Tycker ni att vi saknar några blodslinjer i vår sporthästavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Jag undrar om ni tycker att vi saknar några blodslinjer i den svenska sporthäst aveln - Svenska som utländska ? Vilket blod vill vi se hos de unga hingstarna som ska göra sina bruksprov/godkännas på prestation de kommande åren ? Kanske är det något blod vi vill ha fler hingstar av ? Fråga är helt kortfattat vilket blod vill vi att hingstållarna visar fram nästa år tex - som senare ska stå här i Sverige ( ej import )?

Jag skulle tex vilja ha in en riktigt bra avkomma med ett starkt möderne e. Contender. Jag skulle även vilja ha in en bra unghingst e. Stakkato.

Överlag så vill jag se hingstar vid provet som har starkare mödernelinjer - ibland blir man nästan generad när man ser vilka ihålliga mödernelinjer en del hingstar har....

Dessutom så vill jag se fler starka unghingstar fallna ur svenska mödernelinjer också...

Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tycker ni att vi saknar några blodslinjer i vår sporthästavel...

Darco-blod! Likaså gärna en Landor S-son av god kvalité.

Och vidare håller jag med dig om att en avkomma e. Contender med starkt möderne vore att önska, definitivt. Även en Stakkato-son.

Håller också med dig om att mödernelinjerna ofta är allt för svaga hos de hingstar som visas fram på det svenska bruksprovet och jag hoppas att detta ska förbättras likväl att importhingstarna ska ha starka mödernelinjer. Det är trots allt det viktigaste med ett starkt möderne enligt mig...

Inom de svenska linjerna (nåja, svenska och svenska :p ) så tycker jag att vi saknar en BRA Robin Z-son. Dock har vi ju mycket märrar e. Robin Z i avel men en riktigt bra hingst av det lättare slaget skulle inte skada.
Likaså en son e. Everest med riktigt starkt möderne men det kan man nog se sig i stjärnorna efter...

Glömde ju: Mer Escudo-blod vore trevligt också!

Senast ändrad:

För egen del tycker jag att det vore trevligt med lite fler bra hingstar som förädlar. Jag inbillar mig att det finns ganska många ston i Sverige av gammaldags modell (mitt bl.a) och jag tycker det är svårt att hitta hingstar som jag tror passar. Contenderson låter bra! (Nu pratar jag om hopphingstar, dressyrsidan är jag inte så insatt i vad som finns.) Därför tycker jag inte att det är så konstigt att många använder sig av Q-E som är både bra samt förädlar.

Någon angloarabhingst eller hingst med stort inslag med angloarab med gott temperament och förärvningssäker härstamning vore nåt.Med inriktning på hoppning!

Men drömma går ju...

Jag skulle inte säga nej till en trevlig Lauries Crusador xx-son :d tror som redan nämnts att det skulle behövas fler hingstar som förädlar utan att ge avkall på gång/hoppförmåga.

Skulle väl inge säga nej till en Caprimond eller Hohenstein-son heller...

Självklart med ett starkt mödene bakom ;)

Senast ändrad:

Håller med många andra om att Stakkato- och Contender-blod vore trevligt. Även Corrado I-blod skulle vara av stort intresse.

Lite mer personliga funderingar då... Jag är så svag för Shutterfly, så Silvio- och möjligen hoppbetonade Sandro-linjer hade varit spännande. Har också sett någon riktigt fin Linaro-häst, så även det hade varit kul.

Med tanke på önskemålet om Stakkato och Sandro, så borde väl Stoltzenberg i Flyinges regi varit perfekt, fast han faller mig inte riktigt i smaken själv, bara hans stam...

Verkligen intressant att se vad alla önskar. Jag skulle vilja ha in en dressyr hingst som inte innehåller någon av de tre dressyrförärvarna R - D - W...Ingen som vet vad som hände med Highlander efter att han skadade sig...

Likadant med hoppsidan - gärna en hingst utan Landgraf - Cor de la Bryere - Lord...

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Hade gärna sätt att vi hade lite Coriano blod här i Sverige. Har faktiskt betäckt mitt sto (Som är holländskt) med Coriano sonen Cypriano. Håller tummarna att det blir en hingst som man kan försöka få godkänd! :) Någon annan som gillar Coriano?

Nu kom jag på fler: Jag vill gärna ha in en Krack C son...Skulle heller inte säga nej till en son e. Broere Jazz...

Helen

Skulle också gärna ha en son till Mago xx!

clownen skrev:
ibland blir man nästan generad när man ser vilka ihålliga mödernelinjer en del hingstar har....

Hur menar du?

/Cheran-inte-så-duktig-på-avel

Ferro, Jazz, Rosseau, mera Sandro Hit-blod i andra kombinationer, fler Rubinstein- och Florestan-kombinationer, Bellissimo M :d , ja, tänk om det bara vore att önska :bump:

Till Cheran: Jo jag menar: tittar man på stolinjen i rakt nestigande led så har varken mamma, mormor eller mormorsmor presterat vare sig i sporten eller aveln....

Donauschwalbe: Sätt ihop drömkombinationen av dom hingstarna du har nämnt typ Florestan - Rubinstein etc.

Helen

sansisco är sandro hit-rohdiamant -vilket är helt ok för mig :d .

Menar du att du vill ha hit honom eller hur menar du ? Vad har mamman, mormor och mormorsmor presterat ?

Helen

Enligt en tysk uppfödare som jag känner och som INTE tittar på hingsten i sig förrän han utvärderat härstamningen är Sansisco mycket intressant pga av sitt mycket goda möderne. (Fråga dock inte mig för jag känner inte till det!) Dessutom har Sansisco själv presterat mycket bra i både gångarter och hoppning. Tyvärr blev jag inte så där jätteimponerad när jag såg honom på Kempke Hofs DVD, för annars är ju just Sandro Hit-Rohdiamant en riktig drömkombination. Rosentanz är också en hingst som jag tyckte väldigt mycket om när jag såg honom i Tyskland.
Florestan på mödernet till en holländsk hingst med mycket luft och mekanik i rörelserna kunde vara kul!

har inte sett honom på dvd än, bara foton. vad var det som inte imponerade? frågar av rent egenintresse... var det exteriören,temperamentet eller utstrålningen?

ja, jag vill gärna ha honom till sverige. jag älskar rubinsteinblodet, men vill gärna se en ny generation istället för att harva på med de gamla rubinsteinsönerna. när man dessutom kan få sandro hit i samma hingst är jag nog såld...

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: athena
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: swe
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka