tycker ni att jag är hård?

D

duken94

hej,
hur ofta tycker ni att en 10 åring behöver vila? tycker ni att jag är hård om jag låter den vila 1-2 dagar i veckan? de övriga dagarna skulle jag rida rätt så hårda dressyrpass samt longeringar på 15 minuter och uteritter. :)

Sv: tycker ni att jag är hård?

Det beror väll på i vilket skick hästen är i och om den klarar av det. Sen beror det på vad du jämför med. "Hårda dressyrpass" kan ju vara typ allt mellan himmel och jord :p
Är det någon som sagt att du tränar hästen för hårt?

jag anser snarare att det är ovanligt och onödigt att låta en frisk ridhäst att vila mer än kanske 1 max 2 dagar i veckan.

hästar vilar sig inte i form!

Hästar har muskler och muskler byggs upp under vila!

omöjligt att ge ett svar på utan att veta hur hästens övriga liv ser ut såsom utevistelse, vad som menas med hårda dressyrpass samt vad som är målet med din träning?

Sen tror jag på så varierad träning som möjligt dvs inte bara harva omkring på en ridbana, är det allra bästa även om det är dressyr man satsar på.

Min nyblevna -åring vilar ofta 2-3 dagar per vecka. det beror på att jag har svårigheter med att rida ut och hästen står på landet. Måste nästan ha sällskap och det är inte möjligt jämt. Därför får hon vilodagar istället för lugna skritturer

jag anser snarare att det är ovanligt och onödigt att låta en frisk ridhäst att vila mer än kanske 1 max 2 dagar i veckan.

hästar vilar sig inte i form!

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Min gamla tant gick som absolut bäst om hon bara gick varannan dag. Varannan dag gick hon bara i hagen, det fungerade suveränt på henne. Dessutom byggs muskler faktiskt i vila (arbete bryter ner) och ska hästen byggas upp är det varannandagsarbete som gäller. Även skogsturer är arbete.

hej,
hur ofta tycker ni att en 10 åring behöver vila? tycker ni att jag är hård om jag låter den vila 1-2 dagar i veckan? de övriga dagarna skulle jag rida rätt så hårda dressyrpass samt longeringar på 15 minuter och uteritter. :)

Träning ska vara uppbyggande och det är hur du lägger upp den som avgör hur resultatet blir och därmed hållbarheten. Korta, intensiva, varierade pass är effektivare än långa och statiska. Dessutom riskerar hästen att tröttna. Antalet vilodagar är sekundärt. Om den är instängd i boxen många timmar om dagen tycker jag att det är mer humant att ta ut den på skritturer och se till att den gör något varje dag. Annars motionerar den sannolikt själv mellan varven.

´hur muskler fungerar och hästars fysik behövs inte förklaras för mig, men är iof bra att påtalas för TS.
Men musklerna måste få jobba för att behöva vila...

tycker överlag att många trådar på buke handlar just om. hur får ja min häst i kondition och hur får jag min häst att bygga muskler.... svaret på detta är RID!

´hur muskler fungerar och hästars fysik behövs inte förklaras för mig, men är iof bra att påtalas för TS.
Men musklerna måste få jobba för att behöva vila...

tycker överlag att många trådar på buke handlar just om. hur får ja min häst i kondition och hur får jag min häst att bygga muskler.... svaret på detta är RID!

Nejdu. Svaret på det är RID PÅ RÄTT SÄTT och låt hästen få vila mellan ridpassen så den bygger upp sina muskler.
Jag skulle inte träna varje dag själv om jag ville bygga muskler, jag skulle träna varannan c:a. MEN det förutsätter att man rider ett bra pass där hästen får jobba igenom rejält och på rätt sätt. Då behöver de sin vila.

Mina hästar rids varannan dag och har alltid gjort. Funkar hur bra som helst, de har superbra kondis och välutvecklade, välplacerade muskler. Och tycker dessutom att det är kul att arbeta när det inte blir ett varje-dags-tvång.

min häst vilar sig i form, han mår bäst när han vilar två dagar per vecka. Då blir han mjuk o motiverad till jobb. Självklart varieras träningen.

Jag får nog hålla med remmis, och vill tillägga att bara för att man rider varje dag betyder det inte att man tränar på samma saker varje dag.
Självklart sliter ensidigt arbete på muskulaturen, men med bra variation på träningen kan man utan vidare rida i princip varje dag på en vuxen häst.
Själv tar jag hellre en längre period (typ ett par tre veckor) där jag tar det lugnare om hästen har gått bra innan, än särskilda bestämda vilodagar varje vecka.

Jag har en gammal häst, 26 år. Han går bäst om han varje dag rids dressyr ca 15 min iaf, som gymnasticering. Han stelnar lättare till om han får vila helt. Dock rider jag aldrig hårda pass på honom. Det är han för gammal för. Men han går normala pass iaf.

Hur hästen bör arbetas varierar ju med ålder, vad den ska prestera och i viss mån vädret. Sommartid då det är hett stelnar min gamling inte till lika mycket som vintertid.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka