Sv: Tycker ni att
Touché!
Fast är det inte svårt att slå sig in bland hans groupies, de verkar vara rätt många?
I aerobics är ju rörelserna stora och "kraftiga" (och innehåller både kontraktion, böj och stretch, även om inte läraren säger det), i grundläggande dressyr vill man i regel att hästen lägger om rörelsemönstret och gör små rörelser men med hög kvalitet. Efter en tids träning kan man börja göra flashiga "aerobicsrörelser" med sin häst, men de blir flashiga bara för att man gjort sin pilatesträning på rätt sätt. Kanske en haltande analogi?
För begåvade ryttare och för "bra" hästar som inte blivit felridna är detta säkert inget synsätt man ens behöver tänka på, det kommer naturligt ändå. Men för mig, som är fellärd från början (eller olärd rättare sagt) och som har en häst som är "normalsvensk" (vad det innebär, kan du säkert föreställa dig...
), är vägen lite längre. Det finns så mkt vi måste ta oss igenom som jag har svårt att föreställa mig att proffsryttare håller på med... Och gör de det, förstår jag inte varför de sysslar med det på heltid.
Nej, jag säger då det, i nästa liv, ska jag födas i en ryttarkropp, och med en handfull väldigt bra hästar (de behöver inte vara välutbildade, bara inte FELutbildade), så att jag också kan få rida i en ökad trav någon gång längs medellinjen någon gång!