Tycker ni att

Sv: Tycker ni att

Ja.

För mig innebär "rak" att hästen med liksidig kroppsanvändning spårar, och jag tycker att har man inte uppnått det, kommer hästen inte att orka gå i någon samlad form. Fram tills dess kommer hästen att svara på uppkortning genom att "smita ur" den raka ramen, och eftersom man åstadkommer samling genom att korta upp hästen, är det alltså en förutsättning som jag ser det.

Jag tycker snarare att det är så att man jobbar med rakriktning och samling parallellt. Jag tycker inte det är två helt skilda fenomen, utan de har en stor överlappning. En hästs rakriktningsgrad och samlingsgrad följs åt genom utbildningsgången, likväl som de flesta gymnastikövningar man gör med hästen inte kan sägas vara enbart samlande eller enbart rakriktande.

Jag har ridit ett tag för en tränare som jobbade med relativt renodlad rakriktning, och menade att samlingen skulle komma så småningom, men jag tyckte inte att det fungerade särskilt bra. Hästen blev stark, men inte särskilt smidig.

Jag tror på omväxling i all dess skepnader: korta intensiva skolningspass växlat med långa lågintensiva pass i skogen i fri form. Hoppning och klättring. Uppsuttet och avsuttet. Med och utan bett. Med och utan sadel. Böjd och rak. Maximal samling och framåt-utåt-nedåt, osv.

Jag håller med Fifflan; Omväxling

Om man bara skulle jobba med rakriktningen tror jag att man lätt skulle tappa "övriga" delar. Samma sak gäller samlingen. Man skall inte isolera det ena ifrån det andra för då blir det så lätt snett.

Jag tycker att en rakriktad häst är väldigt smidig. Den får igång sin gång och blir en mkt dyrare häst. En böjd häst kan däremot vara väldigt böjd. Men det har inte med smidighet att göra... Det är väl vad en del populärt kallar överrörlighet - de har stor rörlighet i vissa leder, medan i andra nästan ingen alls. (Typexempel, hopphästar som gått av vid 7:e halskotan och kan veva hur mkt som helst på halsen)

Har du rakriktat utan att få smidig häst, har du inte rakriktat, enl min erfarenhet.

Men just här på barockforumet sätts väl inte likhetstecken mellan rak häst och rakriktad häst. Vägen till rakriktad häst brukar väl kunna gå genom arbete i böjning.
Just för att rak häst sällan är rak ifrån början och dessutom kan vara svår att påverka utan att jobba med böjning. Har jag fått för mig iaf.. Kan omöjligt inverka på min egen hästs skevhet ridandes rakt fram utan böjning.
Det försökte jag tidigare inom den mer vanliga dressyren med följd att hästen korrigerades än hit än dit utan så effektivt resultat.
Korrekt böjning däremot bearbetar olikheterna i sidorna och hästen känns rakare på uteritterna.

Har fått samma känsla som ni innan att samling och rakriktning går hand i hand.
Hur gör ni praktiskt som bara rider hästen rak (eller rakriktad, vad menar ni?) innan ni påbörjar någon grad av samling. Hur inverkar ni på hästen så att den blir mer liksidig?

Trav i lätt sits med frihet för hals rakt framåt utan att balansen går förlorad, riktar in framdelen på bakdelen, hindrar bogen från att skjuta ut och "lämnar plats" för mjuka sidans bakben att räta ut bålen, strävar efter lång häst med taktfast "powertrav", halvhalter håller tempot. Detta ute i skogen. När jag har samma tryck i båda bakbenen börjar jag med tempoväxlingar, men inte mer än att hästen fortfarande orkar hålla bålen rak och alltså inte "säckar ihop" i sin mjuka sida. Sedan jobbar jag mer och mer med tempoväxlingar och stannar mer och mer i steget med halvhalter vartefter, samtidigt som jag lägger in arbete på ridbanan, men fortfarande med så lång häst som möjligt utan att tappa balansen. Om hästen är väldigt oäven att använda "mjuka" bakbenet använder jag bommar, men med skarp observation eftersom det inte är omöjligt att hästen faktiskt har ont då...

Allt eftersom har hästarna gått i en högre grad av samling bara av det faktum att jag ber dem vänta mer och mer i steget, och för att kunna göra det blir de som svar högre i formen. Men då eftersträvar jag som regel aldrig högre form än vad som är relevant för det som ska utföras, aktiviteten har prioritet över formen.

Jag får hästen rak/rakriktad gm att lära mig rida. Fult svar, jag vet, men så känns det. I sitsen finns det magi. Om jag känner hur hästens snedhet är, kan jag mha sits (utan böjningar hit och dit) få den rakare. Den kanske inte orkar så länge, men det är första steget mot samling. Jag har full förståelse för vad många på barockforat menar med "rakhet genom böjning", men jag "tror" inte på det.

PS. jag har också förut trott att jag rakriktat, då jag red dålig dressyr. Men rakriktningen sker i min mellandel av kroppen, och ibland mha tyglar och underskänklar numera. Förr red jag mer med mina extremiteter och mindre med mellandelen.

Samling uppkommer när man lyckas med konststycket att placera motorn precis bakom framstället, dvs har hästen rak.
Det innebär att det är rätt svårt att samla en häst som inte är rak......
Däremot så kan man strunta i om halsen är rak i början, man uppnår en vis form av samling även om man tillåter hästen att ha huvudet i sin egen unika snedhet.
Senare kan man även låta halsen vara med i rakheten och samlingen blir då väldigt mkt bättre.

Jag upplever ju att ridningen blir samlande först då jag lyckas böja jämnt utan förböjning någonstans. För att jag då får inner bak närmare tyngdpunkten...
(sitter och rider på gröna hästar som behöver superpedagogoisk ganska snabbt utvecklande ridning, de tål inte harvande)
Ridandes ute i skogen i lång form uppnår vi inte mycket mer än att just jogga på med shwung och lång hals. Ena bak tenderar att jobba mer och jag har svårt att inverka så effektivt att jag får hästen liksidig innan den slits av det hela.
(travaren har sprungit rakt och snyggt och sett dyr ut i flera år men bär sig inte nämvärt, efter några månader med enkla övningar böjd hittar han samling i hagen, i lina och med ryttare)

Oftast har väl både ryttaren och hästen snedheter pga korta muskler och skillnad i styrka sidorna emellan och det känns som om det är ett projekt på åratal att sitta och försöka fokusera bort dem. Något mer handfast behövs i de svårare fallen!

När jag sitter upp på min pålle vill jag uppnå något ganska fort för att bygga upp styrkan och öka smidigheten. Vill inte harva på steg efter steg för att om ett par år känna att de där bakbenen närmar sig varandra i styrka. Även om jag skulle sitta perfekt tror jag inte att hästens kropp rätas upp så effektivt om den inte tas ut i rörelser åt båda håll. tänker på Yoga och pilates och annat som hjälper människor med kroppen. Det är mycket töj och exakta rörelser där.
Travandet ute med rak häst vill jag kombinera med gymnastik på ridbanan.

Stretchingen och styrketräningen som blir så målinriktad i böjningen har ju visat sig ge riktigt fina resultat som sedan håller i långtraven ute på vägarna. Så jag måste nog fortsätta att kämpa på med övningarna böjd på ridplanen.

Jag tror att en skicklig ryttare kan få sin häst liksidig genom din metod också, inte tu tal om saken. Jag vet bara att jag inte kan det.

Vill bara fråga er som håller på mkt med yoga och pilates (själv har jag aldrig gjort det, bara läst om det): är det verkligen _mycket_ stretch och böj? Jag har fått intrycket att det är raka motsatsen? Att vanlig gympa och aerobics är mkt stretch och böj, medan pilates går in på hållningsmusklerna och arbetar väldigt precist med mindre rörelser och mindre "flås" och yvighet.

Lite så jag tänker mig skillnaden mellan god och dålig ridning. En dålig ryttare har så lite koll på detaljerna att h*n får sin häst att ta sig igenom ett aerobicspass, som förvisso var hög musik, mkt rörelser och snabbt överstökat, men som egentligen inte var så supergivande för hästen eftersom den bara byggde på sin egen snedhet (då ingen visar hur man SKA göra, gör man övningen så som kroppen tycker det är lättast, dvs man stärker det man redan är stark på). En god ryttare har så fullständig kontroll på sig själv och hästen att h*n genomför pilates först, tills hästen är rakriktad, smidig, lösgjord osv och SEN kan man köra igång med aerobicspasset efter lång tids uppbyggande. (Om det är skolor ovan mark, en uppvisning i lång klänning eller ett dressyrprogram beror väl på ryttarens intresse)

Det finns grader.

Om du tänker färgen "blå" kan den variera från nästan vit till nästan svart - och den är fortfarande blå.

Ehrengranath tex pratar om förberedande samling, om olika grader av samling, om framdelens och bakdelens samling. Om hög och låg samling. - Eskimån sägs ha 100 ord för snö...

Böjningen behövs, liksom lösgörande för att komma till samlingen. Vi vill ju ha en häst som rör sig med lätthet och inte bara står stilla i en levad.

Ett problem med svenskan är att vi bara har ordet "rakriktning" som för tanken till en rak häst på rak linje. "Alignment" innehåller även rakriktning på böjda och andra spår.

mvh/T_B :cool:

Aerobic är inte det typ dans och steg fast inget direkt böj och stretch :confused: Jag ägnar mig nästan bara åt spinning och i en viss mån step-up men har deltagit i ett och annat aerobics pass.

Rakriktning för mig ägnas både på rakt och böjt spår samtidigt.

Och du vet den där 8:an jag fick i ett ft program som gjorde att jag hänger efter min idol MJ överallt var i själva verket en 9:a på uppridningen på medellinjen i trav :p

Senast ändrad av en moderator:

Touché! :rofl: Fast är det inte svårt att slå sig in bland hans groupies, de verkar vara rätt många?

I aerobics är ju rörelserna stora och "kraftiga" (och innehåller både kontraktion, böj och stretch, även om inte läraren säger det), i grundläggande dressyr vill man i regel att hästen lägger om rörelsemönstret och gör små rörelser men med hög kvalitet. Efter en tids träning kan man börja göra flashiga "aerobicsrörelser" med sin häst, men de blir flashiga bara för att man gjort sin pilatesträning på rätt sätt. Kanske en haltande analogi?

För begåvade ryttare och för "bra" hästar som inte blivit felridna är detta säkert inget synsätt man ens behöver tänka på, det kommer naturligt ändå. Men för mig, som är fellärd från början (eller olärd rättare sagt) och som har en häst som är "normalsvensk" (vad det innebär, kan du säkert föreställa dig... :crazy: ), är vägen lite längre. Det finns så mkt vi måste ta oss igenom som jag har svårt att föreställa mig att proffsryttare håller på med... Och gör de det, förstår jag inte varför de sysslar med det på heltid. :angel: Nej, jag säger då det, i nästa liv, ska jag födas i en ryttarkropp, och med en handfull väldigt bra hästar (de behöver inte vara välutbildade, bara inte FELutbildade), så att jag också kan få rida i en ökad trav någon gång längs medellinjen någon gång!

Att färger är väldigt definerbara, så även samling.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går tog Margareta Tooma sin 19:e raka seger. Men efteråt noterade stallbackskontrollanten ett märke på hästen och Örjan Kihlström...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama