inte lite halväckligt att kasta in nerbajsade blöjor i tvättmaskinen och sedan använda dom igen? Så som jag förståt är inte skyddet man lägger i tygblöjan speciellt tjockt.. eller har jag fel ?
Dom är ju inte så fräscha när man stoppar in dom i tvättmaskinen men när dom kommer ut därifrån är dom rena och fina.
Jag använder inte ens något rispapper i mina.

Om blöjan skulle läcka så att byxorna blev skitiga, skulle du tycka att dom var äckliga då när du tvättat dom?

Nej, jag håller med Pallas, mycket värre med alla kemikalier som finns i moderna engångsblöjor.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Kommer att prova tygblöjor på nästa barn om jag har egent tvättmaskin då, har bara hört positivt om dem.

Nu har jag tyvärr bara tillgång till tvättstugan ca 2 gånger i månaden och då blir inte tygblöjor ett alternativ, kan ju inte lagra smutsiga blöjor i 2 veckor innan de tvättas.

Låter mindre instängt runt barnet med tygblöjor, för med plast blir det ju väldigt varmt och geggigt runt bebisen.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Dessutom slutar barnen tidigare med blöjor om du har tygblöjor.
Nattetid använde jag Liberoblöjor eftersom sängen blev blöt annars.
Jag använde vikblöjor och ullbyxor tyckte det var helt suveränt. Sköljde av bajsblöjorna med duschen i toastolen.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Är för klumpig för att använda tygblöjor, eller för slö?! funkade inte. Däremot fick hon blöjexem av vissa blöjor så vi fick testa oss fram lite. Sen är det ruggigt bekvämt att anväda blöjor som man slänger efter en omgång kanske inte så bra för miljön men...
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Vi har använt tygblöjor till båda barnen. Jag tycker precis som Pallas att engångsblöjor känns mer "ofräscha" - de luktar ju kemikalier och känns så plastiga och svampiga. Men visst, hanteringen av tygblöjor kan vara lite geggig om man tex vill skölja av värsta bajset innan man tvättar (det gör alltid vi) men det stör mig inte alls. När de kommer ur maskinen är de fullständigt rena.

Dessutom tycker jag det är himla bekvämt att slippa åka och handla stora blöjpaket och att bära ut en massa extra sopor. Tygisarna finns ju alltid hemma :)

Men jag ska också säga att jag känner flera familjer som börjat med tygblöjor men som gett upp efter ett tag, så det passar ju inte alla. För oss känns det så självklart att vi inte reflekterar över det längre - fast vi har jäkligt mycket tvätt nu med två blöjbarn.. :smirk:
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag använde tygblöjor till sonen för 15 år sedan och tyckte det var toppen! Hade egen tvättmaskin då så jag tvättade varje för- och eftermiddag. Enda gången han använde vanliga blöjor var när vi var ute på stan, då trasnporten av skitiga blöjor hem kunde vara lite intressant, eller när mina släktingar hade honom hos sig.


Jag tyckte inte att de var ohygieniska alls, sköljde dem alltid i såpvatten innan jag tvättade dem och de hölls isg vita, rena och fräscha!


Skulel vilja ha såna den här gången med, men jag tror att det kan bli problem med stackars sambo som ska byta blöjor då.... Han komemr ha sjå nog med vanliga tejpblöjor han, för att inte tala om hur det komemr bli med blöjor som ska vikas på speciella sätt :rofl:
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Tygblöjor tycker jag är förspilld kvinnokraft och jättefånigt. Dessutom är det mer belastande för miljön med alla dessa tvättmaskinstvättar har jag läst.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Tygblöjor tycker jag är förspilld kvinnokraft och jättefånigt. Dessutom är det mer belastande för miljön med alla dessa tvättmaskinstvättar har jag läst.
Här är det mest mannen som tvättar. Och att miljöbelastningen är större är inte sant (kolla Naturskyddsföreningen, de har gjort en noggrann studie). Det finns till och med "utrymme" för att torktumla i de flesta fall (men det är ju hemskt onödigt och vi hängtorkar bara).
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Att hantera tygblöjor är inte mer arbetskrävande än pappersblöjor.
Jag har t.o.m haft 6 tygblöjebarn samtidigt på jobbet (dagis) inga problem alls.
Samlar man ihop blöjorna i en hink med lock kan man tvätta med full maskin och att hänga raka fyrkantiga tygstycken går så snabbt att speciellt förspilld kände jag mig inte.
Fördelarna för barnet och miljön övervägde för mig.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Att hantera tygblöjor är inte mer arbetskrävande än pappersblöjor.
Fast det kan jag nog inte riktigt hålla med om ändå. Förutom den extra tvätten så är det det eviga vikandet/stoppandet av alla de torra blöjorna och det tar ett tag (kanske för att jag är så himla petig ;) ). Men det är samtidigt ganska trevligt och jag brukar göra det framför tv:n på kvällen eller medan jag lyssnar på radio så det är helt okej.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

*knappstöld*

Lite *OT* Men jag har en fundering om tygblöjor... Jag funderar på att skaffa ett gäng tygblöjor till min dotter, och använda dom lite längre fram i sommar när hon blivit lite större för jag har fått för mig att tygblöjor är luftigare och frächare när det är varmt ute.
Är det någon skillnad?
eller är tygblöjorna lika täta och oluftiga som vanliga blöjor?
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag tycker absolut det blir luftigare, men det beror ju på vilka man använder. Det finns ju rätt "plastiga" blöjbyxor till tygblöjor också.

Vikblöja med ullbyxa är en av de kombinationer som andas bäst tycker jag, och det blir inte särskilt varmt på sommaren som man kanske kan tro.

Finns även små fästhakar (Snappi) som gör att man kan använda en vikblöja utan ytterbyxa alls, det är skönt när det är så varmt att de inte behöver ha byxor på sig (och om man ändå inte vill ha barnet helt utan blöja).
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Tygblöjor tycker jag är förspilld kvinnokraft och jättefånigt. Dessutom är det mer belastande för miljön med alla dessa tvättmaskinstvättar har jag läst.

Eh hur tänkte du nu? Kan inte karlar byta blöja och tvätta eller? Och det är inte mer belastande för miljön eftersom engångsblöjor är ett stort problem... Däremot så är det ekonomiskt ingen vinst om du enbart köper nya tygblöjor och bara använder det till ett barn och sedan låter dem ligga. Nu är det ju väldigt få som gör så idag, då det finns en stor beg marknad, och blöjorna används till många barn.

Själv har jag läst på en massa, men inte kommit till skott och nu börjar han ändå vara på gång att bli torr så det känns inte aktuellt.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Jag hade "allt-i-ett" tygblöjor. Supersmidigt, och bonusen blev ju att barnet blev torrt långt tidigare än jag räknat med!

Kooshies och Buddy (eller nåt sånt) hade jag, och så rispapper som jag slängde när det kom bajs på.

Hade dock engångsblöjor på natten då det var ett riktigt kissebarn, och mina försök att göra uppsugningen bättre (ilägg) resulterade i större glipa mellan ben och blöja = det läckte ändå.
 
Sv: Tygblöja eller vanlig blöja ?

Tygblöjor tycker jag är förspilld kvinnokraft och jättefånigt. Dessutom är det mer belastande för miljön med alla dessa tvättmaskinstvättar har jag läst.

Visst skrev du det där för att provocera?

Huruvida det är mer miljöbelastande att tvätta beror nog mycket på HUR man tvättar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp